تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19:38 - 05 May 2024
وزیر بهداشت:

40 درصد تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه بهداشت و درمان سیزدهم خاطر نشان کرد: ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی را در داخل تولید می کنیم.

به گزارش تیرداد نیوز - بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنجمین نشست پاسخگویی برخط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در دولت مردمی کارهای بسیار بزرگی انجام شده و رسانه ها باید بیشتر آن را تبلیغ کنند، اظهار کرد: برخی اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در طول تاریخ سلامت کشور بی نظیر است حدود ۱۶ هزار تخت بیمارستانی افتتاح شده و ۱۵ هزار تخت تا پایان امسال افتتاح می‌شود که مجموعا در این دولت۲۰ درصد به تخت های بیمارستانی کشور افزوده شده است.

وی در ادامه بیان کرد: ۲ هزار و ۸۰۰ متخصص و ۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک در سراسر کشور مشغول به کار هستند و ۱۵۰ مرکز آموزشی افتتاح شده و ۱۲۰ مرکز دیگر در دست ساخت داریم. ۶۵ درصد به ظرفیت دستیاری ،۵۰ درصد فوق تخصص و ۲۵ درصد فلوشیپ اضافه شده است و ۱۲ هزار پزشک در سال فارغ التحصیل می شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بالای ۹۰ درصد نسخه ها و پرونده های پزشکی الکترونیک شده اند، خاطر نشان کرد: درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در دنیا مورد تقدیر است اما رسانه ها آن را خوب انعکاس نداده اند کودک سرمایه آینده است این سلول های کودکان است که باید در کودکی رشد پیدا کند و تکامل یابد لذا این کار سرمایه گذاری برای سال های آینده است و نتایج این کار در ۷۰ سال آینده دیده می شود.

عین اللهی با اشاره به درمان بیماران صعب العلاج در طی دو سال گذشته، تشریح کرد: بیماران صعب العلاج در ۱۴۰۱ رقم ۵ و سال گذشته ۷ همت از سوی صندوق بیماران صعب العلاج اختصاص یافت؛ برخی دهک‌های نخست جامعه رایگان درمان می شوند؛ مراکز ناباروری رایگان یا با هزینه های کم در حال درمان ناباروری هستند.

وی با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه بهداشت و درمان در دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: در بحث دانش بنیان در شروع دولت ۷۰۰ شرکت داشتیم اما اکنون به ۱۴۰۰ شرکت رسیده است. ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی را در داخل تولید می کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: شاهد بودیم که در پویش ملی سلامت برای دو بیماری فشار و دیابت ۴۶ میلیون نفر شرکت کردند ، برخی مردم از بیماری خود اطلاع ندارند ۸۸۰ هزار نفر دیابت و ۴۴۰ هزار نفر فشار قطعی داشتند و نمی دانستند؛ امسال پویش ملی سرطان داریم برخی خانمها به دلیل سرطان سینه فوت می کنند که نباید این اتفاق بیفتد یا در آقایان سرطان های قابل پیشگیری را داریم همچنین پویش ملی سلامت کودکان را اجرائی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به انتقادِ رییس یکی از تشکل های بیماران نادر از پوشش بیمه ای درمان این بیماران اظهار کرد: در برخی بیماری های خاص به دلایل ژنتیکی امکان درمان نیست مثلا عضلات آتروفی شده یا انگشتان تشکیل نشده است این کمیته علمی است که باید تصمیم بگیرد که آیا به بیماران خاص وصعب العلاج هزینه داده شود یا خیر؟

وزیر بهداشت در پاسخ به انتقاد بانویی که به نمایندگی از برخی مردم و شهروندان نسبت به بی حجابی در تعدادی از مراکز درمانی انتقاد داشت اظهار کرد: امیدواریم مردم کمک کنند تا این موضوع حل شود. شورای کرامت را در وزارت بهداشت راه اندازی کرده ایم هم با پرسنل برای بی حجابی برخورد می کنیم هم به مراجعان تذکر می‌دهیم؛ اگر پرسنل درمانی در بی حجابی تخلف کنند، قطعا وارد فرآیند بررسی تخلفات می شوند.

وی افزود: با تلفن ۱۹۰ پاسخگوی تخلفات پزشکی هستیم؛ از اقشار مردمی و حزب اللهی می خواهیم تخلفات را گزارش کنند و اگر کادر درمانی و پزشکی ببینند که تخلفات گزارش می شود دیگر جرأت نمی کنند تخلف کنند، البته ما گروه پزشکی جان بر کف داریم ۳۰۰ شهید کرونا دادیم یا در ترور چابهار، تروریست ها در حال فعالیت بودند اما پزشکان ما همزمان مجروحان را جراحی می کردند. 

