تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 18:32 - 25 August 2019

فاصله بین انسان ها در عصر ارتباطات

عصر ارتباطات است عصری که در آن همه ما دچار پیشرفت در فناوری و تکنولوژی شده ایم، عصری که با نام‌ های عصر رایانه و عصر دیجیتال نیز شناخته می‌شود.در این عصر اگر گوشی همراهمان با ما نباشد گویی تکه ای از وجودمان را جا گذاشتیم.

در این عصر همه ما به نوعی درگیر این سرعت و تکنولوژی پیچیده شده ایم تا جایی که ریزترین و پیش و پا افتاده ترین کارهایمان را نیز با استفاده از اپلیکیشن های موجود در صفحه ای چند اینچی، گوشی همراهمان انجام می دهیم.
از انتقال وجه هامون گرفته تا بکار گرفتن نیروهای خدماتی برای پاکسازی منازلمان ، از حال و احوال پرسی هامون تا ارسال پیام های تبریک و تسلیت مان.اما نکته مهمی که در این همه پیشرفت و دنیای سرعت در حال فراموش شدن است ، تحلیل رفتن گفتمان است.مگر نه اینکه سرعت در یادگیری فرایند دنیای مجازی یکی از مقوله های عصر ارتباطات است مگر نه اینکه ارتباطات مقوله مهم و اصلی این عصر است.پس چرا نوع برقراری ارتباطات هایمان ضعیف و کمرنگ شده است .
نداشتن صله رحم و اکتفا کردن به دنیای مجازی برای احوالپرسی ، دنیاهایمان را به دنیای سیاه و سفید و تو خالی تبدیل کرده است که در آن جایی برای بودن ها نداریم . به نقل از محققان دیدارها خود حاوی انرژی هستند و نبود همین امر باعث کاهش انگیزه و هیجان وجودی ما می گردد . انسانها غافل از یکدیگر شده اند و با این روش اصلی ترین سرمایه انسانیت را ، به راحتی به دست فراموشی می سپارند تا جایی که چندی بعد لحظه های ناب با هم بودن در دنیای واقعی را از دست خواهند داد.
یکی از معضلات دنیای امروز نداشتن یکدیگر در قابی از حقیقت است و این خود حزن بزرگی است در عصری که تعامل ارتباط نام دارد . انسانها همدیگر را نمی بینند ، از همدردی و همزاد پنداری یکدیگر فارغ گشته اند ، دست نوازش خود را از یکدیگر قطع کرده اند و آسیب های جدی ای را ندانسته به یکدیگر وارد می کنند . عدم معاشرت عدم گفتمان را همراه دارد در این راستا خوب حرف زدن سخت می شود و برای بیان و منظور خود به چالش می افتیم ، همواره روز به روز در تکلم ضعیف تر می شویم . اعتماد به نفس مان در برقراری ارتباط کمرنگ تر می گردد. و مهارت ارتباط برقرار کردن مان به حداقل می رسد طبیعی است که بحث و مجادله و عدم تفاهم ها بیشتر می گردد. لازم به ذکر است انسانها در هر شغل و هر جایگاهی نیازمند برقراری ارتباط با بهترین شیوه برای رسیدن به هدف و منظور خود می باشند اگر غیر از این حالت باشد نه تنها به خواسته و منظور خود نمی رسد بلکه با هر گونه مجادله و بحث آرامش و آسایش که هدف غایی زندگی است به خطر می افتند.
جامعه ای که فن آوری و تکنولوژی را با خود به یدک می کشد ضعف ارتباطی تبعات متفاوت و نامتقارنی را بوجود می آورد زیرا که در این عصر انسانها به واسطه ارتباطاتشان تعریف می شوند.
ضعف ارتباطات در کلیه مراحل زندگی بشر به شدت محسوس است و همواره او را از انجام شیوه صحیح فعالیت باز میدارد و حتی در زندگی خصوصی ما بحران را بوجود می آورد.
به گفته محققان ، افراد برای داشتن مکالمه ای خوب باید خوب حرف بزنند و شیوا و رسا پیام خود را به فرد مورد نظرشان انتقال دهند این انتقال کلام زمانی که با شفافیت و شیوایی صورت گیرد مخاطب را ترغیب می کند که بیشتر شنونده باشد .
به همین دلیل حرف زدن در محیطی بدوراز دنیای مجازی قدرت بیان انسانها را تقویت می کند اینکه شما در محیط واقعی در حال گفتمان باشید و در لحظه پاسخگو باشید قدرت بداهه گویی شما که یکی از فن های ارتباطی بسیار مهم است افزایش می یابد . نفوذ و تاثیر کلامات ما میتوانند پلی باشند برای رسیدن به خواسته ها و منظورهایمان .
تفاوت امروزی ها با دیروزی ها در همین نکته است . پای صحبت بزرگترها و قدیمی ها که می نشینید با مصرع و شعر و ضرب المثل کلام را جاری می ساختند و انقدر غنی و گیرا صحبت می کردند که امروزه روز باید هر خط از گفتار و کلامشان را در دفتری ماندگار ثبت و ضبط گرداند ، در نظر داشته باشید که عادت‌ها می‌توانند انسان را نابود كنند! كافيست انسان در هر عادتی افراط و تفریط کند همانا به راحتی سقوط می کند.
اگر نگاهی به انسان های موفقی که در تاریخ آنها را به یاد می سپارد بیاندازیم همه آنها از بیان خوب و فوق العاده ای برخوردار بودند. این را میدانید حتما ، که یک گفتگوی خوب اگر بر پایه استانداردهای گفتاری و رفتاری باشد می تواند تاثیرات مطلوبی را برای ما ایجاد کند و در نتیجه موفقیت را برای ما به ارمغان خواهد آورد. برای این منظور دایره واژگان خود را گسترش دهید. کلام خود را با واژگان زیبا زینت بخشید.
کتاب بخوانید و خواندن کتاب را در برنامه های روزانه خود قرار دهید زیرا که کتاب یکی از تاثیر گذارترین مقوله هایی است که تفکر خلاق را در شما ایجاد می کند و دایره لغات شما را گسترده می گرداند . توجه داشته باشید که از کلمات عجیب و غریب و دشوار استفاده ننمایید چون نه تنها معرف سواد شما نیست بلکه به علت شیوا نبودن و ملموس نبودن بار منفی هم به شما اضافه خواهد نمود و در آخر باور داشته باشید که : اطرافیان ما زبان بدن نمی دانند که نیازها و خواسته های ما را بطور خودکار حدس بزنند. این هنر جاری ساختن کلام ما است که به درستی در نهایت ادب و صمیمیت آنها را از خیلی از سو تفاهمات بدور نگه می دارد.

مهرنوش خالدی کارشناس امورخانواده

 
برچسب ها: مهرنوش خالدی
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

محدودیت های ترافیکی جاده های شمالی کشور اعلام شد

مبلغ کالا برگ الکترونیکی افزایش می یابد

توصیه هایی به دانش آموزان برای حضور در آزمون نهایی

ثبت مجوزهای نظام روانشناسی از اول خرداد لازم الاجرا می شود

پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اول تا 8 خرداد آغاز شد

ادامه بارش رگبار تا جمعه

دلار در بازار غیر رسمی وارد کانال 58 هزار تومان شد

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