تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14:20 - 29 April 2024

دلار دوباره به کانال 50 هزار تومان باز می گردد

شیب نزول قیمت دلار از ابتدای هفته شدیدتر شده و تا مرز کانال ۵۰ هزار تومانی پایین آمده است. در این شرایط محتمل‌ترین سناریو برای پیش بینی قیمت دلار چیست؟

به گزارش تیرداد نیوز -  بازار ارز در دو سال اخیر، دچار سرگیجه اردیبهشتی شده است. سال گذشته نیز پس از سفر وزیر اقتصاد به عربستان و گشایش روابط سیاسی با عربستان، رکود بازار ارز آغاز شد و تا بهمن‌ماه تداوم یافت. امسال نیز پس از طرح خبر سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان، بازار ارز واکنش روانی مشابهی نسبت به سال قبل داشت و رکود معاملات منجربه کاهش قیمت ارز به سوی کانال ۶۰هزار تومانی شده است.

سیگنال‌های سیاسی مختلف پس از خوابیدن تنش نظامی میان ایران ورژیم صهیونیستی- که با برتری تدافعی ایران توام شده بود- باعث فروپاشیدن انگاره‌های روانی سوداگرانه مبنی بر حرکت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر شده و در نهایت، این شوک منفی به عملیات‌های سوداگرانه، باعث حرکت بازار به سمت کف‌شکنی از سقف تاریخی خود شد.

هرچند در فروردین ماه، بازار تا سقف دلار فردایی ۶۹هزار تومانی را لمس کرد، اما اردیبهشت رکودی بازار، نشان داد که سیگنال‌های سیاسی نقش اساسی در شکل‌دهی به ذهنیت خریداران دلار در ایران دارند و همین امر باعث شد که دلار به ۶۲هزار تومان نزول قیمت پیدا کند.

حمایت نزولی سکه از افت قیمت دلار

احتمال شکسته شدن زون حمایتی ۶میلیون و ۴۰۰هزار تومانی سکه یک گرمی و حرکت به سمت زون ۶میلیون و ۱۰۰هزار تومانی، یکی از دلایل سقوط انتظارات فزاینده در بازار ارز بود. حباب ۳۴درصدی سکه یک گرمی در کنار حباب ۴۰درصدی ربع سکه، کمترین سطح حباب سکه از ابتدای سال جاری تاکنون را به نمایش گذاشته‌اند و انتظار می‌رود دست‌کم تا پایان هفته‌جاری این حباب به سمت تخلیه بیشتر برود.

سد تتر برای کاهش قیمت دلار

یکی از دلایل عدم نزول دلار به سمت کانال ۶۰هزار تومانی را باید در مقاومت قیمتی تتر به عنوان دلار دیجیتال دانست که در کانال ۶۱هزار و ۸۰۰تومانی مقاومت می‌کند. هرچند با بررسی روندهای تکنیکال قیمت تتر، می‌توان زون حمایتی ۶۱هزار و ۳۰۰تومانی را برای دلار دیجیتال در روزهای باقی‌مانده از هفته آتی متصور دانست که اگر این سطح مقاومتی شکسته شود، دلار به راحتی وارد کانال قیمتی ۵۹هزار تومان خواهد شد.

پیش بینی قیمت دلار

شکاف قیمت دلار هرات و درهم در بازار تهران، در صورتی که با پشتوانه تزریق ارزی بازارساز همراه باشد، قیمت پشت‌خطی دلار هرات در روز کاری گذشته را به بازار تهران تحمیل خواهد کرد و قیمت دلار تا سطح ۶هزار و ۶۵۰تومان پایین خواهد آمد.

درهم امارات نیز با پوشبک منفی به میزان ۳۵۰تومان کاهش حمایت قیمتی، به سطح ۱۶هزار و ۷۹۰ ومان رسیده است که باعث تعدیل نسبی در انتظارات تورمی واردکنندگان خواهد داشت. زیرا به وضوح می‌توان درهم امارات را به مثابه شاخص بیگ‌مک برای واردکنندگان ایران درنظر داشت.

با توجه به اینکه بازار در آستانه اصلاحات تکنیکالی فیبوناتچی خواهد بود، احتمال کاهش قیمت دلار (با توجه به تحولات دلار هرات) تا سطح ۶۰هزار و ۲۰۰تومان پایین خواهد آورد. سیگنال آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای نیز می‌تواند این روند نزولی را تا هفته بعدی استمرار ببخشد. میکروویبراسیون موجود در بازار تبدیل به ریزش بزرگ آنی نخواهد شد ولی در صورت تزریق استمراری ارز توسط بازارساز، این نوسانات همچنان در سطح ریزنوسانات استمراری کاهنده تداوم خواهند داشت.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
فناوری های شناختی مکمل و توسعه دهنده هوش مصنوعی

فناوری های شناختی مکمل و توسعه دهنده هوش مصنوعی

آمادگی کامل استان قزوین برای همراهی با حرکت دانش بنیان معاونت علمی

آمادگی کامل استان قزوین برای همراهی با حرکت دانش بنیان معاونت علمی

ویژه نامه روز جهانی مالکیت فکری منتشر شد

ویژه نامه روز جهانی مالکیت فکری منتشر شد

برگزاری دوازدهمین رویداد تورفناورانه همزمان با نمایشگاه بین المللی ایران هلث

برگزاری دوازدهمین رویداد تورفناورانه همزمان با نمایشگاه بین المللی ایران هلث

بهینه سازی سیلاب زنی در ازدیاد برداشت نفت با استفاده از نانو ذرات

بهینه سازی سیلاب زنی در ازدیاد برداشت نفت با استفاده از نانو ذرات

پیشنهاد روز

محدودیت های ترافیکی جاده های شمالی کشور اعلام شد

مبلغ کالا برگ الکترونیکی افزایش می یابد

توصیه هایی به دانش آموزان برای حضور در آزمون نهایی

ثبت مجوزهای نظام روانشناسی از اول خرداد لازم الاجرا می شود

پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اول تا 8 خرداد آغاز شد

ادامه بارش رگبار تا جمعه

دلار در بازار غیر رسمی وارد کانال 58 هزار تومان شد

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