تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12:44 - 29 April 2024
کنعانی:

با اقدامات پلیسی صدای دانشجویان معترض خاموش نمی شود

نشست سخنگوی وزارت خارجه امروز(دوشنبه) در ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) برگزار شد.

با اقدامات پلیسی صدای دانشجویان معترض خاموش نمی شود

به گزارش تیرداد نیوز -  ناصر کنعانی در این نشست که در سالن خلیج فارس تالار ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، فرا رسیدن روز خلیج فارس را گرامی داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ابتدای نشست خود فرارسیدن روز معلم را تبریک و یاد شهید مطهری را گرامی داشت.

ایران در کنار عزم سیاسی برای گسترش ارتباطات به توسعه پایدار اقتصادی توجه جدی دارد

وی با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران« اکسپو ۲۰۲۴ » با حضور بازرگانان از کشورهای مختلف در تهران گفت: این نشان می‌دهد که ایران در کنار عزم سیاسی برای گسترش ارتباطات به توسعه پایدار اقتصادی و تقویت مناسبات سازنده با کشورهای مختلف در این حوزه توجه جدی دارد.

کنعانی با بیان این که کلید برگزاری این نمایشگاه  از  هفت ماه پیش با همکاری نزدیک وزارت خانه‌های صمت و خارجه و همچنین  سازمان توسعه و تجارت زده شد، اظهار کرد: مقامات عالی  بیش از ۲۴ کشور در این نمایشگاه حضور دارند .

۲ هزار بازرگان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ مشارکت کرده‌اند

وی با بیان این  ۲ هزار بازرگان در این نمایشگاه مشارکت کرده‌اند، گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی است که بازرگانان و علاقه‌مندان با تولیدات ایران آشنا شوند و قراردادهای لازم برای تهیه کالاهای ایرانی بین تولیدکنندگان ایرانی و بازرگانان شرکت کننده در این نمایشگاه منعقد شود.

با اقدامات پلیسی و سیاست‌های خشن نمی‌توان صدای دانشجویان معترض را خاموش کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد اعتراضات اخیر دانشجویی در آمریکا گفت: این اعتراضات نشان دهنده بیداری جامعه جهانی و افکار عمومی دنیا نسبت به مسئله فلسطین است.

وی افزود: با اقدامات پلیسی و سیاست‌های خشن نمی‌توان صدای این معترضان را خاموش کرد.

کنعانی ادامه داد: وزارت خارجه ایران برخورد خشن و پلیسی با فضای دانشگاه‌ها و مطالبات دانشجویی در آمریکا را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و معتقد است که با سیاست‌های خشن و پلیسی نمی‌توان صدای دانشجویان و مطالبات برحق افکار عمومی جهان در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی را خاموش کرد.

ایران و عربستان در کنار گسترش همکاری‌های سیاسی به گسترش همکاری های اقتصادی نیز توجه دارند

کنعانی در بخشی دیگر از صحبت های خود با بیان این که ایران و عربستان در کنار گسترش همکاری‌های سیاسی به گسترش همکاری های اقتصادی  بین دو کشور نیز توجه دارند ، گفت: در حال حاضر ۲ هیات دولتی جمهوری اسلامی ایران در دو سطح و به دو منظور در ریاض به سر می‌برند . هیاتی به ریاست آقای خاندوزی وزیر اقتصاد برای مشارکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده‌اند و در این هیات آقای فرزین رئیس بانک مرکزی نیز حضور دارند.

وی همچنین گفت: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز به منظور شرکت در اجلاس منطقه‌ای به ریاض سفر کرده است.

گفت‌وگوها، تماس‌ها و تبادل پیام‌های دیپلماتیک در ارتباط با رفع تحریم‌ها به روش‌های مقتضی ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با موضوع گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها و این که آیا در جریان سفر اخیر آقای احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه در این ارتباط رایزنی و گفت‌وگو شده است، اظهار کرد: همانطور که هفته پیش مطرح کردم گفت‌وگوها، تماس‌ها و تبادل پیام‌های دیپلماتیک در ارتباط با این موضوع به روش‌های مقتضی ادامه دارد.

وی ادامه داد: نشست‌های بین‌المللی معمولاً فرصتی است که ایران در چارچوب نشست‌های دوجانبه دیدگاه‌های خود را با طرف‌های  مقابل و مرتبط در این حوزه بیان می‌کند و  دیدگاه‌ها و پیشنهاداتی که در این زمینه مطرح است را دریافت میکند.

