تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - 15:55 - 15 April 2023
۲۰‌هزار کودک ‌همسری طی ۹ ماه؛

افزایش جمعیت به قیمت قتل دوران کودکی

بر اساس گزارش های مرکز امارا، در فاصله بهار تا پاییز سال گذشته بیش از ۲۰هزار مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال و یک هزار و ۸۵ مورد ولادت توسط مادران کمتر از ۱۵ سال در کشور رخ داده است. این آمار نشان می‌دهد که

افزایش جمعیت به قیمت قتل دوران کودکی

به گزارش تیرداد نیوز؛ مرکز آمار ایران گزارش‌هایی از وضع فرهنگی و اجتماعی ایران در سه فصل ابتدایی سال گذشته منتشر که بر اساس این گزارش‌ها، در فاصله بهار تا پاییز سال گذشته بیش از ۲۰هزار مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال و یک هزار و ۸۵ مورد ولادت توسط مادران کمتر از ۱۵ سال در کشور رخ داده است. این آمار نشان می‌دهد که علی‌رغم همه هشدارها نسبت به عوارض اجتماعی و سلامت کودک‌همسری، نه تنها هنوز این نوع ازدواج‌ها در کشور رخ می‌دهد، بلکه آمار این ازدواج‌ها هم رقم بالایی است.

سیمین کاظمی، پزشک و جامعه‌شناس براین اساس معتقد است که آمار کودک همسری بالاست، چون در سطوح کلان تصمیم گیری ازدواج کودکان مساله مهمی تلقی نمی‌شود و در راستای سیاست افزایش جمعیت از آن دفاع می‌شود.

او ادامه داد: آمار ازدواج دختربچه‌ها نشان می‌دهد که با وجود هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های مکرر کارشناسان درباره خطرات و تبعات فردی و اجتماعی کودک همسری، هنوز این مساله توسط مسوولان جدی گرفته نشده و بعضا از آن دفاع یا حتی تشویق می‌کنند.

این شرایط درحالی است که قوانین حمایتی از زنان نیز، همچنان با چالش های جدی در کشور روبرو است. همین امروز طیبه سیاوشی؛ نماینده مردم تهران در مجلس گفت: متاسفانه در کشور ما هر صحبتی در دفاع از حقوق زنان می‌شود از سوی برخی افراد فمینیست محسوب می‌شود. برخی مقابله نمی‌کنند و صراحتا اعلام می کنند بله من فمینیست هستم اما این فمینیست بودن به معنی دفاع از حقوق زنان و نه چیز دیگری است.

وی تاکید کرد: وقتی درباره مسائل زنان صحبت می‌کنیم می‌گویند مگر شما با همسرتان مشکل دارید؟، نکند شما طلاق گرفته‌اید؟. احساس نمی‌کنند درحالی که یک زن زندگی مشترک موفقی دارد می‌تواند در عرصه‌های اجتماعی برای دفاع از حقوق دیگران نیز کار کند. به جای اینکه از این فعالیت تعابیر دیگری کنند باید این امر را به این معنی بگیرند که شما هم باید این دغدغه را داشته باشید و برای زندگی بهتر در این جامعه به ویژه برای زنان و کودکان فکر عاجل کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد