تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۰۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - 02:07 - 22 February 2022

قرص آسنترا 50 چیست

قرص آسنترا Asentra 50 قرصی است که در درمان افسردگی و جلوگیری از حملات عصبی پانیک و آسنترا در درمان اختلالات همچون وسواس استفاده می شود.

قرص آسنترا Asentra 50 چیست

قرص آسنترا Asentra 50 قرصی است که در درمان افسردگی و جلوگیری از حملات عصبی پانیک و آسنترا در درمان اختلالات همچون وسواس استفاده می شود.قرص آسنترا شامل قرص روکشدار 100 و 50 میلی گرم  F.C. tablets  50  & 100  mg می باشد.

قرص آسنترا را هر روز به طور مرتب مصرف نماید.بعد از یک هفته ممکن است احساس بهبودی نسبی کنید و در مواردی هم احساس بهبودی 2 تا 4 هفته پس از آغاز درمان به وجود می آید.در صورت احساس بهبودی مصرف دارو را تا زمانی که پزشک معین کرده است ادامه دهید.پزشک شما معین خواهد کرد که دارو را چه زمانی قطع کنید.اگر احساس می کنید که تاثیردارو بیش از حد زیاد ویا کم است. با دارو ساز یا پزشکتان مشورت کنید.

قرص آسنترا Asentra 50 چیست

قرص آسنترا شادی آور است

این دارو می تواند خلق و خو، خواب، اشتها و سطح انرژی فرد را تحت تاثیر قرار داده و سبب بازگشت میل وی به زندگی و علاقه ی او به فعالیت های روزمره می شود.

سرترالین Sertraline 

ترکیبات آسنترا :

هر قرص روکشدار حاوی 50میلی گرم  و یا 100میلی گرم سرترالین هیدروکلراید است.

اجزاء قرص آسنترا Asentra :

آسنترا از ترکیباتی همچون کلسیم هیدروژن فسفات دی هیدرات، سدیم استارچ کلیکولات، سلولز میکروکریستالین، هیدروکسی پروپیل سلولز، تالک، منیزیم استئارات، هیدروکسی پروپیل متیل سلولز، تیتانیوم دی اکساید (Elvl) و پروپیلن گلایکول تشکیل شده است.

خواص دارویی :

قرص آسنترا Asentra 50  نام تجاری سرترالین است که از دسته داروهای مهارکننده باز جذب سروتونین (SSRI) می باشد.

موارد مصرف قرص آسنترا

آسنترا در درمان اختلالات افسردگی توام یا بدون اضطراب ، اختلالات پانیک ، یا وحشت زدگی (دوره های کوتاه اضطراب شدید یا حملات پانیک) اختلالات وسواسی – اجباری obsessive – compulsive (تفکرات اجباری ، رفتارهای تکراری مانند شستن مداوم دستها) به کار می رود.

موارد منع مصرف:

آسنترا در موارد وجود حساسیت به سرترالین یا سایر ترکیبات موجود در این دارو نباید مصرف شود. تجویز هم زمان ویا با فاصله کمتر از دو هفته آسنترا با مهار کنند های مونو آمین اکسید از(MAO) نیز ممنوع است.

احتیاط ها و هشدار ها :

در صورت ابتلا به بیماری های مزمن، اختلالات متابولیک، وجود حساسیت بیش از حد به داروها و نیز مصرف سایر داروها حتما به پزشک اطلاع داده شود.

ابتلاء به بیماری کبدی ( اگر لازم باشد پزشک مقدار داروی تجویز شده را کاهش داده ویا فواصل تجویز آن را افزایش می دهد).

سابقه بروز حملات صرعی

سن کمتر از 16 سال

مصرف Asentra در دوران بارداری و شیر دهی :

همواره بهتر است پیش از مصرف هر دارویی با دارو ساز یا سایر پزشکان مشورت کنید.بی خطر بودن سرترالین در زمان بارداری یا شیر دهی اثبات نشده است.اگر باردار هستید یا می خواهید باردار شوید ویا اگر به کودک خود شیر می دهید، حتما با پزشک در مورد مصرف سرترالین مشورت کنید.

تاثیر بر روی رانندگی و کار با ماشین آلات :

آسنترا سرترالین باعث کاهش توانایی فیزیکی و ذهنی بیمار می شود به خصوص اگر این دارو با الکل یا با داروهای خاص دیگری مصرف شود.از پزشک معالج خود درباره امکان کار با دستگاه ها و رانندگی سوال کنید.توصیه های پزشک شما با توجه به شدت بیماری پاسخ شما به درمان و عوارض جانبی دارو خواهد بود.

تداخلات دارویی آسنترا Asentra 50

در صورت مصرف دارویی دیگر حتی داروهای بدون نسخه پزشکتان را از موضوع مطلع سازید.

اهمیت این موضوع بدین دلیل است که بعضی داروها میزان اثر بخشی سرترالین را تحت تاثیر قرار می دهند و بر عکس.

داروهایی که با آسنترا تداخل اثر دارند عبارتند از :

کاربامازپین، فنی توئین، سوماتریپتان، فن فلورامین، ترامادول، دیازپام، تولبوتامید، سایمتیدین.

