تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23:54 - 08 May 2024

آغاز ماراتن نمایش توانمندی های صنایع خلاق کشور در رویداد ملی مانوین

رویداد ملی صنایع خلاق و فرهنگی «مانوین» همزمان با نمایشگاه بین المللی اینوتکس در پارک فناوری پردیس آغاز شد.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رویداد ملی صنایع خلاق با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، رییس منطقه آزاد قشم، رئیس پارک فناوری پردیس و دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و فرهنگی معاونت علمی، افتتاح شد.

این رویداد که نخستین هماورد و بستر تعامل شرکت‌های خلاق، فعالان فناوری‌های نرم و فرهنگی به شمار می‌رود از امروز در پارک فناوری پردیس و همزمان با نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری اینوتکس 2024 آغاز به کار کرد.

هدف از برگزاری این رویداد به همت ستاد توسعه فناوری های نرم و فرهنگی معاونت علمی، ارائه تازه‌ترین دستاوردها و تلاش های صورت گرفته در زیست بوم صنایع خلاق، فناوری‌های نرم و فرهنگی کشور است.

شکوفایی ظرفیت‌های خلاق و فناورانه با امضای توافق‌نامه

یکی از بخش‌های افتتاحیه رویداد مانوین، امضای توافق‌نامه ای بین ستاد فناوری های نرم و صنایع خلاق با منطقه آزاد قشم بود. این توافق‌نامه با هدف هدف استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و‌نرم، رونق اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع خلاق جزیره نوآور قشم توسط روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و عادل پیغامی رییس منطقه آزاد قشم امضا شد.

این نخستین توافق نامه با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به شمار می‌رود که به طور صریح و ویژه، صنایع خلاق و فناوری‌های نرم و فرهنگی در آن نقش ویژه و اختصاصی ایفا می کند.

نقش اجتناب‌ناپذیر «فناوری‌های نرم» در توسعه

عادل پیغامی، رئیس منطقه آزاد قشم در نشست امضای این توافق‌نامه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر نوآوری و توسعه صنایع خلاق عنوان کرد: نقش فناوری‌ای نرم عمدتاً در رویارویی با فناوری‌های سخت کم‌تر دیده شده و در دوره مدرن چه در ایران و چه در سایر کشورها، غالباً به فناوری‌های سخت پرداخته شد؛ البته خوشبختانه معاونت علمی، از چند سال پیش به اهمیت فناوری های نرم پی برد و گام های خوبی را در حمایت، ترویج و توسعه فناوری‌های نرم آغاز کرد.

پیغامی با تأکید بر اهمیت فناوری‌های نرم و توجه به جایگاه صنایع خلاق در دنیای امروز گفت: دنیای امروز به سوی بی وزن شدن حرکت می‌کند و عمده تکیه دنیای توسعه یافته امروز بر فناوری‌های نرم و فرهنگی است.

وی ادامه داد: فراموش کرده ایم که در توسعه و تجاری سازی فناوری‌های سخت، بیش از هرچیز به فناوری های نرم نیاز داریم و بدون این فناوری‌ها، تجاری‌سازی، ترویج، کاربردی‌سازی، بازارسازی و  توسعه فناوری های سخت ممکن نیست، بنابراین، به همان اندازه که به توسعه فناوری‌های سخت توجه داریم، باید به فناوری های نرم نیز توجه داشته باشیم و  این دو بال نوآوری یعنی فناوری‌های سخت و نرم، هماهنگ و هم‌گام یکدیگر حرکت می‌کنند.

پیغامی با اشاره به ظرفیت جزیره قشم به عنوان یک جزیره خلاق و نوآور گفت: جغرافیا، تاریخ، تمدن و ظرفیت انسانی و باستانی جزیره قشم یک گنجینه نرم و فرهنگی است و به عنوان ظرفیت تمدنی منحصر به فرد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است با کمک توسعه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، شکوفا شده و مفهوم جزیره نوآور را تحقق می‌بخشد.

پییغامی با بیان این‌که در دوره جدید مدیریت منطقه آزاد سعی شده تا به ظرفیت صنایع نرم فناوری های نرم و اجتماعی توجهی ویژه داشته باشیم، افزود: امروز با حمایت معاونت علمی، جزیره قشم را به عنوان جزیره‌ای نوآور معرفی می‌کنیم و این جزیره را به لحاظ ظرفیت های فناورانه و خلاق،  نه فقط برای ساکنان آن، بلکه به عنوان زیست بومی برای کل کشور توسعه خواهیم داد.

رئیس منطقه آزاد قشم تصریح کرد: این توافق نامه کمک می کند تا در همه حوزه های ظرفیت دار و زنجیره های ارزش اقتصاد،نقش صنایع خلاق، فناوری های نرم و فرهنگی جزیره نوآور قشم، توجه شود.

تجلیل ویژه از فعالان صنایع خلاق و فناوری‌های نرم

در ادامه نخستین روز از رویداد مانوین از پیشکسوتان و برترین فعالان حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، که نقشی اثرگذار در توسعه زیست‌بوم و ترویج این حوزه ایفا کرده‌اند قدردانی شد. در این مراسم صابر میرزایی به پاس توسعه گفتمان فناوری‌های نرم در سپهر فناوری ایران، حازم فری‌پور به پاس سال ها فعالیت در توسعه فناوری‌های آموزشی، محمدرضا کریمی صارمی به پاس توسعه زیست بوم انیمیشن، سید مهدی حیات شاهی به پاس تلاش در توسعه اقتصاد صنایع خلاق، محمدنبی شهیکی تاش به پاس توسعه صنایع خلاق در سیتان و بلوچستان تجلیل شدند.

فرصتی ارزشمند برای شکوفایی توانمندی‌های حوزه خلاق، فناوری‌های نرم و فرهنگی

رویداد مانوین فرصت‌های مغتنم و متنوعی را برای شرکت‌ها و فعالان این حوزه فراهم آورده است که بخشی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان تعامل و هم‌افزایی میان فعالان این حوزه، شناخت نیازهاف چالش‌ها، فرصت‌ها و مواع پیش روی صنایع خلاق، شناخت نیازهای بالقوه مخاطبان و کسب بازخوردهای آنان در تعاملات بدون واسطه و مستقیم دانست.

همچنین بخش نمایشگاهی یکی از بخش های این رویداد به شمار می رود که شرکت ها و هسته های خلاق این حوزه آخرین دستاوردهای خود را در حوزه‌های مختلفی چون نوشت افزار، سبک زندگی، مد و پوشاک و سایر حوزه‌ها به مخاطبان ارائه می‌دهند.

بخش نمایشگاهی مانوین، میزبان  ۲۸ غرفه از شرکت‌های خلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری سراسر کشور است که در قالب نشست های کسب و کار، عرضه محصولات و تعامل با مخاطبان به عرضه دستاوردها، محصولات و خدماتشان می‌پردازند.

رویداد مانوین همزمان با اینوتکس از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه جاری در پارک فناوری پردیس میزبان فعالان و علاقمندان حوزه صنایع خلاق، فناوری‌های نرم و فرهنگی است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
دهقانی را مامور تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی کرد

دهقانی را مامور تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی کرد

به یک تصویر کوچک از پزشکی شخصی شده در نظام سلامت بسنده کرده ایم

به یک تصویر کوچک از پزشکی شخصی شده در نظام سلامت بسنده کرده ایم

نیازمند ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور هستیم

نیازمند ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور هستیم

حضور 16 کشور خارجی در ایران هلث 1403

حضور 16 کشور خارجی در ایران هلث 1403

اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان برگزار شد

اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان برگزار شد

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