تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - 15:00 - 12 October 2019

حمام گله داری

حمام گله داری یک اثر تاریخی در بندرعباس بلوار ساحلی است و حمام گله داری از جمله آثار به ثبت رسیده هرمزگان متعلق به حاج شیخ احمد گله داری است.

حمام گله داری کجاست

حمام گله داری یک اثر تاریخی در بندرعباس بلوار ساحلی است و حمام گله داری از جمله آثار به ثبت رسیده هرمزگان متعلق به حاج شیخ احمد گله داری است.حمام گله داری اولین بار در سال 1370 در سازمان میراث فرهنگی، صنایع گردشگری مورد توجه قرار گرفت.حمام گله داری تنها حمام بازمانده در بندرعباس است.

حمام گله داری در واقع یک اثر تاریخی و بسیار قدیمی و دیدنی است که در بخش مرکزی شهر بندر عباس در استان هرمزگان درجنوب ایران واقع شده است.محل اصلی این بنای تاریخی که امروزه به موزه مردم شناسی در استان هرمزگان تبدیل شده و مورد توجه گردشگران و بازید کنندگان قرار گرفته در یکی ازقلعه هایی قدیمی مرسوم به قلعه شاهی (اوزی ها) قرار دارد.

حمام گله داری کجاست

معرفی حمام گله داری بندرعباس

علت اینکه این حمام قدیمی که قبلا مورد استفاده قرار میگرفت تبدیل به موزه و آثار ملی و تاریخی به ثبت رسیده شده این است که تا قبل از آنکه محله ها منازل به سیستم لوله کشی مجهز شود مورد استفاده عموم مردم قرار داشته است.
یکی از اشتباهاتی که درمورد حمام گله داری بوجود آمده این است که به عنوان تنها اثر تاریخی بندر عباس از آن یاد شده است در صورتیکه این اثر بعد از حمام گپ دومین اثر تاریخی استان هرمزگان می باشد.تا فبل از اینکه درسال 1374 در زمره آثارتاریخی قرار بگیرد در دست تاجران و کسانی بود که از آن استفاده تجاری می کردند و بیشتر به یک انبار متروکه جهت کارهای تجاری تبدیل شده بود، اما بعد از ثبت و یک دوره مرمت بسیار مورد توجه گردشگران و بازدید کنندگان قرار گرفت به صورتیکه درب ورودی آن در روزهای زوج و در ساعاتی مشخص برای بازدید کنندگان باز است.

معرفی حمام گله داری بندرعباس

پیشینه تاریخی حمام گله داری

در مورد پیشینه تاریخی این اثر تاریخی ای سوال مطرح است که : علت این نام گذاری چیست؟ آیا این محله مربوط به دوره خاصی از تاریخ می باشد؟ آیا به دلیل اینکه محله قدیمی در قلعه ایی بوده مربوط به شخص یا اشخاص خاص می باشد؟

در خصوص پاسخ به سوال اول : این بنای تاریخی مربوط دوره قاجاریه و اواخر قرن 13 ه.ق است.حمام گله داری تجارتخانه حاج شیخ احمد گله داری بوده که آن را وقف کرده است.

این محل که بعدها به یک اثر تریخی تبدیل شده در اصل مربوط به زنده یاد شیخ احمد گله داری یکی از تاجرین و خیرین آن زمان می باشد که این محل را به عنوان استفاده برای خدمات اجتماعی مردم تاسیس کرده است.از مزایای این محل ( حمام ) این است که در دو نوببت زنانه و مردانه بوده است که زنان با تشریفات خاص از صبح تا بعد از ظهر از خدمات حمام گله داری استفاده می کردند.ازمزایای دیگر این حمام دو وجهی بودن اداره آن می باشد.به این صورت که آن قسمت از حمام که مربوط به مسجد می باشد تولیت آن توسط اوقاف اداره می شود که دارای وقف نامه است.قسمت دیگر که جنبه تاریخی و میراثی فرهنگی را داراست  توسط اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اداره می شود.

پیشینه تاریخی حمام گله داری

مشخات کلی بنای حمام گله داری

در خصوص مصالح استفاده شده جهت ساخت حمام گله داری می توان گفت : چون در این ناحیه رطوبت درسطح بالایی قراردارد از مصالحی مانند سنگ های دریایی، اسفنجی، ساروج، گچ دستکوب استفاده شده است.علت استفاده از این نوع مصالح بخصوص سنگ ها به دلیل رطوبت و جذب بالای این مصالح است.تنها عامل تخریب این بنای طبیعی رطوبت بسیار بالایی که دراین ناحیه وجود دارد می باشد.

نکته جالب توجه این که کف حمام گله داری مزین به آجرهایی بصورت فرش و زیبا است که جلوه بسیار خاصی به فضای کلی این اثر تاریخی داده است.مقرنس‌ها و گچبری‌های بسیار زیبا از جمله جلوه های این بنا است.این بنا دارای پنج گنبد کوچک و بزرگ است که در شمال غربی آن در ورودی قراردارد که بوسیله پله هایی به داخل سالن اصلی هدایت می شود.از لحاظ معماری نیز این حمام همانند سایر حمام هایی که در مناطق کویری و رطوبتی ساخته شده است، شامل گرمخانه، خزینه و حوضچه های آبگرم و سرد است.

یکی از جاذبه های دیدنی این حمام ورودی آن می باشد که شامل یک راهروی هشتی نسبتا طولانی است که وظیفه تنظیم کردن دما و رطوبت فضای داخلی را دارد.
فضای بین این راهرو که در اطراف آن سکوی نشیمن و رختکن وجود دارد به صورت هشت گوشه می باشد.درمحلی که حوضچه هشت ضلعی حمام گله داری قرار دارد و هوای آن سرد و خشک زیرا مستقیما با فضای بیرون در ارتباط است در وسط سالن قراردارد.سوخت این حمام ازطریق انبار سوخت و گرمای آن از طریف آتشدان و دیگ تامین می شده.

تصاویر حمام گله داری بندرعباس

مشخات کلی بنای حمام گله داری

تصاویر حمام گله داری بندرعباس

ساغات بازدید حمام گله داری

آدرس حمام گله داری هرمزگان

آشنایی با حمام گله داری

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد