تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 13:11 - 02 July 2024

جزییات دیدار پزشکیان با اهالی فرهنگ و هنر

نشست «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اهالی فرهنگ و هنر دیدار و درباره مسائل و دغدغه فرهنگیان و هنرمندان گفت‌وگو کرد.

به گزارش  تیرداد نیوز -  نشست مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اهالی فرهنگ و هنر صبح روز سه شنبه - ۱۲ تیر- در تهران برگزار شد. 

در این نشست، سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صالحی وزیر پیشین امور خارجه، حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد، غلامرضا عسگر پور، عبدالجبار کاکایی شاعر، محمدرضا نوروزپور مدیرعامل و روزنامه‌نگار، سعید سهیلی و احسان عبدی پور فیلمساز تعداد دیگری از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر حضورر دارند.

در اندیشه امام منشأ قدرت خدا و مرجع قدرت مردم است

سیدرضا صالحی امیری در نشست اصحاب فرهنگ و هنر حامی مسعود پزشکیان گفت: در حضور بزرگان فرهنگ و هنر باید پرسید که چه اتفاقی در حال شکل‌گیری در کشور است؟ اگر پزشکیان به پاستور برود چه اتفاقی می‌افتد و اگر دیگری رود آینده فرزندان ما چه خواهد شد؟

وی گفت: در ادوار گذشته دو جریان راست و چپ یا اصولگرا یا اصلاح‌طلب در یک رقابت منطقی پاستور و قدرت اجرایی را به دست می‌گرفتند و این مورد تایید امام بود، پس از حیات امام (ره) یک جریانی که معتقد بود میزان رای ملت نیست و معتقد بودند که رای ملت تزیینی است به قدرت رسیدند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در اندیشه امام منشأ قدرت خدا و مرجع قدرت مردم است ولی در اندیشه مرحوم آیت الله مصباح منشا قدرت خدا و مرجع قدرت ولی خداست و به اصل خلافت اعتقاد داشتند و دارند. این جریان به تدریج وارد عرصه قدرت شد و بخشی از قدرت در مجلس و دولت و سایر ارکان قدرت بروز و ظهور پیدا کردند.

صالحی امیری افزود: این انتخابات رقابت سیاسی بین دو نامزد نیست بلکه رقبات‌ میان دو گفت و گو رادیکالیسم و عقلانیت است.

فضای مجازی،تکثرگرایی قومی و زنان فرصت هستند نه تهدید

صالحی امیری افزود: نتیجه انتخابات پیروزی آقای پزشکیان و آقای جلیلی نیست؛ نتیجه انتخابات پیروزی رادیکالیسم، افراطی‌گری، خشونت، تحجر و مقابه با همه دنیا است و طرف دیگر  پیروزی عقلانیت، گفت وگو و همزیستی مسالمت آمیز است. 

وی تاکید کرد: باید باور داشته باشیم جامعه بر سر یک دو راهی برای یک انتخاب حیاتی قرار گرفته است، این انتخابات نبرد گفتمانی است جریانی که معتقد است تحریم نعمت است و سالانه حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار به ملت ضرر وارد کرده و می‌کنند و به آن هم افتخار می کنند. در مقابل تفکری است که تحریم را خیانت به آرمان های ملت می‌داند.

وی افزود: تفکر رادیکالیسم فضای مجازی، اینترنت، تکثرگرایی قومی و زنان را تهدید می‌دادند و در تفکر عقلانی همه اینها را فرصت می داند.

فرهنگ و هنر نقطه اوج ملت‌های مترقی است

یدالله کابلی هنرمند و استاد خوشنویس در این مراسم گفت: با توجه به اینکه سالیان دراز خوشنویس بوده‌ام این هنر به عنوان برجسته‌ترین هنر ایرانی صاحب جایگاه ویژه است. 

وی خطاب به پزشکیان گفت: سرزمین ایران روزگاری آثار بیشماری از تمدن جهان را به خود اختصاص داده بود، با این پشتوانه عظیم صاحب استعدادهای خارق‌العاده‌ای هستیم، اما بی‌توجهی‌ها، شرایط سیاسی کشور و عدم ارتباط با کشورهای متمدن کوچکترین امکان حضور و معرفی میراث فرهنگی را پیدا نمی‌کنیم.

کابلی گفت: اینکه بر عدالت و تخصص گرایی تاکید کردید نقطه روشنی بر دل من افتاد و دلیل حضورم همین است؛ بی‌هیچ تردیدی و خط و مرز سیاسی، نقطه اوج ملت‌های مترقی جامعه همین فرهنگ و هنر است.

نباید از باد توسعه بترسیم

محمدرضا نوروزپور روزنامه‌نگار و مدیرعامل سابق گفت: با گفتمانی مواجع هستیم که رسما ضدتوسعه است و مهمترین بهانه آن‌هم برای این ضدیت موضوع فرهنگ است و می‌گویند فرهنگ ارزش‌های ایرانی و اسلامی در برابر فرهنگ غرب از بین می‌رود. 

وی گفت: فرهنگ ایرانی و اسلامی سیمرغ است و نباید از باد توسعه بترسیم. نباید این ارزش‌ها را پنهان کرد.

علی جعفری از مدیران حوزه نشر گفت: سلیقه گرایی فردی را از وزارت ارشاد حدف کنید، این سلیقه فشار مضاعفی بر حوزه نشر و کتاب است. تیراژ کتاب در کشور فاجعه است و باید فکر عاجلی برای آن شود. 

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
کوچه باغ فرهنگ و تاریخ