تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 22:37 - 07 May 2024
«مانوین»، تجلی‌گاه ملی بلوغ صنایع خلاق؛

حضور فناوری های فرهنگی و نرم در بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری کشور

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی مطرح کرد: رویداد ملی «مانوین» با حضور کارآفرینان صنایع خلاق و با رونمایی از دستاوردهای این حوزه، محوری ترین برنامه معاونت علمی در نمایشگاه اینوتکس 1403 خواهد بود.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نمایشگاه بین‌المللی «اینوتکس» به عنوان بزرگ‌ترین رویداد علمی و فناورانه کشور در حالی به سیزدهمین ایستگاه خود رسیده است که نسبت به دوره‌های پیشین خود، شاهد برگزاری رویدادهای متنوع، برنامه‌های جنبی و متنوع بسیاری در راستای ایجاد فضای تعامل میان شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، صنایع خلاق و متقاضیان عرصه فناوری و نوآوری است.

در سیزدهمین دوره رویداد اینوتکس، بیش از ۴۰۰ شرکت فناور و مجموعه نوآور حضور دارند و در طول برگزاری این نمایشگاه آخرین دستاوردها و خدمات نوآورانه خود را به مخاطبان ارائه می‌کنند.

امسال، به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بستری مناسب برای حضور صنایع خلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری در قالب برگزاری اولین دوره رویداد ملی صنایع خلاق کشور به نام «مانوین» همراه با نمایشگاه اینوتکس فراهم شده است. این رویداد با هدف توجه به صنایع فرهنگی و هویت‌ساز همزمان با نمایشگاه اینوتکس برگزار می‌شود.

چند و چون سهم معاونت علمی در سیزدهمین دور برگزاری نمایشگاه اینوتکس را با صادق توسلی زاده، رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به گفت و گو گذاشتیم که در ادامه می خوانید:

برنامه های امسال معاونت علمی برای حضور در نمایشگاه اینوتکس چیست و کدام  ستادها در این رویداد فناورانه حضور خواهند داشت؟

معاونت علمی، فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری حضور پررنگی در نمایشگاه اینوتکس امسال دارد، بخش‌­های مختلف معاونت نظیر دفتر توسعه زیر ساخت، مرکز توسعه فناوریهای راهبردی، دفتر تامین مالی و همچنین مرکز راهبری توسعه اقتصاد دانش بنیان (رستاد) برنامه های متنوعی برای نمایشگاه تدارک دیده­ اند. مرکز رستاد امسال در قالب پاویون به همراه ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان حمل و نقل و فضایی، ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی، ستاد ماشین سازی و تجهیزات پیشرفته و ستاد اقتصاد دیجیتال در نمایشگاه خواهد بود. همچنین ستاد فناوری‌های فرهنگی و ستاد عمران و ساختمان به دلیل وسعت کاری که برای نمایشگاه آماده کرده اند غرفه مستقل خواهند داشت.

این مجموعه(معاونت علمی) چه موضوعات و اولویت هایی را در این دور از برگزاری نمایشگاه در دست انجام دارد؟

اساسا چون فضای اینوتکس فضای تبادل ایده ها و نوآوری ها و فناوری ها و حتی نیازمندی­ها است، طبیعتا در چنین فضایی معاونت بیشتر برنامه­ های خود را که در سال گذشته به سرانجام رسانده و برنامه­ هایی را که در برای سال پیشرو یا سال­های بعد از آن در دست بررسی دارد و پیگیری می کند جهت معرفی و گرفتن ایده ها و نوآوری های جدید و تبادل نظر با متخصصان، فناوران و پژوهشگران عرضه می کند.

مرکز رستاد چند موضوع را که در حال حاضر در دست پی گیری دارد مثل کاج (کاهش آسیب های جاده ای)، توافق نامه گاز و موضوع اقتصاد بیایان و موضوع وی ای آر (VAR) در پاویون خود ارائه خواهد کرد.

