تیرداد نیوز

کد خبر: ۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - 20:02 - 03 April 2022

قرص الانزاپین چیست

قرص الانزاپین در دسته داروهای اعصاب و روان محسوب می شود و از الانزاپین برای درمان برخی از بیماری های خلقی مانند اسکیزوفرنی بکار می رود.

الانزاپین 5 برای چه بیماری است

قرص الانزاپین در دسته داروهای اعصاب و روان محسوب می شود و از الانزاپین برای درمان برخی از شرایط روحی و خلقی مانند اسکیزوفرنی بکار می رود.همچنین ممکن است از قرص الانزاپین با سایر داروها برای درمان افسردگی استفاده شود.

از جمله اطلاعات دارو درباره قرص الانزاپین می تواند به کاهش توهمات، کاهش احساس آشفتگی در زندگی روزمره کمک کند.همچنین در برخی موارد این دارو برای درمان اختلال دوقطبی یا همان اختلال افسردگی شیدایی نیز کاربرد دارد.

قرص الانزاپین چیست

موارد مصرف و مکانیسم اثر الانزاپین

قرص الانزاپین با این نام ژنریک و شکل دارویی بصورت قرص روکش دار برای درمان تظاهرات اختلالات روانی و بیماری روانی و ضد روان پریشی آتیپیک که باعث اختلال یا تفکر غیرعادی، از دست دادن علاقه به زندگی، و احساسات قوی یا نامناسب می شود در بزرگسالان و نوجوانان 13 به بالا استفاده می شود.لازم به ذکر است الانزاپین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان اختلالات رفتاری در افراد مسن مبتلا به زوال عقل تایید نشده است.مطالعه و درک اطلاعات ذیل در مورد مصرف الانزاپین برای شما بسیار سودمند می باشد.اگر به نکته نامفهوم برخورد کردید با به اطلاعات بیشتری در مورد این دارو نیاز دارید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

اولانزاپین ممکن است به کنترل علائم شما کمک کند، اما وضعیت شما را درمان نمی کند و ممکن است چندین هفته یا بیشتر طول بکشد تا اینکه شما فواید کامل الانزاپین را احساس کنید.اولانزاپین همراه با فلوکستین برای درمان دوره‌های افسردگی مرتبط با اختلال دو قطبی نوع 1 و افسردگی مقاوم به درمان در بیماران بالای 13 سال تجویز می‌شود که به بازگرداندان تعادل برخی مواد طبیعی در مغز کمک می‌کند.این دارو در ترکیب با سامیدورفان نیز برای درمان اختلال دوقطبی و یا به عنوان مکمل لیتیوم یا والپروات یا به عنوان تک درمانی برای درمان حاد دوره های مانیک و برای درمان اسکیزوفرنی در بزرگسالان تجویز می شود.

میزان و دوز تجویز شده اولانزاپین بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان خواهد بود و برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز مصرف را خود را افزایش دهید.

روش مصرف قرص الانزاپین 5 :

همیشه این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک خود مصرف نمایید و در صورت هرگونه شبه با پزشک خود مشورت نمایید.دوز مصرفی این دارو بین 2/5 تا 20 میلی گرم درشبانه روز می باشد.معمولا الانزاپین را یک بار در روز تجویز می نمایند.

دوز فراموش شده الانزاپین :

اگر مصرف یک دوز دارو را فراموش کردید، به محض یاد آوردن آن را مصرف نمایید و هرگز دوز دارو را به جهت جبران دوز فراموش شده دو برابر نکنید.

قرص الانزاپین چیست

عوارض قرص الانزاپین

الانزاپین در کنار اثرات مفید خود مانند هر داروی دیگر عوارض جانبی ناخواسته نیز به همراه دارد.اگرچه تمام این اثرات ناخواسته در یک فرد بروز نمی کند اما در صورت بروز هر مشکلی به پزشک خود مراجعه کنید.زیرا که عوارض جانبی این دارو با آگاهی از آن و مشورت با پزشک قابل پیش بینی و قابل رفع می باشد.مصرف داروی الانزاپین، به ویژه در نوجوانان، ممکن است باعث افزایش قابل توجه وزن و افزایش سطح کلسترول خون شود.

عوارض جانبی شایع در الانزاپین ( بیش از 1 به 10 ) شامل موارد زیر می باشد : 

افزایش وزن، خواب آلودگی، افزایش سطح پرولاکتین خون، سرگیجه و غش کردن به خصوص در اوایل دوره درمان به هنگام برخاستن از وضعیت خوابیده یا نشسته از جمله عوارض شایع در مصرف قرص الانزاپین است.

نکته اینکه در موارد نادر داروی الانزاپین موجب افزایش میزان قند خون خاهد شد و این امر خطر ابتلا به دیابت را افزایش  می دهد لذا در صورت بروز تشنگی یا افزایش میزان ادرار شدید موارد را با پزشک در میان بگزارید و در صورت ابتلا به دیابت به طور منظم قند خون خود را اندازه بگیرید.

