تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - 19:04 - 31 July 2019

بررسی سلامتی با یک ردیاب بی‌سیم انعطاف‌پذیر

پژوهشگران آمریکایی نوعی ردیاب بی‌سیم برای بررسی سلامتی ابداع کرده‌اند که قابلیت انعطاف‌پذیری دارد.

تیرداد نیوز - به گزارش  ساینس‌دیلی، شاید یک ردیاب پوشیدنی بی‌سیم که با تجهیزات الکترونیکی انعطاف‌پذیر ساخته شده، بتواند امکان بررسی ساده سلامت بزرگسالان، نوزادان و خردسالان را در بلندمدت فراهم کند و مشکلاتی مانند جراحت و حساسیت پوستی را که بر اثر استفاده از حسگرهای چسبنده و ژل‌های رسانا ایجاد می‌شوند، به همراه نداشته باشد.
این ردیاب نرم و راحت می‌تواند داده‌های مربوط به نوار قلب، ضربان قلب، تنفس و فعالیت‌های حرکتی را به یک ابزار قابل حمل مانند تلفن همراه یا تبلت منتقل کند. تجهیزات الکترونیک این ردیاب، روی یک لایه قابل کشش قرار دارند و با چند رابط، به الکترودهایی از جنس طلا متصل می‌شوند.
"وون هونگ یئو"(Woon-Hong Yeo)، استادیار مؤسسه فناوری جورجیا گفت: این ردیاب سلامتی، برای خردسالانی که همیشه در حال حرکت هستند، سودمند خواهد بود زیرا این ابزار نرم می‌تواند خود را با فعالیت‌های گوناگون تطبیق دهد. این ردیاب طوری طراحی شده که بتواند از عهده بررسی الکترونیکی سلامتی افرادی که پوست حساسی دارند و ردیاب‌های معمولی به آنها آسیب می‌رسانند، برآید.
از آنجا که این ردیاب، خود را با پوست مطابقت می‌دهد، مشکلات متداول الکترودهای ساخته شده از فلز و ژل را ندارد. این ابزار می‌تواند سیگنال‌های دقیقی را از بدن شخصی که در حال حرکت، دویدن یا بالا رفتن از پله‌ها است، دریافت کند.
یئو افزود: هنگامی که یک الکترود معمولی را روی قفسه سینه می‌گذارید، حرکات گوناگون از نشستن گرفته تا راه رفتن ثبت می‌شوند. از آنجا که ابزار ما نرم و تطبیق‌پذیر است، می‌تواند همراه با پوست حرکت کند و اطلاعاتی را ارائه دهد که حسگرهای معمولی قادر به ارائه آنها نیستند.
دکتر "کوین ماهر"(Kevin Maher)، متخصص قلب و عروق کودکان گفت: ارزیابی مداوم با یک ردیاب بی‌سیم می‌تواند به ارزیابی سلامت کودکان بهبود ببخشد و به پزشکان کمک کند تا نشانه‌های ابتدایی بیماری را پیش از پیشرفت آن تشخیص دهند.
وی افزود: ممکن است به دست آوردن داده‌های پیوسته در مورد سیستم‌های تنفسی و قلبی عروقی، بتواند امکان تشخیص پیشرفته را برای ما فراهم کند تا تغییرات صورت گرفته در وضعیت بالینی بیمار و واکنش او نسبت به درمان را تشخیص دهیم. ابزار ردیابی تنفس، می‌تواند امکان تشخیص و درمان به موقع بیماری را فراهم کند.
در این ردیاب، از سه الکترود طلا استفاده شده که در غشایی حاوی تجهیزات پردازش الکترونیکی قرار گرفته‌اند. قطر این ردیاب، فقط سه اینچ است اما نسخه پیشرفته‌تر آن که در حال ساخت است، نیمی از این اندازه را خواهد داشت. نیروی این ردیاب بی‌سیم، با یک باتری کوچک قابل شارژ تامین می‌شود اما شاید نسخه‌های آینده آن، به باتری‌هایی با سیستم شارژ مبتنی بر فرکانس رادیویی مجهز باشند.
 
بررسی سلامتی با یک ردیاب بی‌سیم انعطاف‌پذیر

یئو و همکارانش به خاطر نیاز به معاینه سرپایی کودکان، بر کاربردهای این ردیاب در کودکان تمرکز دارند اما نتایج به دست آمده از آزمایش این ردیاب می‌تواند برای گروه‌های دیگر بیماران از جمله بزرگسالانی که پوست حساسی دارند نیز به کار برود.
یئو افزود: بیماران می‌توانند این ردیاب را برای چند روز و شاید دو هفته به کار ببرند. غشای این ردیاب، ضد آب است؛ در نتیجه یک بزرگسال می‌تواند با آن به حمام برود. عناصر الکتریکی ردیاب، پس از استفاده قابل بازیافت هستند.
این ردیاب، در دو نون ابداع شده است؛ در نخستین نوع آن، از نوار پزشکی استفاده می‌شود و برای استفاده کوتاه‌مدت در بیمارستان ابداع شده اما در نوع دوم، از نوار پزشکی الاستومر استفاده شده که نرم است و برای مراقبت از زخم به کار می‌رود. ردیاب نوع دوم می‌تواند مدت بیشتری روی پوست باقی بماند.
یئو ادامه داد: این ابزار کاملا خشک هستند و برای دریافت سیگنال‌ها از پوست، نیازی به استفاده از ژل ندارد. هیچ جزء دیگری میان پوست و حسگر قرار نمی‌گیرد؛ در نتیجه استفاده از آن ساده است.
از آنجا که این ردیاب می‌تواند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرد، قادر است داده‌های مربوط به نوار قلب را برای مشخص کردن بیماری‌های قلبی ثبت کند.
یئو اضافه کرد: ما برای بررسی سیگنال‌ها، یادگیری ماشینی را به کار می‌بریم و آنها را با داده‌های به دست آمده از گروه‌های بزرگتری از بیماران مقایسه می‌کنیم. اگر ردیاب یک مورد غیرمعمول را شناسایی کند، آن را به یک تلفن همراه هوشمند یا هر ابزار دیگری که قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد، انتقال می‌دهد.
یئو و همکارانش قصد دارند در مراحل بعد، اندازه این ردیاب را کاهش دهند و ویژگی‌هایی را به آن اضافه کنند تا پارامترهای مربوط به دما، خون، اکسیژن و فشار خون را مورد بررسی قرار دهند. آنها در نظر دارند تا یک آزمایش بالینی را نیز برای بررسی عملکرد این ردیاب در ارزیابی سلامتی افراد انجام دهند.
این پژوهش، در مجله "Advanced Science" به چاپ رسید.
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد