تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11:57 - 21 April 2024

دولت سیزدهم میدان دار حل بحران ها مردم

دولت مردمی سیزدهم در پی بارندگی‌های کم‌سابقه سیستان بلوچستان و آبگرفتگی و وقوع سیلاب در این استان به خصوص شهرهای جنوبی، پای کار مردم آمد و از نخستین ساعات وقوع سیلاب، امدادرسانی به سیل‌زدگان و بلافاصله بازسازی مناطق سیل‌زده را آغاز کرد.

دولت سیزدهم میدان دار حل بحران ها مردم

به گزارش تیرداد نیوز، دولت سیزدهم برای توسعه استان سیستان و بلوچستان و رفع محرومیت‌های آن همواره اقدامات زیادی را به انجام رسانده و طرح‌های توسعه‌ای بسیاری، از جمله در حوزه راه، راه‌آهن، انرژی و احداث خطوط انتقال نفت‌وگاز، توسعه بنادر، تأمین آب و ساماندهی حاشیه‌نشینی و مسکن برای این استان تعریف و عملیاتی کرده است.

در ابتدای اسفندماه ۱۴۰۲بود که سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان‌وبلوچستان به تصویب رسید که در آن اجرای ۷۵ پروژه با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد. سندی که به گفته معاون اول رئیس جمهور طی ۴ سال آینده پیشرفت و توسعه چشمگیر و همه‌جانبه را برای این استان رقم می زند.

دولت سیزدهم همواره نشان داده که پای کار سیستان و بلوچستان است چه در سفرهای کاری و استانی و چه در دل بحران ها و باوجود درنظر داشتن چشم اندازهای کلان و برنامه‌های بلندمدت برای توسعه استان، نسبت به رفع نیازهای کوتاه‌مدت سیلاب اخیر، بی‌توجه نبوده است.

ظهر ۲۷ فروردین بود که سازمان هواشناسی و ستاد مدیریرت بحران برای استانهای جنوبی و جنوب شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان هشدار قرمز بارندگی و احتمال وقوع سیلاب صادر کرد.در پی این اعلان قرمز، استانداری سیستان و بلوچستان به همه دستگاه‌های این استان اعلام آماده‌باش کرد؛ استاندار سیستان و بلوچستان همچنین به همه دستگاه‌های امدادرسان و عضو ستاد مدیریت بحران استان دستور داد تا همه امکانات خود را بسیج کنند.

به عنوان مثال سازمان راهداری ۶۸ دستگاه ماشین آلات راهداری و سنگین و نیمه سنگین خود را در کل استان از جمله شهرهای خاش، سراوان، گلشن، سیب و سوران و مهرستان به دلیل احتمال بارش بالاتر مستقر کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان هم از استقرار ۴۳ تیم‌ عملیاتی واکنش سریع آبفا برای مقابله با سیلاب در استان خبر داد و گفت: پیرو صدور هشدار قرمز هواشناسی تمام تمهیدات لازم اعم از آماده‌باش کامل نیروهای عملیاتی، استقرار تمام تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین، ناوگان آبرسانی سیار و ایمن‌سازی خطوط برق منابع تولید تا پایان بحران اتخاذ شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان هم گفت: با توجه به هشدار سطح قرمز و نارنجی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه‌ بارشی در این استان، جهت مقابله با حوادث احتمالی، تمامی کارکنان عملیاتی و امدادی این شرکت در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

با این حال از زمان آغاز بارندگی ها، بعضا خسارت هایی به برخی شهرهای سیستان و بلوچستان وارد آمد. این سیلاب در استان سیستان‌وبلوچستان، در بحبوحه تنش‌ها در منطقه و حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی رخ داد. اما حتی این فرایندهای نظامی هم نتوانست مانع توجه همه‌جانبه دولت به مشکلات ایرانیان در جنوب شرق کشور شود. در این شرایط، رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و ارکان مختلف دولت، ظرفیت‌های کشور را برای امداد، نجات و بازسازی و ترمیم خرابی‌های ناشی از سیلاب بسیج کردند.

در کنار اقدامات دولت، با تدبیر و برنامه‌ریزی دولت، سایر سازمان‌ها، همچون بسیج، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی نیز وارد عمل شدند. پیگیری‌های رئیس‌جمهور، تأکید معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت مبنی بر ضرورت رسیدگی هرچه سریعتر به سیل‌زدگان در مناطق جنوبی کشور و حضور میدانی وزیر کشور، بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مناطق آسیب‌دیده در سیلاب اخیر است.

