تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - 13:21 - 30 June 2019

رویترز: نیمی از کارگران افغانی از ایران کوچ کرده اند

عبدالصبور که در افغانستان با فقر دست و پنجه نرم می کرد سه سال پیش به همراه همسر و فرزندش به ایران آمد و مشغول به کار شد، اما با افت ارزش ریال طی یکسال گذشته مجبور به بازگشت به کشورش شد.

تیرداد نیوز - به گزارش رویترز، صبور در یک مغازه خواربار فروشی در مرکز اصفهان با حقوق ماهیانه معادل ۲۸۰ دلار مشغول به کار بود. اما با افت ارزش ریال ارزش حقوق او به ۱۰۰ دلار رسید و او دیگر نمیتوانست از خانواده و فامیل خود در افغانستان حمایت کند.
صبور در مصاحبه با رویترز می گوید:" شرایط اقتصادی در ایران بحرانی است و دستمزدهای پایین افغان ها را مجبور به بازگشت کرده است."
افغان‌ها از سال ۱۹۷۰ با تهاجم شوروی به افغانستان شروع به مهاجرت به ایران کردند و تاکنون نیز این مهاجرت برای پیدا کردن کار و پول درآوردن ادامه داشته است تا بتوانند خانواده‌های خودشان را در افغانستان حمایت کنند.
با توجه به آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است در ایران نزدیک به ۲.۵ تا ۳ میلیون افغان زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا اواخر امسال به نصف برسد.
با توجه به اطلاعات سازمان مهاجرت بین الملل تاکنون ۷۷۰.۰۰۰ افغان از ایران مهاجرت کردند و ۵۷۰.۰۰۰ نفر دیگر نیز در حال انجام کارهای خود برای بازگشت به کشورشان هستند.
بنابر گزارش رویترز اقتصاد ایران این روزها تحت فشار تحریم های امریکا در موقعیت سختی قرار دارد. آمریکا در مورد تحریم‌ها گفته بود که این تحریم ها برای تحت فشار قرار دادن دولت ایران است این درحالی است که این تحریم ها بیشتر از هرچیزی مردم ایران را تحت فشار قرار داده است.
از آغاز تحریم‌ها تاکنون ارزش ریال در برابر دلار کاهش قابل توجهی یافته است.
در اوایل امسال بسیاری از افغان ها برای این که در مورد عواقب ماندن در ایران یا خارج شدن از آن بدانند پیش آیت الله محقق کابلی رفتند و از او در این مورد پرسیدند و او در جواب آنها اینگونه پاسخ داد:" با افت ارزش ریال ماندن در ایران بسیار سخت می شود." او در ادامه گفت که:" افغان ها در ایران به شدت تحت فشارند."
پیش از این خبرآنلاین در گفتگویی با مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار ، وضعیت افغان ها در ایران را تشریح کرد . محسن ابراهیمی در این خصوص گفت: با کاهش ارزش ریال در مقایسه با دیگر ارزهای موجود، به اصطلاح دیگر برای افغانستانی ها نمی صرفد که در ایران کار کنند و به همین دلیل تعدادی از آنها ایران را ترک کردند.
وی تاکید کرد: "درنتیجه این اتفاقات انتظار کاهش تعداد نیروی کار خارجی در ایران را داشتیم و از این مساله شگفت زده نشدیم. گرچه هنوز رقم دقیقی در این رابطه نداریم و باید تا دو ماه دیگر صبر کرد تا آمایش صورت بگیرد و اعداد دقیق بیان شود. "
پایان زندگی ۸ ساله در ایران بخاطر پول
نعیم ۱۸ ساله است و از زمانی که ۱۰ سالش بود به دنبال دو برادر بزرگترش به ایران آمد او به سرعت توانست در کار ساختمان سازی مشغول شود.
شغل آنها بسیار طاقت فرسا است و یکی از این سه برادر ۴ انگشتش را در کار ساختمان سازی از دست داده است ولی باز هم به کار کردن ادامه دادند چراکه میتوانستند در ایران پول در بیاورند و خانواده خودشان را در افغانستان حمایت کنند.
در سال گذشته یکی از این سه برادر که دیگر نمیتوانست همسر و شش فرزندش را حمایت کند به هرات در افغانستان بازگشت.
برادر بزرگتر با پول هایی که جمع کرده بوده است در هرات یک مغازه باز کرد و در حال حاضر نعیم را به شدت تحت فشار قرار داده است تا به هرات بازگردد و این برنامه ای است که ۱۵۰ افغان دیگر همراه با نعیم و برادرانش می خواهند آن را اجرایی کنند.
نعیم در مصاحبه ای با خبرنگار رویترز می گوید :" ما کار می‌کنیم و کار می‌کنیم اما کار چه نتیجه ای خواهد داشت؟"
صبور ، دیگر مهاجر افغان،اکنون ماهی ۱۳۰ دلار از کار کردن در رستورانی در هرات به دست می آورد او می‌گوید:" زندگی در ایران تا قبل از تحریم‌های امریکا بسیار راحت بود ولی اکنون ما مجبور به بازگشت هستیم و در این شرایط سخت ایران، قادر به زندگی در آن کشور نیستیم."
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد