تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 21:20 - 06 May 2024
با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت انجام شد؛

امکان سنجی حمایت بیمه ای از محصولات دانش بنیان حوزه توان بخشی

ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت در نشستی با حضور نمایندگان سازمان بهزیستی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی، سازمان هلال احمر و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمایت بیمه ای از محصولات دانش بنیان حوزه توان بخشی را مورد امکان‌سنجی و بررسی قرار داد.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در آغاز این جلسه مقدمه ای بر سیستم های توانبخشی در برخی از کشورهای جهان (اعم از مراکز ارایه خدمات، نحوه ارایه خدمات و تامین مالی این حوزه) و مقایسه آن با موارد موجود در جمهوری اسلامی ایران مطرح و مباحثی چون مولفه های موجود در حوزه توانبخشی کشور و مهم ترین چالش های موجود اعم از عدم تولیت و کمبود متخصصان حوزه توان بخشی در بخشی از حوزه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه، قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت با مروری بر محصولات و خدمات توانبخشی در جهان به نقش موثر شرکت های دانش بنیان در بخش عرضه پرداخت و با تاکید بر ضرورت امکان سنجی ارتقاء سهم بیمه در حوزه توان بخشی، پیاده سازی پایلوتی با تاکید بر پوشش بیمه سلامت بر روی اولویت های یک حوزه با حضور بخش دانش بنیان و با محوریت سازمان‌های ذینفع را پیشنهاد کرد.

وی از نهادهای ذینفع و متولی توانبخشی خواست تا در حوزه محصولات توانبخشی تجمیع تقاضایی ارایه کنند تا در مرحله بعد با شاخص های مختلفی مانند اهمیت و اندازه بازار،  تقاضاها اولویت بندی شوند و بر اساس این اولویت ها ارقامی برای بودجه سال 1404 پیشنهاد شود و در کوتاه مدت نیز حوزه های دارای اولویت مورد حمایت معاونت علمی قرار گیرد. 

قانعی با اشاره به وقایع و چالش های منطقه ای و افزایش تقاضا در حوزه محصولات توان بخشی قطع عضو، این برهه را زمانی برای تقویت سطح عرضه برای شرکت های دانش بنیان برشمرد.

وی در ادامه، ایجاد صندوقی اختصاصی جهت بحث معلولیت و توانبخشی را با اقتباس از مدل‌های موفق در سایر کشورها پیشنهاد کرد.

در ادامه جلسه، نمایندگان سازمانهای متبوع نکاتی را برشمردند که مهم ترین موارد ذکر شده  شامل تامین منابع مالی با هدف گذاری یک یا چند حوزه خاص توانبخشی و معلولیت، دیده شدن بحث خدمات در کنار محصولات دانش بنیان حوزه توان بخشی، امکانسنجی توان واقعی بخش دانش بنیان در فراهم کردن موارد دارای اولویت، ایجاد پنجره واحد خدماتی برای معلولان کشور، ایفای نقش جدی  شورای عالی بیمه و ارایه مدل بیمه ای در پوشش هزینه محصولات و خدمات توان بخشی، ارایه بسته خدمات و خرید راهبردی، استانداردسازی و اعتباربخشی به ملزومات حوزه توان‌بخشی بود.

در پایان این جلسه مدعوان خواستار پیاده سازی پایلوت با محوریت اولویتهای پیشنهادی سازمان های ذینفع و متولی توان بخشی و  حمایت از بخش دانش بنیان در سال جاری  شدند.

جزییات نکات مطروحه و مصوبات جلسه مذکور جهت پیشنهاد تامین مالی در لایحه بودجه 1404 تسلیم هیات دولت و مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
ضرورت تخصیص منابع یارانه ارزی حوزه سلامت به مصرف کننده نهایی

ضرورت تخصیص منابع یارانه ارزی حوزه سلامت به مصرف کننده نهایی

رونمایی از 16 محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات و اقلام مصرفی پزشکی

رونمایی از 16 محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات و اقلام مصرفی پزشکی

فعالیت 400 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

فعالیت 400 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

تجمیع منابع ستادهای سلول های بنیادی و زیست فناوری و بنیاد ملی علم

تجمیع منابع ستادهای سلول های بنیادی و زیست فناوری و بنیاد ملی علم

راه اندازی نخستین مدرسه و شبکه اجتماعی فریلنسری ایران

راه اندازی نخستین مدرسه و شبکه اجتماعی فریلنسری ایران

پیشنهاد روز
کوچه باغ فرهنگ و تاریخ