تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - 12:16 - 10 August 2019

لووفلوکساسین

قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس برای درمان عفونت ها خصوصا عفونت های تنفسی است.لووفلوکساسین قرص های خوراکی، روکشدار و خط دار با نام تجاری تاوانکس عرضه می شود.

قرص لووفلوکساسین

قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس TAVANEX : Levofloxacin 500 &750 mg 

لووفلوکساسین 500و 750 میلی گرم

تاوانکس به صورت قرص های خوراکی، روکشدار، خط دار، محدب و به رنگ نارنجی (500میلی گرم) ویا روکشدار کشیده، بدون خط، محدب و به رنگ سفید (750میلی گرم) می باشد.

هر قرص به ترتیب حاوی 500 میلی گرم ویا 750 میلی گرم لووفلوکساسین (به صورت همی هیدرات) است.

تاوانکس در بسته های زیر عرضه می شود :

جعبه حاوی یک نوار بلستر 5 عدد قرص 500 میلی گرم

جعبه حاوی یک نوار بلستر 7 عدد قرص 500 میلی گرم

جعبه حاوی یک نوار بلستر 5 عدد قرص 750 میلی گرم

جعبه حاوی یک نوار بلستر 7 عدد قرص 750 میلی گرم

لووفلوکساسین


راهنمایی های عمومی تاوانکس :

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است،لذا از مصرف آن در موارد مشابه ویا توصیه آن به دیگران خودداری نمایید.

قبل از مصرف این دارو موارد زیر را به اطلاع پزشک یا داروساز برسانید:

وجود هرگونه حساسیت

بارداری یا شیر دهی

استفاده از سایر داروها

ابتلا به بیماریهای دیگر

اختلال حافظه ویا عدم توانایی خوتندن مطالب

موارد منع مصرف لووفلوکساسین :

سابقه حساسیت به فلووکساسین و یا هر یک از اجزاء تشکیل دهنده این دارو، سایر فلوروکینولون ها و یا سایر ترکیبات وابسته به مشتقات فلوروکینولون

التهاب یا پارگی تاندون مربوط به مصرف داروهای گروه کینولون

مصرف در بارداری وشیر دهی :

بارداری - مطالعات دقیق و به خوبی کنترل شده در زنان باردار انجام نشده است، لذا مصرف این دارو طی این دوران باید فقط تحت نظر پزشک متخصص و با احتیاط انجام گیرد.

شیردهی - این دارو ممکن است در شیر مادر ترشح شود وبه دلیل امکان بروز عوارض جانبی جدی در نوزادان شیرخوار، مصرف آن در دوران شیر دهی توصیه نمی گردد.

هشدارها لووفلوکساسین :

بی خطری و کارآیی این دارو در کودکان کمتر از 18 سال ثبت نشده است.

حضور بیماری های دیگر ممکن است در مصرف این دارو تاثیر بگذارد. در صورت ابتلا به بیماری های دیگر بخصوص موارد زیر پزشک خود را مطلع نمایید.

بیماری مغزی وستون فقرات شامل سفتی سرخرگهای مغزی، بیماری صرع یا سایر حملات تشنجی _ مصرف لووفلوکساسین ممکن است خطر بروز حملات تشنجی را افزایش دهد.

دیابت ملیتوس (دیابت قندی) - لووفلوکساسین ممکن است باعث تغییر در میزان قند خون شود، لذا ممکن است باعث اختلال در کنترل میزان قند خون گردد.

بیماری کلیه - به دلیل کاهش دفع لووفلوکساسین از بدن اثرات این دارو ممکن است افزایش یابد.

برادیکاردی (آهسته شدن ضربان قلب) - لووفلوکساسین ممکن است باعث آریتمی  قلبی و طولانی شدن فاصله QT در بیماران مبتلا به برادیکاردی گردد.

هیپوکالمی (کاهش پتاسیم خون) - لووفلوکساسین ممکن است باعث آریتمی قلبی و طولانی شدن فاصله  QT شود.

لووفلوکساسین

لووفلوکساسین


موارد احتیاط لووفلوکساسین :

در صورت عدم بهبودی علایم طی چند روز از شروع مصرف دارو و یا بدتر شدن آن، با پزشک خود مشورت نمایید.

از مصرف همزمان داروهای ضد اسید حاوی آلومینیوم، کلسیم یا منیزیم، دیدانوزین، مکمل های آهن، سوکرالفت و روی با این داروها پرهیز نمایید.این داروها باعث چلوگیری ازر اثر بخشی مناسب لووفلوکساسین می گردند.لذا بهترین زمان مصرف این داروها حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف لووفلوکساسین است.

این دارو ممکن است در برخی از افراد باعث حساسیت بیشتر پوست نسبت به نور خورشید شود.تماس با نور خورشید حتی برای دوره های کوتاه زمانی ممکن است باعث بروز آفتاب سوختگی شدید، بثورات جلدی، قرمزی، خارش یا سایر تغییرات رنگی پوست گردد.در صورت مشاهده واکنش شدید به نور خورشید با پزشک خود مشورت نمایید.

در صورت بثورات جلدی یا سایر علایم واکنش های آلرژیک، مصرف این دارو را قطع نموده و با پزشک خود مشورت نمایید.

این دارو ممکن است در برخی از افراد باعث بروز گیجی، منگی، خواب آلودگی یا کاهش هوشیاری گردد.لذا ضمنت درمان از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد،خودداری نمایید.

لووفلوکساسین ممکن است باعث درد، التهاب یا پارگی تاندون شود در صورت مشاهده این علایم در دست ها، شانه ها و ساق ها ، مصرف دارو را قطع نموده و بلافاصله با پزشک تماس حاصل نمایید.از انجام فعالیت های ورزشی خودداری نمایید مگر آنکه پزشک دستور داده باشد.

مصرف این دارو در برخی بیماران دیابتی تحت درمان با انسولین یا داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون، ممکن است باعث هیپوگلیسمی (افت قند خون ) گردد.علایم کمی قند خون باید قبل از آنکه منجر به بیهوشی گرد، درمان شود.این علایم در افراد مختلف ممکن است متفاوت بوده وشامل خستگی یا ضعف، احساس اضطراب، تاری دید، عرق سرد، اغتشاش شعور، رنگ پریدگی، اشکال در تمرکز، خواب آلودگی، گرسنگی شدید، سردرد، تهوع، عصبانیت، ضربان سریع قلب و لرزش غیر طبیعی می باشد.در صورت مشاهده هریک از این علایم، مصرف دارو را قطع نموده و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف این دارو در بیماران مبتلا به پایین بودن مقدار پتاسیم خون،ممکن است منجر به ضربان تند، کند یا نا منظم قلب گردد.

تداخل های دارویی لووفلوکساسین:

قبل از مصرف این دار،چنانچه از داروهای زیر استفاده می نمایید، پزشک خود را مطلع سازید:

داروهای ضد اسید حاوی آلومینیم، کلسیم، منیزیم، دیدانوزین، سولفات آهن، سوکرالفیت وروی - مصرف این داروها ممکن است جذب لووفلوکساسین را کاهش دهد، بنابراین مصرف همزمان آنعا توصیه نمی گردد. بهتر است بین مصرف هریک از این داروها با لووفلوکساسین حداقل 2 ساعت فاصله باشد.

داروهای ضد آریتمی گروه Ia(کوئینیدین، پروکائین آمید)و گروه III( آمیودارون، سوتالول) - در مصرف همزمان احتمال بروز آریتمی قلبی به علت طولانی شدن فاصله QTدر نوار قلب ممکن است افزایش یابد.

داروهای ضد دیابت - در بیماران دیابتی تحت درمان با داروهای کنترل کننده قند خون یا انسولین، مصرف همزمان این داروها با لووفلوکساسین ممکن است منجر به کتاهش یا افزایش قند خون شود. لذا پایش میزان قند خون توصیه می گردد.

داروهای ضد التهاب غیر استروییدی - مصرف همزمان ممکن است منجر به پارگی تاندون های شانه ، دست، آشیل یا سایر تاندون ها گردد که نیاز به عمل جراحی داشته ویا آن که منجر به ناتوانی طولانی مدت به خصوص در افراد سالخورده می گردد.

وارفارین - لووفلوکساسین باعث تشدید اثرات وارفارین می گردد.

مقدار ونحوه صحیح مصرف لووفلوکساسین :

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند، اما میزان مصرف دارو به طور کلی به صورت زیر است:

تاوانکس برای درمان عفونت:

بزرگسالان - 250 تا 750 میلی گرم یک بار در روز.

کودکان کگمتر از 18سال - مصرف ومقدار آن باید توسط پزشک تعیین گردد.

در خصوص نحوه صحیح مصرف دارو به نکات زیر توجه کنید :

دارو ممکن است با معده خالی یا همراه غذا مصرف شود.

این دارو را همراه با مایعات فراوان به جلوگیری از بروز برخی اثرات ناخواسته دارو کمک می نماید

به منظور حفظ مقدار ثابتی از دارو در خون یا ادرار، مصرف هیچ یک از نوبت های را فراموش نکنید. همچنین دارو را مطابق با زمان ها و فواصل زمانی تعیین شده مصرف نمایید. اگر دارو را یک بار در روز مصرف می کنید، آن را هر روز در یک زمان مشخص میل نمایید.

در صورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید به محض به یاد آوردن فورا آن را میل کنید.ولی اگر تقزیبا زمان نوبت بعدی فرا رسیده نوبت فراموش کرده وبرنامه عادی خود را از سر بگیرید. از دو برابر کردن مقدار دارو خودداری کنید.

عوارض جانبی لووفلوکساسین :

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی ناخواسته نیز شود، اگر چه همه عوارض در یک فرد دیده نمی شود، در صورت بروز عوارض زیر سریعا با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید :

نادر: بثورات جلدی، خارش یا قرمزی پوست، در یا گرفتگی شدید در ناحیه شکم یا معده، حساسیت ناحیه شکم به لمس یا فشار، آشفتگی، تاول، اغتشاش شعور، اسهال آبکی شدید یا خونی،تب، توهمات، درد، التهاب یا تورم ساق ها، شانه ها یا دست ها، جنون،احساس سوزش پوست، قرمزی یا تورم پوست، لرزش.

برخی عوارض جانبی به مرور زمان وتطبیق بدن با دارو از بین می روند به هر حال در صورت تدامه یا مزاحمت عوارضی مثل، درد یا ناراحتی معده یا شکم، تغییر حس چشایی،یبوست، اسهال، گیجی، خواب آلودگی، سردرد،منگی، تهوع، عصبانیت، اشکال در به خواب رفتن، خارش وترشح واژن واستفراغ با پزشک خود مشورت نمایید.

علایمی نظیر درد یا گرفتگی شدید معده یا شکم، حساسیت ناحیه شکم به لمس یا فشار، اسهال آبکی یا خونی وتب ممکن است پس از قطع مصرف دارو بروز نماید. در صورت مشاهده هریک از این علایم سریعا با پزشک خود مشئرت نمایید.

توجه - درصورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک، بیمار باید فورا به پزشک و یا مراکز درمانی منتقل گردد.

شرایط نگهداری لووفلوکساسین :

دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید.

دارو را در دمای کمتر از30درجه سانتی گراد ودور ازرطوبت نگهداری نمایید.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی