تیرداد نیوز - همکاری ترکیه و عربستان با تسلا، غول خودروسازهای برقی جهان، در حالی شکلگیری است؛ اما در ایران بهرغم احداث جایگاههای شارژ خودروهای برقی، همچنان خودروسازان برای حرکت به سمت برقیسازی چشم به یارانههای دولتی دارند. یارانههایی که طی دههها در این صنعت حیف و میل شد و جز فربهسازی خودروسازان نتیجه دیگری در پی نداشت.
روز گذشته رجبطیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، دیدار کرد. در این دیدار که در جریان سفر اردوغان به نیویورک صورت گرفت، رئیس جمهوری ترکیه، از ماسک خواست تا در فستیوال تکنولوژی ترکیه حضور یابد. فستیوال تکنولوژی ترکیه یا به اصطلاح «تکنوفست»، قرار است از تاریخ 27 سپتامبر، یعنی هشت روز بعد و به مدت پنج روز در ازمیر ترکیه برگزار شود.
شکلگیری همکاری ترکیه و عربستان با تسلا
اردوغان در جریان دیدار با ماسک، با اشاره به تولید توگ (اولین خودروی ساخت ترکیه) از تواناییهای این کشور در ساخت و مونتاژ خودرو خبر داد و از مدیرعامل تسلا درخواست کرد تا هفتمین کارخانه این شرکت را در کشور ترکیه راهاندازی کند. سعودیها نیز پیش از این به دنبال اصلاح ساختارهای اقتصادی خود، تحرکاتشان را برای برقیسازی صنعت خودرو آغاز کردهاند. اتفاقی که میتواند سرآغازی برای همکاری ترکیه و عربستان با تسلا باشد.
در این زمینه باید یادآور شد که ماسک علاوه بر شرکت تسلا، مالک شرکت فضایی SpaceX نیز هست و اردوغان، ضمن همکاری شرکت تسلا، به امکان توسعه فعالیتهای فضایی ترکیه با شرکت SpaceX اشاره کرد. بالاترین مقام اجرایی ترکیه، در ادامه، ایلان ماسک را به تکنوفست ترکیه دعوت کرد.
از سوی دیگر، کشور عربستان نیز سعی در جلب توجه طرف آمریکایی داشته و در حال مذاکره اولیه با شرکت تسلا جهت همکاری در خاک این کشور است. عربستان اطلاع داده که مواد معدنی مورد نیاز این شرکت از سوی طرف عربی قابل تهیه است.
کشور عربستان پس از به حاکمیت رسیدن محمد بنسلمان، ولیعهد این کشور، گامهای بزرگی را در راستای اصلاحات اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت برداشت. بنابراین عربستان به لحاظ برخورداری از قدرت مالی بالاتری که دارد، امکان همکاری بیشتری با تسلا خواهد داشت.
ایران کجای برقیسازی صنعت خودرو بازی میکند؟
ایران به دلیل سیاست فاصلهگیری از آمریکا، در سال 2015، یعنی زمانی که برجام هم در حال اجرا بود واردات خودروهای ساخت آمریکا و حتی غیرآمریکایی تولیدشده در خاک این کشور را ممنوع کرد. این امر، امکان همکاری با غولهای خودروسازی آمریکایی را از ایران گرفت. البته خروج آمریکا از برجام و وضع دوباره تحریمهای بینالمللی روی صنعت خودروسازی نیز بر قطع همکاری شرکتهای آمریکایی و ایرانی بیتأثیر نبود.
مهندسان ایرانی به جای یافتن راه حل مناسب جهت آغاز همکاری با تسلا، محصولات این شرکت را خریداری کرده و اقدام به مهندسی معکوس این خودروها کردند. باید توجه داشت که این کار در جهان، غیرقانونی بوده و شرکت مذکور، امکان ثبت شکایت و پیگیری قانونی را دارد.
در ادامه، شرکتهای خودروساز ایرانی بهناچار مجبور به توسعه همکاری با طرف چینی شدند و در نتیجهی آن خودروهای الکتریکی چینی بهصورت قطرهچکانی وارد ایران شدند.
تمامی خودروهای الکتریکی چینی که قرار است در آینده نزدیک وارد کشور شوند، در هفته دولت به نمایش عموم درآمد که این هم در نوع خود عجیب بود. تمام محصولات برقی که به نمایش درآمد، بلااستثنا چینی بودند و این درحالی بود که حتی یک خودروی برقی جهت فروش در داخل کشور آماده نبود.
نکته جالب ماجرا، این است که شرکتهای خودروساز داخلی برای توسعه محصولات برقی خود، بار دیگر چشم به راه کمک دولت و اعطای یارانه جهت تأمین قطعات مورد نیاز هستند. خودروسازانی که سابقه چند دهه در تولید خودرو دارند و در مقابل، شرکت تسلایی قرار گرفته که سابقه فعالیت آن، به دو دهه نیز نمیرسد.
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن و قطعهسازان خودرو اظهار کرد: امروز جهان به سمت توسعه استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کرده و ما نیز باید به این سمت و سو حرکت کنیم.
وی تشریح کرد: دانش فنی این مهم در کشور مهیا است، اما انتظار میرود دولت با دخالت در موضوع تأمین باتری (که جزو اجزا و قطعاتی است که گران تمام میشود)، با اعطای یارانه از این موضوع حمایت کند؛ در غیر این صورت و قیمت تمام شده بالای خودروها، تمایل مردم همچنان به سمت استفاده از خودروهای درونسوز خواهد بود.