اگر لیتیوم یا وارفارین مصرف می کنید احتمالا پزشکتان توصیه به انجام آزمایش خون خواهد کرد.نکته مهم این است که مصرف همزمان سرترالین و الکل توصیه نمی شود.

مصرف آسنترا همراه غذا و نوشیدنی ها :

مصرف آسنترا همراه با آب گریپ فروت ممنوع است.

مقدار و نحوه مصرف :

با دقت به توصیه های پزشک عمل کنید. شما نباید بدون مشورت  با پزشک درمان را قطع کرده ویا مقدار مصرف دارو را تغییر دهید. از پزشکتان بپرسید که چه زمانی باید مصرف دارو را ادامه دهید. دارو را یک بار در روز صبح یا شب مصرف کنید.

مقدارمصرف دارو :

افسردگی

میزان معمول شروع درمان 50میلی گرم (یک قرص 50میلی گرمی) سرترالین یک بار در روز می باشد.اگر درمان موثر نبود پرزشک به تدریج با فواصل زمانی بیش از یک هفته دوز روزانه را به میزان حداکثر 200میلی گرم ( 4 قرص 50 میلی گرمی یا 2 قرص 100 میلی گرمی ) افزایش می دهد.

قرص آسنترا و اختلالات وسواسی - اجباری

دوز ابتدایی 50 میلی گرم (یک قرص 50میلی گرم ) سرترالین یک بار در روز می باشد.در صورت موثر نبودن درمان پزشک ممکن است در فاصله زمانی حداقل یک هفته ای دوز درمانی را از50 میلی گرم (یک قرص 50میلی گرمی) حداکثر تا حد200میلی گرم (4 قرص 50میلی گرمی ویا 2 قرص 100میلی گرمی ) افزایش دهد.در کودکان سنین 6 تا 12 سال دوز ابتدایی روزانه 25 میلی گرم (نصف قرص 50میلی گرمی) سرترالین می باشد.بعد از یک هفته پزشک ممکن است دوز روزانه  را به 50 میلی گرم (یک قرص 50میلی گرمی) سرترالین افزایش دهد.

قرص آسنترا و اختلالات پانیک

دوز ابتدایی روزانه 25 میلی گرم ( نصف قرص 50میلی گرمی) سرترالین می باشد.بعد از یک هفته پزشک دوز روزانه را به 50میلی گرم (یک قرص 50میلی گرمی) آسنترا سرترالین افزایش می دهد و به تدریج  با فاصله زمانی بیش از یک هفته دوز روزانه را به حداکثر 200 میلی گرم ( 4 قرص 50 میلی گرمی و یا 2 قرص 100 میلی گرمی ) افزایش دهد.

همواره به این نکات توجه داشته باشید که دارو را باید هر روز در زمان معینی همراه یا بدون غذا مصرف نمود و دارو را با مقداری آب مصرف نماییدو قرص ها را نجوید یا خرد نکنید.

مصرف مقادیر بیش از حد:

در صورت مصرف مقادیر بیش از حد دارو سریعا با دارو ساز یا پزشک معالج خود تماس بگیرید.

اگر مصرف یک وعده دارو را فراموش کردید:

مقدارمصرف بعدی را به هیچ وجه دو برابر نکنید. مصرف آن را مطابلق دستور پزشکتان ادامه دهید.

مزایا و معایب قرص آسنترا

عوارض قطع درمان با آسنترا و در صورت قطع مصرف سرترالین احتمال بروز گیجی، لرزش دست ها، (ترمور)، اضطراب، تهوع و تپش شدید قلب به صورت بسیار نادر وجود دارد.

عوارض جانبی :

آسنترا مانند تمام داروهای دیگر عوارض جانبی دارد. عوارض جانبی زیر ممکن است ایجاد شود:

تهوع، اسهال،یبوست، لرزش دست ها (ترمور) تعریق، اختلالات جنسی ( مانند تعویق در انزال)، گیجی، بی خوابی ،خواب آلودگی، کاهش اشتها و کاهش وزن از جمله عوارض سرترالین Asentra هستند.

عوارض جانبی نادر :

کرامپ، واکنش های آلرژیک ( تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم پلک ها، صورت و لبها، کهیر، خارش در تمام بدن ) حرکات و تکان های غیر ارادی، حرکات پیچشی یا فشاری در اندام ها، درد شکم، بی نظمی در دوره قاعدگی، افزایش حجم و حساسیت پستان ها و ترشح احتمالی شیر از آنها.در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی از جمله مواردی که ممکن است در این توضیحات ذکر نشده باشد. پزشک را مطلع سازید.

شرایط نگهداری دارو و تاریخ انقضاء :

از مصرف دارو بعد از انقضاء یا اتمام تاریخ مصرف درج شده بر روی بسته بندی خودداری کنید.

دارو را در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.

دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

اطلاعات برای نسخه کردن:

فقط طبق دستور پزشک مصرف شود.

اشکال دارویی قرص آسنترا Asentra 50

هر بسته حاوی 28 قرص روکشدار 50 میلی گرمی و یا 100 میلی گرمی است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی