تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۱۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - 16:37 - 26 January 2022
مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت سمات مطرح کرد؛

پرداخت سود 253 شرکت از طریق سجام

از ابتدای سال تا کنون، ۲۵۳ شرکت سود سهامداران خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کرده‌‍ اند و طراحی فرایند پرداخت سود سنوات گذشته سهامداران از طریق این سامانه در دستورکار شرکت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه قرار گرفته است.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از امور بین الملل بورس تهران، مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت سمات با اشاره به آمار توزیع سود در سال ۹۹ از طریق سامانه سجام اظهار کرد: این آمار در سال گذشته به دلیل آشنایی محدود ناشرین با نحوه توزیع سود از طریق سجام، چشمگیر نبود و توزیع سود ۱۲۳ شرکت از طریق سجام انجام شد.

حسین قشمی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۲۵۳ شرکت از طریق سجام پرداخت سود داشته‌اند که حدود ۴۱ میلیون تراکنش بوده است، به بیانی دیگر، ۴۱ میلیون سود از طریق سجام توزیع شده است.

او اعلام کرد: حدود ۳۰ شرکت هم با توجه به اعلام سررسید پرداخت سود در سامانه کدال، در نوبت پرداخت تا پایان سال از طریق سامانه سجام قرار دارند که البته امکان افزوده شدن به این آمار است.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت سمات پرداخت سود از طریق سامانه سجام را در راستای تکریم سهامداران و خدمت‌رسانی بهتر به آنان برشمرد و گفت: با این اقدام، سهامداران برای دریافت سود به بانک‌های مختلف مراجعه نخواهند کرد. در همین راستا، اقدامات مفیدی در زیرساخت‌ها انجام شده است به گونه‌ای که تا پایان سال حدود ۳۰۰ شرکت می‌توانند از طریق سامانه سجام سود را به حساب سهامداران واریز کنند. بنابراین، لازم است این شرکت‌ها توزیع سود خود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بسپارند.

او با اشاره به دستور ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، مبنی بر پرداخت سود سنوات گذشته به سهامدارانی که نتوانستند این سود را دریافت کنند، ابراز کرد: ممکن است حتی برخی از سهامداران اطلاعی از این سود نداشته باشند و اینکه آنها مبالغ قابل توجه نبوده باشد، اما پرداخت آنها از طریق سجام امکان‌پذیر است.

پرداخت مطالبات سود سنوات گذشته از طریق سامانه سجام پس از آماده شدن فرایند لازم، انجام خواهد شد و فراخوان آن از طریق مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به ناشران انجام خواهد شد.

قشمی افزود: از آنجا که دیتای مطالبات سود سنوات گذشته در اختیار ناشران است و باید در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار بگیرد و براساس درخواست خود ناشر، توزیع سود و فرایند آن در سجام پیاده‌سازی شود، طراحی فرآیند و آماده سازی زیرساخت توزیع سود سنوات گذشته، در دستور کار شرکت سمات قرار گرفته است و به محض آماده شدن این زیرساخت همانند زیرساخت توزیع سود در سال جاری که همه ناشران می‌توانند آن را از این طریق انجام دهند، پس از تست اولیه، اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها خدمت سهامداران انجام خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال آینده با پرداخت سود از طریق سامانه سجام، مطالباتی باقی نمی‌ماند، تأکید کرد: سودی که از این طریق توزیع می‌شود افزون بر ۹۵ درصد رجیستری سهامداران شرکت‌ها است، زیرا تعداد سجامی‌های یک ناشر که به ما برای پرداخت سود مراجعه می‌کند، بالای ۹۵ درصد است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد