به گزارش تیرداد نیوز به نقل ازمعاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، سید مهدی شریفی، دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی، در بازدید از مرکز نوآوری ویکست مستقر در کارخانه نوآوری آزادی، بر تمرکز ستاد بر حمایت از سه حوزه انیمیشن، بازی و اسباببازی تأکید کرد و گفت: این تمرکز بهمعنای نادیدهگرفتن دیگر ارکان صنایع خلاق نیست، بلکه بهدلیل ظرفیتسازی و حضور قابل توجه ذینفعان در این سه حوزه و وجود عواملی همچون سطح بازار، بلوغ اکوسیستم و ظرفیت بسترسازی برای سایر خوشههای صنایع خلاق، تمرکز بیشتر ستاد در امور حمایتی، بیشتر متوجه انها است و سایر حوزهها، ذیل بخش عمومی در ستاد از منظر تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دست اقدام است.
حمایت از تولیدات پویانمایی بر اساس شاخصهای محتوایی
وی با تأکید بر شاخصهای محوری در حمایت از طرحها و برنامههای پویانمایی افزود: تنها آثاری که در چارچوب شاخصهای مشخصشده در پنلهای خبرگی ستاد تعریف میشوند، و بر اساس برنامهریزی سال ۱۴۰۴ در افق راهبردی تولید محتوای اثرگذار حرکت کنند، از حمایت مادی و تسهیلاتی برخوردار خواهند شد.
او تصریح کرد: این حمایتها در تعامل با میز انیمیشن ستاد و با نظارت تخصصی آن انجام میشود و برنامهها باید پیش از ورود به مرحله حمایت، از فیلتر محتوایی و راهبردی این میز عبور کنند.
شریفی با تأکید بر اینکه ستاد از موضوعات صرفاً گلخانهای و فاقد پیوند با چالشهای واقعی جامعه حمایت نمیکند، گفت: برنامهها باید دارای استراتژی محتوا و مأموریت مشخص در حوزه فرهنگسازی، تغییر نگرش یا ارتقای سبک زندگی باشند. این برنامهها باید توانایی پاسخگویی به مسائل مهم و اولویتدار کشور را داشته باشند و بهجای بازتولید محتوا، بتوانند مخاطب را ارتقا دهند و به مخاطب-مشتری تبدیل کنند.
وی همچنین بر اهمیت طراحی مدل کسبوکار پایدار در حوزه صنایع خلاق تأکید کرد و گفت: از نظر ما، مخاطب فقط کسی نیست که پیام را دریافت میکند و مشتری نیز فقط پرداختکننده نیست. مخاطب-مشتری، کسی است که هم ارتقای فرهنگی و فکری پیدا میکند و هم در مدل اقتصادی اثرگذار است. بنابراین، طرحهایی که بتوانند این دو وجه را در کنار هم داشته باشند، مشمول حمایت ستاد قرار میگیرند.
در این بازدید، بهروز آهنگربیگ، مدیر میز پویانمایی و پینمایی ستاد توسعه فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی نیز حضور داشت و درباره ضرورت تدوین استراتژی محتوایی و ارتباط آن با نیازهای واقعی جامعه بر اساس چارچوبهای مأموریتی معاونت علمی، توضیحاتی ارائه کرد.
آهنگربیگ، در ادامه گفت: میز پویانمایی ستاد با تأکید بر نقش تنظیمگری و ضرورت شبکه سازی بازیگران این زیستبوم، به دنبال اجرایی سازی برنامههای مصوب 1404 است.
معرفی مرکز نوآوری ویکست
مرکز نوآوری ویکست، که محل این بازدید بود، یکی از فعالترین هابهای محتوایی کشور است که پس از دو دهه تجربه حرفهای در تولید چندرسانهای و حضور زیستبوم نوآوری و فناوری محتوای کشور، در قالب یک پلتفرم تخصصی در سوله دوم کارخانه نوآوری آزادی شکل گرفته است. این مرکز با تمرکز بر زنجیره ارزش صنعت پویانمایی، تبلیغات و تولید محتوای چندرسانهای، از تیمها و استارتاپهای فعال در این حوزه حمایت زیرساختی، مشاورهای و مالی میکند.
شتابدهنده ویکست با در اختیار داشتن استودیوهای پیشرفته صدا و تصویر و بهرهمندی از استانداردهای جهانی، بستری برای خلق و توسعه استارتاپهای محتوایی فراهم کرده است. این مجموعه همچنین با حمایت از راهاندازی کسبوکارهای محتوایی در راستای تقویت زیستبوم اقتصاد خلاق کشور تلاش میکند.