نمایشگاه اینوتکس از ابتدا تا به امروز با نوآوریهایی همراه بوده که طی یکی، دو سال گذشته  حضور جوانان و بازدید کننده بیش از 100 هزار از نمایشگاه نشان دهنده موفقیت در دستیابی به اهداف تعیین در سال های آغازین نمایشگاه بوده است، بنابراین ادامه همین مسیر در کنار دعوت از بازیگران بزرگ اقتصادی کشور برای نقش آفرینی بیشتر در نمایشگاه بر جذابیت نمایشگاه و توسعه اقتصاد دانش بنیان که ماموریت مرکز رستاد و معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان (تاد) کمک شایانی خواهد کرد. مثلا سال گذشته ما بحث فینوتکس را داشتیم امسال اما صنایع خلاق ما حضور پررنگ تری دارند  و مانوین رنگ و بوی دیگری را به نمایشگاه خواهد داد.

هدف معاونت علمی از برگزاری نمایشگاه اینوتکس چیست؟

کلا فضای کار معاونت، حمایت از استارتاپ ها و شرکت های فناور و نوآور و توسعه اقتصاد دانش بنیان است، فضای نمایشگاه هم محیط مطلوبی را برای تبادل نظرات، ایجاد انگیزه، ایجاد امید و اشتیاق در جوانان و فارغ التحصیلانی که دنبال کار و نوآوری هستند را فراهم می کند.

نمایشگاه امسال چه نسبتی را با شعار سال برقرار می کند؟

نمایشگاه اینوتکس پیش از طرح شعار سال 1403، دغدغه جلب مشارکت های مردمی را داشته و شاهد این مدعا همانطور که پیش تر عنوان شد، تعداد 100 هزار نفر بازدیدکننده در سال گذشته است.

معاونت امسال چه برندی را مطرح خواهد کرد؟

احتمالا برنامه مانوین در بین برنامه­ های متعدد نمایشگاه مثل برنامه پیشگامان، رقابت ملی استارت آپ­‌ها، کافه سرمایه، شتابدهنده‌­ها و رویدادهای تقاضا محوری و استیج ­های مختلف، بیشتر دیده شود. رویداد مانوین با حضور کارآفرینان صنایع خلاق با رونمایی از دستاوردها به ارائه نیازمندی های این حوزه خواهد پرداخت که توسعه ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم برگزار خواهد شد.

علت برجسته تر شدن حوزه صنایع خلاق در نمایشگاه امسال چیست؟

موضوعاتی که در دستور کار معاونت علمی قرار دارد، اغلب مباحثی زمان بر است البته ماهیت توسعه فناوری نیز همین است و علت این که حوزه خلاق امسال محوریت حضور معاونت علمی در اینوتکس را به خود اختصاص داده است، به بلوغ رسیدن یکی از آن موضوعات است و بقیه حوزه ها هم در سال های آتی می توانند محوریت حضور معاونت در نمایشگاه اینوتکس را از آن خود کنند.

در پایان این نکته را دوباره تاکید کنم که اینوتکس که در پارک علم و فناوری پردیس برگزار می شود بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری کشور است وبخش عمده ای از فعالیت های معاونت علمی در آنجا ظهور و بروز پیدا می کند، چه نوآوری ها، چه فناوری ها، چه مباحث مالی.

این نمایشگاه با حضور صندوق های پژوهش و فناوری، مراکز نوآوری و شتابدهنده‌­ها و فعالین اقتصادی و بعضا شرکت های بزرگ در جذب مخاطب و شرکت های دانش بنیان، موفق عمل کرده است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
ضرورت تخصیص منابع یارانه ارزی حوزه سلامت به مصرف کننده نهایی

ضرورت تخصیص منابع یارانه ارزی حوزه سلامت به مصرف کننده نهایی

رونمایی از 16 محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات و اقلام مصرفی پزشکی

رونمایی از 16 محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات و اقلام مصرفی پزشکی

فعالیت 400 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

فعالیت 400 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

تجمیع منابع ستادهای سلول های بنیادی و زیست فناوری و بنیاد ملی علم

تجمیع منابع ستادهای سلول های بنیادی و زیست فناوری و بنیاد ملی علم

راه اندازی نخستین مدرسه و شبکه اجتماعی فریلنسری ایران

راه اندازی نخستین مدرسه و شبکه اجتماعی فریلنسری ایران

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