عوارض جانبی الانزاپین با شیوع کمتر ( کمتر از 1 به 10 ) : 

تغییرات سطح سلولهای خونی و یا آنزیم های کبدی، افزایش سطح قند در خون و یا ادرار شخص، افزایش سطح اسید اوریک یا کراتینین خون، گرسنگی، سرگیجه، بیقراری، لرزش، حرکات غیرعادی، یبوست، خشکی دهان، کاهش توان و انرژی، خستگی و ضعف شدید و احتباس ادراری از جمله عوارض خفیف تر مصرف الانزاپین خواهد بود.

در رابطه با این عوارض ذکر شده در مورد الانزاپین پنچ باید بیان کرد که نیازی به نگرانی نیست و اکثریت مردم این دارو را بدون مشکلی مصرف می کنند.ممکن است برخی عوارض دیگری که در بالا به آن اشاره نشده است در برخی از بیماران بروز کنند، لذا اگز متوجه عوارض جانبی دیگر شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف بیش از حد الانزاپین :

درصورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده هرچه سریع تر به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.علایم مصرف بیش از حد الانزاپین شامل : تندی و طپش قلب، بیقراری، پرخاشگری، اشکال در تکلم، حرکات غیر عادی درصورت یا زبان و کاهش سطح هوشیاری می باشد.در موارد شدید تر گیجی، تشنج، کما، تب، تنفس سریع، تعرق، سفتی عضلات، خواب آلودگی، کندی تنفس، آسپیراسیون ( انسداد راه تنفسی توسط ماد غذایی برگردانده شده از معده )، افزایش یا کاهش فشار خون و یا نا منظمی ریتم ضربان قلب بروز می نماید. 

موارد منع مصرف الانزاپین :

در صورتی که سابقه هر گونه واکنش غیر عادی یا آلرژیک به داروی الانزاپین دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده ای دیگری مانند غذاها، موارد نگهدارنده یا رنگ ها به پزشک خود اطلاع دهید.موارد منع مصرف این دارو شامل واکنش افزایش حساسیت، سابقه بیماری چشمی گلوکوم (افزایش فشار کره چشم )، سالمندان دارای مشکلات حواسه ( دمانس ) و نوجوانان زیر سن زیر 13 سال.همچنین لازم به ذکر است نوجوانانی که اولانزاپین مصرف می کنند تسبت بیشتری از بزرگسالانی مستعد افزایش وزن، افزایش سطح چربی در خون، مشکلات کبدی و عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، بزرگ شدن سینه ها و ترشح از سینه ها هستند.

قرص الانزاپین چیست

تداخل دارویی الانزاپین با سایر داروها

اگر همزمان با الانزاپین، هر داروی حتی داروهای بدون نسخه، گیاهی، مکمل یا ویتامینی و غذایی را مصرف می کنید و یا اخیرا مصرف کرده اید موارد را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.مخصوصا مهم است پزشک شما از مصرف داروهای زیر اطلاع داشته باشد :

ضد افسردگی ها ( فلووکسامین )

ضد اضطراب ها 

خواب آورها، مصرف توام با این سه دسته سبب افزایش ریسک بروز خواب آلودگی می گردد

داروهای ضد پارکینسون :

کاربامازپین ( ضد صرع و تثبیت کننده خلق ) 

تنظیم دوز مجدد الانزاپین 

سیپروفلوکساسین ( آنتی بیوتیک )

هشدارها در مورد داروی الانزاپین

مصرف الانزاپین در سالمندانی که مشکلات عصبی ناشی از اختلالات حافظه دارند ممنوع می باشد، زیرا سبب بروز عوارض جانبی جدی می گردد.

در صورت بروز مشکلات حرکتی غیر عادی در صورت یا زبان به دنبال مصرف این دارو پزشک خود را مطلع گردانید.

در صورت بروز عوارض نادر زیر به دنبال مصرف الانزاپین دارو را قطع نموده و هر چه شزیع تر با پزشک خود مشورت نمایید :

تب، تنفس سریع، تعریق، سقتی عضلات و یا خواب آلودگی 

از عوارض ناخواسته این دارو افزایش وزن بوده که پایش منظم وزن مصرف کننده دارو را لازم می نماید، لذا ممکن است به دنبال مصرف طولانی مدت این دارو پزشک شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع نماید. 

با توجه به میزان افزایش میزان قند و جربی در مصرف کنندگان این دارو پزشک باید سطح قند و انواع چربی خون شما را قبل و درحین درمان با الانزاپین به صورت منظم پایش نمایید.

درصورت وجود سابقه شخصی و یا خانوادگی هر گونه انعقادی و یا بروز لخته قبل از مصرف دارو حتما پزشک خود را مطلع گردانید. 

درصورت وجود سابقه هرگونه عدم تحمل هیدروکربن ها ( قندها ) مانند عدم تحمل گالاکتوز ( لاکتوز یا قند شیر ) حتما قبل از مصرف دارو پزشک خود را مطلع گردانید. 