عین اللهی بیان کرد: واکسن روتا تهیه شده امکان تولید داخل در آینده را دارد به مردم می گوییم از این واکسن استفاده کنند و جلوی مرگ کودکان با پونومونی را می گیرد.درباره سقط جنین هم رصد می شود و افرادی که این کار را می کنند هم پروانه طبابت یا مامایی آنها باطل می شود هم به قوه قضاییه معرفی می شود که زندان دارد.

وی در پاسخ به انتقاد بازنشسته آموزش و پرورش درباره عدم انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی درمان با برخی بیمارستان ها گفت: مشکل این است که چون بیمه های مکمل هزینه ها را به‌روز پرداخت نمی کند، بیمارستان ها هم قرارداد نمی بندند و معمولا تا ۳ ماه با تأخیر پول بیمه را بیمارستان ها می دهند.من معتقدم بیمه تکمیلی درمان نباید داشته باشیم و باید مراکز درمانی ما آنقدر قوی باشند که نیازی به بیمه مکمل نباشد اگر بیمه ها به جای اینکه با بیمارستان های خصوصی قرارداد می بندند و پول می دهند، به مراکز درمانی ما پول بدهند، ما حاضریم رایگان به بیماران خدمات بدهیم‌.در حال حاضر شرکت یک بیمه مکمل درمان بازنشستگان، ۹ همت بدهی دارد به همین دلیل است که مراکز درمانی حاضر به همکاری با این شرکت بیمه‌گر نیستند.

عین اللهی درباره مشکلات بیماران اس ام اِی بیان کرد: یکی از دغدغه های جامعه پزشکی، این بیماران است و معمولا برخی عضلات مرتبط با نخاع در این بیماران تشکیل نمی شود در یک مصاحبه تلویزیونی در دولت قبل، وزیر بهداشتِ وقت می گفت ما اصلا به این بیماران پول نمی دهیم اما رییس جمهور در این دولت دستور داد این اقدام انجام شود ما گفتیم حاضریم به صورت آزمایشی و تحقیقاتی هزینه کنیم و اگر اثرگذار بود، برای درمان آنها پول می دهیم ۶۰۰ هزار یورو در سال هزینه آنهاست در فاز اول برای کودکان زیر ۱۰ سال، ۲۳ نفر از ۲۳۰ نفری که زیر دارو بودند، فوت کردند؛ فاز دوم بین ۱۰ تا ۲۰ سال است ما خودمان به دانش بنیان ها سفارش دادیم علی رغم هزینه بالا، قبول کردند تا تولید کنند؛ ما مُصریم با تولید داخل مشکل این بیماران را تا حد نگهداری حل کنیم قیمت هر شربت ۱۵۵۰ یورو و هر ویال تزریقی ۷ هزار یورو هزینه دارد؛ با این حال باید غربالگری ژنتیکی برای خانواده های این بیماران در اولویت درمان باشد حتی برای برخی خانواده های دارای این مشکل ژنتیکی که هزینه های غربالگری را ندارند، اخیرا تسهیلاتی در نظر گرفته ایم.

محمدی معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در این باره اظهار داشت: بعد از دستور رییس‌جمهور یک محموله داروی این بیماری وارد و میان بیماران توزیع و مصرف شد اما نتایج بررسی نخست اثرگذاری قطعی را تأیید نکرد، لذا با توجه به مطالعات مقرر شد برای گروه دوم هم بررسی شود چند محموله برای اولویت دوم وارد شده است؛ یک شرکت تولیدکننده دارو محصولی را توانست تولید کند که در مرحله بررسی است اما امیدواریم خرداد ماه در صورت تأیید آزمایش‌ها، وارد بازار کنیم.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
ضرورت تخصیص منابع یارانه ارزی حوزه سلامت به مصرف کننده نهایی

ضرورت تخصیص منابع یارانه ارزی حوزه سلامت به مصرف کننده نهایی

رونمایی از 16 محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات و اقلام مصرفی پزشکی

رونمایی از 16 محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات و اقلام مصرفی پزشکی

فعالیت 400 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

فعالیت 400 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

تجمیع منابع ستادهای سلول های بنیادی و زیست فناوری و بنیاد ملی علم

تجمیع منابع ستادهای سلول های بنیادی و زیست فناوری و بنیاد ملی علم

راه اندازی نخستین مدرسه و شبکه اجتماعی فریلنسری ایران

راه اندازی نخستین مدرسه و شبکه اجتماعی فریلنسری ایران

پیشنهاد روز

پیش بینی وزش باد شدید و افزایش دما تا سه شنبه

سن معاینه فنی خودروها کاهش می یابد

جزئیات ثبت نام لاستیک دولتی اعلام شد

ثبت نام خودروهای وارداتی 29 اردیبهشت به پایان می رسد

افزایش قیمت نفت پس از سه هفته

محدودیت های ترافیکی جاده های شمالی کشور اعلام شد

مبلغ کالا برگ الکترونیکی افزایش می یابد

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