تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - 19:52 - 31 August 2024
معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی خبر داد؛

حمایت معاونت علمی از کنشگران بزرگ صنعت و فناوری در قالب جایزه نکست

معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی از برگزاری دومین دوره جایزه ملی فناوری «نکست» در روزهای 28 و 29 آذرماه امسال خبر داد.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شقایق حق جوی جوانمرد، معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور در نشست خبری جایزه ملی فناوری نکست عنوان کرد: مهم‌ترین هدف این رویداد، گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر فناوری‌های پیشران است که در پیشرفت‌ها و نوآوری‌های امروز در حوزه‌های گوناگون و سیستم‌های مختلف پدیدار می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اعطای دومین جایزه ملی نوآوری نکست در آذرماه امسال و به میزبانی اصفهان گفت: دبیرخانه جایزه نکست در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است که یکی از پرافتخارترین و‌ پرسابقه ترین زیرساخت نواوری و فناوری کشور به شمار می‌رود و بیش از 700 شرکت صنعتی و فناور در این شهرک علمی و تحقیقاتی مستقر هستند.

حق جوی جوانمرد افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، منشأ تحولات بزرگی در صنعت و زیست بوم فناوری و نوآوری کشور است و  این رویداد را در راستای کمک به توسعه فرهنگ تحقیق و توسعه در صنایع و تشویق عناصر زیست‌بوم برگزار می‌کند.

معاون توسعه فناوری‌های راهبردی با بیان این‌که معاونت علمی دیده‌بان آینده ایران است و از تحقیق و توسعه در صنایع بخش خصوصی حمایت می‌کند ادامه داد: دولت در کنار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری و فعالان صنعت ایستاده است تا فناوری‌های راهبردی پیشرفته و مرز دانشی با ریسک کمتری به نتیجه برسند.

حق جوی جوانمرد با بیان این‌که معاونت علمی تصمیم در قالب جایزه فناوری نکست، کنش‌گران بزرگ صنعت و شرکت های بزرگ فناور را که توانمندی خود را نشان داده‌اند، حمایت کند، ادامه داد: با توجه به این‌که یکی از رویکردهای اصلی معاونت علمی، حمایت از توسعه فناوری به ویژه در صنایع است در قالب جایزه ملی فناوری نکست تلاش می‌کنیم تا شرکت‌های پیشران و سرآمد در حوزه‌های صنعتی مختلف، تصمیم بگیرند محصول رو به آینده خود را با استفاده از فناوری‌های پیشرفته طراحی، تولید و آماده کنند و به بازار برسانند.

وی افزود: نکست می‌تواند نمادی اعتباربخش برای محصولاتی باشد که در ساخت‌ آن‌ها از فناوری‌های پیشرفته استفاده شده است. در این حالت، مصرف‌کننده تفاوتی بنیادی بین این محصول با سایر محصولات تولید شده را به لحاظ کیفیت و کارآمدی مشاهده خواهد کرد.

معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی به معیارهای انتخاب شرکت‌ها برای حمایت تحقیق و توسعه‌ای در قالب جایزه نکست اشاره کرد و گفت: شرکت‌های واجد شرایط، شرکت‌هایی با وجود حداقل سه محصول با سطح آمادگی فناوری حداقل TRL8، فروش حدأقل 50 میلیارد ریال و دارای ساختار سازمانی تحقیق و ‌توسعه با حداقل پنج نیروی انسانی متخصص باشند. حمایت از تحقیق و توسعه این شرکت‌ها زمینه‌ای فراهم می‌کند که از ظرفیت و توانمندی متخصصان و نخبگان استفاده شده و مانع از مهاجرت مغزها شوند.

حق جوی جوانمرد به موضوعات محوری دور دوم جایزه فناوری نکست اشاره کرد و افزود: محورهای جایزه امسال شامل «فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته»، «فناوری‌های اپتیک، کوانتوم و میکروالکترونیک» و سومین محور «زیست‌فناوری و پزشکی دقیق» است.

معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: مخاطبان برای شرکت در دومین دوره جایزه نکست تا ابتدای مهرماه امسال فرصت دارند، طرح‌های خود را به دبیرخانه ارسال کنند. طرح‌های ارسالی شرکت‌های واجد شرایط باید دارای سطح آمادگی فناوری TRL3 بوده، ایده‌های با عمق فناوری بالا و برخوردار از فناوری‌های نوظهور و دارای بازار باقوه برای محصول نهایی باشد.

حق جوی جوانمرد ادامه داد: ارزیابی طرح‌های اولیه ثبت نامی تا 30 مهرماه توسط دبیرخانه جایزه انجام می‌شود. همچنین ارزیابی و داوری آنلاین و میدانی طرح‌ها تا 10 آذر انجام خواهد شد و از ابتدا تا 27 آذرماه، فرآیند اطلاع‌رسانی و فراخوان ثبت نام در برنامه‌های مختلف جایزه، تا 27 آذرماه انجام می‌شود. اصفهان در روزهای 28 و 29 آذر امسال میزبان دومین دوره جایزه نکست خواهد بود.

گفتنی است علاقمندان برای ثبت نام و اطلاع از تازه‌ترین رویدادهای جایزه ملی نکست می‌توانند به نشانی اینترنتی مراجعه کنند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
فاز نخست مجتمع توسعه فناوری فولاد مبارکه افتتاح شد

فاز نخست مجتمع توسعه فناوری فولاد مبارکه افتتاح شد

ورود جدی معاونت علمی برای تامین منابع مالی شرکت های آینده پژوه کشور

ورود جدی معاونت علمی برای تامین منابع مالی شرکت های آینده پژوه کشور

هوش مصنوعی به کمک شبکه های نسل پنجم آمد

هوش مصنوعی به کمک شبکه های نسل پنجم آمد

برنامه مشترک بنیاد ملی علم ایران و موسسه بین المللی تحلیل سامانه های کاربردی

برنامه مشترک بنیاد ملی علم ایران و موسسه بین المللی تحلیل سامانه های کاربردی

تولید تجهیزات آزمایشگاهی صنایع آرد و نان در کشور

تولید تجهیزات آزمایشگاهی صنایع آرد و نان در کشور

پیشنهاد روز

برنامه آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس چیست

اولین واکسن آبله میمونی تایید شد

هشدار وقوع سیلاب سازمان هواشناسی برای این 5 استان

ارز واردات تلفن همراه را چه کسی گرفت

میادین میوه و تره بار شهرداری فردا تعطیل است

یارانه ها به پایان راه خود رسیده اند

وام 300 میلیون تومانی بانک مسکن با نرخ سود 15 و 19 درصد