از مصرف هم زمان الکل با این دارو اجتناب نمایید، زیرا سبب افزایش میزان بروز خواب آلودگی می گردد.

با توجه به عارضه خواب آلودگی از رانندگی و کار با ابزار آلات دقیق حین مصرف این دارو اجتناب گردد.

داروی الانزاپین و حافظه چه ارتباطی دارند

الانزاپین بطور حتم دارای خواص آنتی کولینرژیک قابل توجهی است و شواهدی وجود دارد که الانزاپین دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی و نوروپروتکتیو است.بیماری حافظه با علائم شناختی و رفتاری مشخصی همراه است.این عواملی از جمله بی قراری، توهم، هذیان، پرخاشگری، تحریک پذیری و اضطراب در 90 درصد بیماران مبتلا به زوال عقل و آلزایمر مشاهده می شود.در رابطه با آلزایمر مصرف الانزاپین با دوز پایین نتایج مثبتی را ایجاد کرده است و همچنین مشخص شده است که الانزاپین اثرات مستقیمی بر مکانیسم های داخل سلولی دارد که در مرگ سلولی از طریق آپوپتوز تاثیر دارند.در سالمندان مبتلا به آلزایمر که همزمان دچار حالات روانپریشی ( هذیان و توهم ) می‌باشند بهتر است از تجویز این قرص پرهیز کنیم چرا که احتمال بروز سکته‌ های ریز و خفیف مغزی در آنها بالا‌تر می‌رود.

قرص الانزاپین چیست

رابطه الانزاپین و تهوع چگونه است

در مورد رابطه حالت تهوع با مصرف قرص الانزاپین مطالعاتی صورت گرفته است که نشان می دهد پنجاه درصد از افرادی که دچار حالت های تهوع در دوره بیماری سرطان و شیمی درمانی شده اند با استفاده از الانزاپین و دریافت درمان مناسب، در مقایسه با بیست و پنچ درصد از کسانی که درمان استاندارد را دریافت کردند در طول شیمی‌ درمانی، تهوع و استفراغ نداشته‌ اند.اولانزاپین (olanzapine) به عنوان یک ضدتهوع استفاده جدیدی را از داروی آنتی‌سایکوتیک نشان می‌دهد. 

قرص الانزاپین و بارداری

در صورت بارداری و قصد باردار شدن قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید.علایم زیر ممکن است در نوزاد مادرانی بروز نماید که در سه ماه آخر بارداری این دارو را مصرف نموده اند.مصرف این دارو در سه ماهه آخر بارداری باعث ایجاد مشکلاتی مانند سندروم محرومیت از دارو، مشکلات تنفسی و تغذیه ای، نق زدن، لرز یا گرفتگی عضله در نوزاد شود.همچنین در صورت تداوم علایمی مانند لرزش، سفتی عضلات، ضعف، خواب آلودگی،بیقراری،اشکال در تنفس یا تغذیه در نوزاد حتما با پزشک مشورت نمایید.

شیردهی :

از مصرف این دارو در دوره شیر دهی خودداری نمایید، زیرا حتی مقدار اندک این دارو ممکن است در شیر مادر ترشح شود.

داروی جایگزین الانزاپین 

مقايسه تاثير الانزاپين در بيماران مبتلا به اختلال شخصيت مرزی نشان می دهد، الانزاپين در بهبود علايم افسردگی و اضطراب، كاهش حساسيت در روابط بين فردی و پرخاشگری و همچنين كاهش علايم وسواس، بدبينی و علائم جسمانی آنها موثر بوده اگر چه در بسياری از موارد الانزاپين علايم را نسبت به داروی های مشابه بيشتر تخفيف داده است

شرایط الانزاپین با سایر بیماری ها

وجود سایر بیماری های پزشکی می تواند مصرف الانزاپین را تحت تاثیر قرار دهد.مطمئن شوید که هر گونه مشکل پزشکی دیگر خود بخصوص موارد آمده در ذیل را به پزشک خود اطلاع دهید :

سکته مغزی 

پارکینسون 

مشکلات پروستات 

نوعی انسداد روده (ایلئوس پارالیتیک )

بیاری کبدی و کلیوی 

اختلالات خونی 

بیماری قلبی 

دیابت ( افزایش قند خون)

صرع

شرایط نگهداری قرص اولانزاپین

در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت، دور از دید و دسترسی اطفال نگهداری شود.الانزاپین را از گرما و نور مستقیم حفظ کنید و دارو را در دستشویی، نزدیک ظرفشویی و دیگر مکان هایی مرطوب نگذارید زیرا حرارت و رطوبت می تواند باعث تجزیه دارو شود.قبل از شروع مصرف اولانزاپین و هر بار مصرف مجدد، راهنمای دارویی ارائه شده توسط شرکت داروساز را بخوانید و اگر سوالی دارید، از پزشک خود بپرسید.این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک و به طور منظم مصرف کنید و معمولا یک بار در روز مصرف شود.

قرص الانزاپین چیست

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور