تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - 22:33 - 12 June 2024
توسعه سامانه‌های قابل حمل خورشیدی؛

راهکاری برای تامین برق مناطق محروم

مدیرعامل شرکت توانیر، توسعه سامانه‌های تامین برق قابل حمل خورشیدی را راهکاری برای تامین برق مناطق محروم و روستاهای فاقد برق دانست و گفت: این سامانه‌ها برای تامین برق حداقلی برای روشنایی، شارژ تلفن همراه و سایر موارد قابل بهره برداری است.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری حاشیه نمایشگاه آبادیران گفت: خوشبختانه 99.7 درصد بخش روستایی تاکنون دارای برق هستند و سه دهم درصد باقی مانده مربوط به روستاهایی می‌شود که تعداد سکنه آنها کم یا کوچ‌نشین هستند و تدبیر وزارت نیرو برای برق‌دار کردن این سه دهم درصد از روستاها، استفاده از سامانه‌های تامین برق قابل حمل خورشیدی است که مورد اسقبال قرار گرفته است.

وی افزود: این سامانه‌ها برای تامین برق حداقلی برای روشنایی، شارژ تلفن همراه و سایر موارد قابل بهره‌برداری است.

رجبی مشهدی تاکید کرد: اگر روستاهایی وجود داشته باشند که نیاز به بازسازی شبکه‌های انتقال برق دارند یا شبکه‌های فرسوده‌ای دارند، بر اساس قانون پیش‌بینی شده است که از محل عوارض برق که از همه مشترکان به غیر از مشترکان روستایی ماهیانه دریافت می‌شود، برای اصلاح شبکه‌های روستایی استفاده خواهد شد.

 مدیرعامل توانیر گفت: در حوزه توسعه تجدیدپذیر در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات در حال ساخت است و امیدواریم در کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسند.

رجبی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه ظرفیت روستایی ۴۵۰ روستا با هفت هزار خانوار و ۱۸ هزار خانوار عشایر با سامانه های قابل حمل برق‌رسانی شدند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از خاموشی برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت گرفته به طوری که علاوه بر طرح‌های سال گذشته با پویش با انرژی جوایز ارزنده‌ای را برای مشترکان در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم که میزان مصرف ۱۰ درصد کاهش یابد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: براساس اولویت داخل میزان صادرات برق تنظیم می‌شود و در حال حاضر در حداقل میزان صادرات قرار داریم به طوری که ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق صادر داریم و به همین میزان واردات برق از ترکمنستان و ارمنستان داریم.

رجبی مشهدی با بیان اینکه در ابتدای دولت ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق وجود داشت که با توسعه نیروگاه‌ها، اقدامات تعمیراتی و توسعه و مدیریت مصرف در راستای کاهش این رقم حرکت شد اظهار کرد: برای سال اول دولت ۱۰۰ اقدام، سال بعد ۱۴۰ اقدام و برای ۱۴۰۳، معادل ۱۸۰ اقدام برای کاهش ناترازی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه با تلاش بخش خصوصی و دولتی ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید اضافه شد، گفت: ۱۴۰۰ مگاوات توسط صنایع انرژی‌بر و بر اساس قانون مانع زدایی از تولید در دست اجراست و قرار است که ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع انرژی بر احداث شود.

مدیر عامل شرکت توانیر با تاکید بر اینکه تا پایان سال ۲۰۰۰ مگاوات وارد مدار خواهد شد و اکنون احداث ۶۰۰۰ مگاوات شروع شده و ۱۷ هزار مگاوات موافقت نامه اصولی برای دریافت سوخت و مجوزهای زیست محیطی صادر شده گفت: هر سال ۱۰ هزار مگاوات ترانسفورماتور و ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه احداث می شود تا افت ولتاژ اتفاق نیافتد.

مدیر عامل توانیر با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد بخش شهری و 99.7 درصد روستاها نیز از برق برخوردار شده اند، گفت: چنانچه کشاورزان از نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده کنند از قطع پنج ساعته برق معاف خواهند بود.

 
 
 
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
ضعف در حوزه های علمی زمینه ساز تهدید دائمی دشمنان تمدنی و فرهنگی است

ضعف در حوزه های علمی زمینه ساز تهدید دائمی دشمنان تمدنی و فرهنگی است

قزوین ایستگاه تازه طرح برش استانی اقتصاد دانش بنیان

قزوین ایستگاه تازه طرح برش استانی اقتصاد دانش بنیان

رویکرد فعالی از لحاظ مراجعه به مجموعه های دانش بنیان اتخاذ کرد

رویکرد فعالی از لحاظ مراجعه به مجموعه های دانش بنیان اتخاذ کرد

حرکت از واردات به سمت جهش تولید

حرکت از واردات به سمت جهش تولید

ابداع فناوری جدید برای تولید پروفیل های مقاوم در برابر پرتوهای ماورای بنفش

ابداع فناوری جدید برای تولید پروفیل های مقاوم در برابر پرتوهای ماورای بنفش

پیشنهاد روز

معافیت مشمولان سربازی حداقل 35 سال سن و دارای 2 فرزند

جلیلی به نفع قالیباف انصراف می دهد

وام بازنشستگان تامین اجتماعی کی واریز می شود

محمود احمدی نژاد در حصر خانگی است

وزش باد شدید و وقوع رگبار و رعد و برق

حکم اعدام توماج صالحی نقض شد

6 میلیون مستاجر در کشور چشم انتظار تابستانی آرام هستند

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