حضور هیئت کره شمالی در ایران در چارچوب دعوت به عمل آمده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ایسنا در مورد سفر  اخیر هیات سیاسی و اقتصادی کره شمالی به ایران بعد از چندین سال گفت: ما در محل برگزاری اکسپو ۲۰۲۴ هستیم ، هیات کره شمالی هم حضورشون در جمهوری اسلامی ایران در این چارچوب است، دو کشور بیش از ۵۰ سال سابقه روابط دیپلماتیک دارند و براساس منافع و علایق مشترک در چارچوب منافع مشترک  با یکدیگر همکاری دارند.

وی تاکید کرد: سفر وزیر محترم روابط خارجی خلق کره و هیات اقتصادی همراه بنا بر دعوت رسمی وزیر صمت برای بازدید از نمایشگاه اکسپو صورت گرفته است  و این هیات در همین چارچوب در تهران حضور دارند و علاوه بر بازدید از نمایشگاه، دیدارهایی را با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران در حاشیه نمایشگاه  اکسپو انجام داده‌اند .

 کنعانی ادامه داد: برخی تلاش کردند که طبق رویه خود و با انتشار برخی از اخبار به گمانه‌زنی‌های مغرضانه‌ای در مورد این سفر دست بزنند که چنین چیزی صحت ندارد و حضور هیئت کره شمالی در ایران در چارچوب دعوت به عمل آمده است.

مطالب منتشر شده در سایت سرکنسولگری ایران در فرانکفورت در  چارچوب مواضع اصولی و شناخته شده ایران در ارتباط با موضوع فلسطین است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد مطلب منتشر شده در نشریه بیلد آلمان مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی برای سرکنسول جدید ایران در فرانکفورت در این کشور به خاطر  مواضع ضد صهیونیستی منتشر شده در سایت سرکنسولگری ایران در این شهر اظهار کرد: برخی از نشریاتی که سابقه حمایت از رژیم صهیونیستی را دارند مایل هستند  با دامن زدن و انتشار برخی اخبار نوعی ابراز ارادت به این رژیم کنند و چه بسا به آن رژیم در این ارتباط تعهدی دارند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: مطالب منتشر شده در سایت سر کنسولگری ایران در فرانکفورت در  چارچوب مواضع اصولی و شناخته شده ایران در ارتباط با موضوع فلسطین است و اینکه یک مقامی با ارسال یک نامه غیر رسانه‌ای در این ارتباط موضع بگیرد به خود آن مقام بر می‌گردد. ما مواضع خود را در مورد موضوع فلسطین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی سانسور نمی‌کنیم ، مواضع ما در این زمینه روشن است.

کنعانی ادامه داد : انعکاس این نامه در فضای رسانه ای و دامن زدن به آن با اهداف و  انگیزه‌های خاص سیاسی انجام شده است و کنسولگری ما در فرانکفورت در چارچوب رسمی در این منطقه فعال است و فعالیت‌های خود را متناسب با ماموریت تعریف شده ادامه می‌دهد.

مطالبات ما در زمینه توافقنامه امنیتی از دولت عراق کاملا واضح است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق با توجه به دیدار اخیر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور با قاسم الاعرجی دبیر شورای امنیت ملی عراق اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفته‌ایم این توافق بر اساس یک مبنای مشترک جهت تامین امنیت در خصوص مرزهای ۲ کشور و همچنین تامین دیدگاه‌های ایران در مورد مصادر صدور ناامنی از این کشور و مرزها به جغرافیای داخل کشور است. مطالبات ما در این زمینه از دولت عراق کاملا واضح است.

وی ادامه داد: مطالبات ما در این زمینه از دولت عراق واضح است. بخشی از این توافق انجام شده و بخشی دیگر در چارچوب توافقات دو کشور در حال شکل‌گیری است و انتظار ما تحقق کامل هدفگذاری ترسیم شده بین دو کشور در این زمینه است.

روابط ایران و روسیه در مسیر درست خود در حال پیشرفت است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد گسترش روابط ایران و روسیه با توجه به سفر اخیر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه و همچنین سفر چند روز پیش علی باقری معاون وزیر خارجه به مسکو و حمایت روسیه از عملیات وعده صادق که از سوی ایران علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفت، گفت: روابط ایران و روسیه در مسیر درست خود در حال پیشرفت است. همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور در حوزه‌های مختلف دو جانبه در جریان است و ما شاهد جهشی کاملا چشمگیر در حجم مناسبات و همکاری‌های دو کشور هستیم. ایران و روسیه هر دو کشور دارای عزم و اراده مشترک برای افزایش همکاری‌ها و برداشتن گام‌های جدید در این ارتباط هستند.

