تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - 00:03 - 17 January 2023
خطیبی در جمع استادان و کارشناسان اقتصادی بیان کرد:

جلوگیری از زبان 2800 میلیارد تومانی با عرضه خودرو در بورس کالا

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این‌که با توجه به محدودیت های موجود در صنعت خودرو، در حال حاضر هیچ راه حل ممکنی بهتر از عرضه خودرو در بورس کالا نیست.

به گزارش تیرداد نیوزبه نقل از ایکو - مهدی خطیبی در میزگرد تخصصی «تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا»، ضمن قدردانی از دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بابت اجرای این میزگرد تخصصی، با بیان این‌که امروز مهم‌ترین مساله‌ای که در صنعت خودرو با آن مواجه هستیم، قیمت‌گذاری است، گفت: چرا باید در قیمت‌گذاری خودرو دخالت شود و چرا شورای رقابت، سازمان حمایت و مصوبه سران قوا، ستاد تنظیم بازار در قیمت‌گذاری خودرو ایفای نقش می‌کنند؟ 

وی با اشاره به این‌که برخی عنوان می‌کنند که بازار خودرو انحصاری است، اظهار کرد: امروزه در صنعت خودرو، ۳۸ درصد از نظر ریالی و بیش از ۱۲ درصد از نظر تعدادی، سهم بازار متعلق به خودروسازان غیر ایران‌خودرو و سایپا بوده و واردات خودرو نیز شکل گرفته است و با توجه به مولفه های اقتصادی آیا در حال حاضر می‌توانیم بگوییم این بازار انحصاری است؟

وی تصریح کرد: با عنوان انحصار، قیمت‌گذاری دستوری در خودروسازی انجام می‌شود که باید با آن به‌صورت ریشه‌ای برخورد شود و جا دارد نخبگان اقتصادی و جوامع دانشگاهی به این موضوع ورود کرده و این موضوع را در قالب پروژه بررسی کنند.

به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، امروزه بازیگران بسیاری در عرصه صنعت خودرو وجود دارد و با تاکید بر انحصاری بودن این صنعت، در واقع خودروسازان بخش خصوصی را نادیده می گیریم.

وی با اشاره به این‌که به راحتی می توانیم ثابت کنیم که بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طی پنج سال گذشته از جیب خودروسازان، سهام‌داران و دولت خارج شده است، عنوان کرد: باید بررسی شود که این منابع به کجا رفته است، یک چهارم جمعیت ایران از طریق بورس و سهام عدالت، سهام دار ایران خودرو هستند، یعنی سود و زیان این خودروساز به آن‌ها ارتباط پیدا می‌کند و ما باید مشخص کنیم که دقیقا از منافع کدام مردم صحبت می کنیم؟ زیرا یک چهارم آن‌ها سهام‌دار هستند و آمار چهار ماه قبل که حاکی از آن است که بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب آن‌ها خارج شده، باید مشخص شود کجا رفته است؛ از مدیران ارشد سازمان بازرسی کل کشور درخواست کرده‌ام که به این موضوع ورود و شفاف‌سازی کنند. 

خطیبی با بیان این‌که تا زمانی که مجبور و مکلف به فروش زیر قیمت تمام شده هستیم، زیان دهی خودروسازان استمرار خواهد یافت، گفت: روز گذشته، حدود ۱۰ میلیون نفر برای خرید خودرو در طرح فروش فوق العاده ثبت نام کرده اند، این در حالی است که شیشه ای تر و شفاف تر از گروه صنعتی ایران خودرو در اطلاع‌رسانی و ارایه اطلاعات به بازار و مردم وجود ندارد و به همین دلیل بازار به خوبی از قیمت تمام شده محصولات ما آگاه است و در این شرایط بدیهی است که این حجم از استقبال صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که تکلیف ماده ۹۰ سیاست اجرایی اصل ۴۴ باید مشخص شود، اظهار کرد: به طور واضح مشخص شده است که در صورتی که به بنگاه اقتصادی، فروش زیر قیمت تمام شده تکلیف شود، باید جبران زیان صورت گیرد؛ راهکار و آیین نامه نیز برای این موضوع مشخص شده است و سازمان حسابرسی، سازمان برنامه و اداره کل تسویه دیون دولتی سه سازمان و مرجعی هستند که باید به این موضوع ورود کرده و تعیین تکلیف کنند. 

خطیبی تصریح کرد: خواهش ما این است که به این موضوع رسیدگی شود، زیرا به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مکلف و موظف به حفظ و حراست از منافع اقتصادی سهام‌داران و امانت دار آن‌ها هستم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که امروز مردم خودرویی که در بازار ۶۰۰ میلیون تومان عرضه می شود را در بورس کالا به احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و... حدود ۱۸۰ میلیون تومان کم‌تر خریداری می کنند، گفت: لذا هم خودروساز و هم مردم و هم دولت به دلیل اخذ عوارض و درآمد، از این فرایند رضایت دارند و مشخص نیست به چه دلیل در این فرایند سنگ اندازی می شود.

وی تصریح کرد: از وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس خواهش می کنم در این زمینه پافشاری و استقامت لازم را داشته باشند، ایران خودرو تا جایی که بتواند و موضوعات آیین نامه ای اجازه دهد، پای سیاست عرضه خودرو در بورس کالا ایستاده و مکلف است از هر امکانی برای کاهش زیان انباشته خود بهره ببرد.

خطیبی در ادامه در پاسخ به موارد مطروحه از سوی کارشناسان این نشست در زمینه مالکیت خودروسازان، افزایش عرضه و ادغام دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، با اشاره به این‌که امسال باوجود تمام تضاد و تعارض منافع موجود، به طور مشخص ۲۸ درصد سهام ایران خودرو غیر از بورس، متعلق به یک یا دو بنگاه اقتصادی است، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۴۵ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تحویل صورت گرفته است، در حقیقت به احتساب خودروهای پلاک شده آماده تحویل و خودروهای آماده پلاک شدن، تاکنون ۷۲ درصد از هدف تولید ۷۵۰ هزار دستگاهی امسال را پوشش داده‌ایم.

با اشاره به این‌که در حال حاضر رقم تولید خودروسازان حدود یک میلیون دستگاه است، خاطرنشان کرد: تولید امسال ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۴۶ درصد افزایش یافته است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
پارک فناوری پردیس بهشت نوآوری و فناوری منطقه می شود

پارک فناوری پردیس بهشت نوآوری و فناوری منطقه می شود

نمایشگاه بین المللی اینوتکس 2024 با رونمایی از سه محصول فناورانه افتتاح شد

نمایشگاه بین المللی اینوتکس 2024 با رونمایی از سه محصول فناورانه افتتاح شد

توافق نامه ایجاد فن بازار تخصصی معدن امضاء شد

توافق نامه ایجاد فن بازار تخصصی معدن امضاء شد

حضور فناوری های فرهنگی و نرم در بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری کشور

حضور فناوری های فرهنگی و نرم در بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری کشور

بررسی طرح های انرژی و تولیدات دانش بنیان

بررسی طرح های انرژی و تولیدات دانش بنیان

پیشنهاد روز

تکذیب خبر ترخیص روغن های آلوده از سوی دادستان هرمزگان

آغاز ثبت نام پشت کنکوری های متقاضی ترمیم نمره با جزئیات و هزینه

ثبت نام کلاس اولی ها حضوری و الکترونیکی انجام می شود

تهران تا پنجشنبه بارانی است

آخرین جزییات از تغییر سن بازنشستگی

تعیین کف و سقف اجاره بها

ساخت 150000 واحد مسکونی در تهران از ماه آینده آغاز می شود