سند جامع همکاری‌ها میان ایران و روسیه مراحل نهایی خود را طی می‌کند

وی در همین ارتباط گفت: سند جامع همکاری‌ها میان دو کشور مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امضای آن می‌تواند شتاب بیشتری به گسترش همکاری‌های دو کشور ببخشد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد:‌ دو کشور ایران و روسیه دارای مواضع مشترکی در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و همچنین مبارزه با تروریسم هستند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گسترش همکاری‌های ترانزیتی بین دو کشور دارای اولویت است و ان‌شاءالله شاهد جهش بسیار بزرگی در همکاری‌های دو کشور در ارتباط با کریدور شمال جنوب خواهیم بود ادامه داد: در مورد مسئله فلسطین نیز دو کشور نگاه مشترکی بر ضرورت توقف جنگ علیه مردم غزه و کمک رسانی به مردم فلسطین دارند.

وی گفت: مواضع مشترک دو کشور در مورد مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

حل و فصل بحران فلسطین جز در سایه شکل‌گیری دولت فلسطین از بحر تا نهر انجام نمی‌شود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران با راهکار دو دولتی در مورد موضوع فلسطین موافق است و اینکه آیا ایران در جریان توافق حماس و رژیم صهیونیستی جهت مبادله اسرا با یکدیگر است، تصریح کرد: در ارتباط با موضوع فلسطین، رژیم صهیونیستی، ریشه، عامل و کانون بحران است و غرب آسیا در طول ۷۵ سال گذشته به دلیل شکل‌گیری یک هویت جعلی دچار یک تهدید بی سابقه شده است.

کنعانی ادامه داد: ثبات در منطقه شکل نمی‌گیرد مگر اینکه اشغالگری از سرزمین فلسطین زدوده شود. سرزمین فلسطین متعلق به فلسطینیان است و حل و فصل بحران فلسطین جز در سایه شکل گیری دولت فلسطین از بحر تا نهر انجام نمی‌شود.

کنعانی در ادامه پاسخ خود به سوال مطرح شده خاطرنشان کرد: ما اساسا رژیم صهیونیستی را طرف هیچ توافقی برای صلح در منطقه نمی‌دانیم و این رژیم به هیچ توافقی که در آن هویتی برای فلسطین شکل بگیرد اعتقاد ندارد. جنایت‌های هفت ماهه گذشته رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این رژیم به دنبال سیطره بر تمام سرزمین فلسطین است.

در بحث مبارزه با تروریسم در کنار کشورهای دوست خود هستیم

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدام تروریستی اخیر در روسیه گفت: هر گونه اقدام به عملیات تروریستی علیه شهروندان، اماکن دولتی و ... در هر کشوری که صورت بگیرد از نظر ایران مردود و محکوم است.

وی افزود: در بحث مبارزه با تروریست در کنار کشورهای دوست از جمله روسیه هستیم و موضوع تروریسم یک تهدید مشترک برای دولت و ملت‌های جهان است.

کنعانی ادامه داد: متاسفانه برخی از کشورها در راستای منافع نامشروع سیاسی خود از تروریسم در طول سالیان گذشته به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده کردند.

وی با تاکید بر اینکه تروریست یک تهدید مخوف و نگران کننده است و متاسفانه برخی از کشورها مایل هستند که از آن به عنوان یک ابزار استفاده کنند، گفت: ما در بحث مبارزه با تروریسم در کنار کشورهای دوست خود هستیم و اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست توضیحاتی در ارتباط با سفر اخیر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به روسیه برای شرکت در نشست امنیتی سنت پترزبورگ  ارائه داد و گفت: آقای احمدیان در این اجلاس پنج پیشنهاد مشخص ایران را در حوزه امنیت بین‌الملل ارائه کردند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

ثبت مجوزهای نظام روانشناسی از اول خرداد لازم الاجرا می شود

پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اول تا 8 خرداد آغاز شد

ادامه بارش رگبار تا جمعه

دلار در بازار غیر رسمی وارد کانال 58 هزار تومان شد

کارت آزمون استخدامی دبیری و هنر آموزی منتشر شد

مخالفت مجلس با کاهش ساعت کار زنان به 20 ساعت در هفته

صدور کارت سوخت از ابتدای خرداد یک هفته طول می کشد

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