حضور ۳ هزار نیروی امدادی، خدماتی و انتظامی در قالب ۷۰۶ تیم عملیاتی به همراه ۷۴۵ دستگاه ماشین‌آلات در استان، فعالیت ۷ بالگرد امداد، بهره‌برداری از شبکه آسیب‌دیده آب ۱۴۲ روستا و ۶ شهر، بازگشایی ۴۷ مسیر روستایی و ۱۵ مسیر اصلی و فرعی در جنوب استان، واقعیت میدانی حضور تمام‌عیار دولت در فرایند امداد و نجات سیلاب اخیر در سیستان‌وبلوچستان است.

امدادرسانی به مسافران مانده در جاده های جنوب سیستان و بلوچستان

شهرام مبارکی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان هم ۲۹ فروردین گفت: با تلاش راهداران جنوب استان مسافران اتوبوس‌های گرفتار سیلاب نجات یافته و به مکانی امن انتقال یافتند. در پی بارش‌های سیل‌آسا، شاهد آبگرفتگی و بسته شدن ۲۰ مسیر ارتباطی در جنوب سیستان و بلوچستان بودیم که با تلاش بی‌وقفه راهداران مسیرهای ارتباطی بازگشایی شدند.

بازدیدهای میدانی وزیر کشور از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

وزیر کشور دو روز در جنوب سیستان و بلوچستان مستقر بود و از مناطق سیل‌زده و روستاهای درگیر سیل در این استان بازدید میدانی کرد.

وی در دومین روز سفر به جنوب استان به همراه استاندار سیستان و بلوچستان، فرمانده سپاه سلمان استان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی علاوه بر بازدید میدانی از محلاتی که دچار آبگرفتگی شده اند، با ساکنان این مناطق گفت‌وگو و مشکلات آنان را بررسی کرد.

امدادرسانی های جمعیت هلال احمر به سیل‌زدگان

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از ارسال محموله ۲۸ تنی مواد غذایی به مناطق سیل‌زده استان به همت خیران داخل و خارج کشور خبر داد.

وحید سلیمی رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر هم ۲۹ فروردین امسال از ارسال ۷۰۰ بسته موادغذایی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان با همکاری موسسات خیریه و نیکوکاری و به همت خیران خارج از کشور خبر داد.

دولت سیزدهم میدان دار حل بحران‌ها و پای کار مردم سیستان و بلوچستان

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: نجاتگران‌ این جمعیت از تاریخ ۲۷ تا ۳۱ فروردین ماه به از ۱۰ هزار و ۶۳۷ نفر خدمات امدادی ارائه کردند و ۱۲۵۱ نفر را اسکان اضطراری دادند. بوشهر، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان، یزد و کیش تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار داشتند.

اقدامات آبفا در سیل جنوب شرق کشور

هاشم امینی معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با هدف بررسی روند خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده و خسارات وارده به تأسیسات آب و فاضلاب از نقاط درگیر سیل در سیستان و بلوچستان بازدید کرد.

وی با بیان اینکه ۱۴۶ نیروی عملیاتی در قالب ۷۳ تیم واکنش سریع در حال مدیریت سیلاب هستند، گفت: ذخیره‌سازی آب در مخازن ذخیره مناطق شهری و روستایی که در معرض آسیب‌پذیری بالا قرار دارند و همچنین پایش و رصد مستمر کلر مازاد و کدورت آب در مناطقی که منابع تولید در حاشیه رودخانه ها و یا از سدها آب تامین می‌شود، در دستور کار قرار دارد.

اختصاص ۷ بالگرد به مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان

حسین ظفری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از بکارگیری ۷ بالگرد در جنوب سیستان و بلوچستان برای امدادرسانی در مناطق سیل زده خبر داد. وی با اشاره حجم بارش‌ها در جنوب استان سیستان و بلوچستان در سه روز پایانی فروردین ماه امسال گفت: در برخی از مناطق میزان بارش‌ها بیش از سه برابر بارش‌ها در سال گذشته است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از امداد رسانی ۱۲۰ تیم امدادی هلال احمر در این روستاها خبر داد و افزود: سه محور اصلی و ۱۴ محور فرعی قطع است و امدادرسانی با کمک ۷ بالگرد در حال امدادرسانی است.

برق به روستاهای سیل زده برگشت

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان هم ۳۰ فروردین امسال سومین روز آغاز بارندگی های سیل آسای این استان جنوب شرق کشور اعلام کرد: برق ۳۶۶ روستای درگیر سیلاب بلوچستان که دچار خاموشی شده بودند، پایدار شد.

وی افزود: نبود راه دسترسی‌ و طغیان رودخانه های فصلی از جمله چالش‌های کارکنان این شرکت جهت اصلاح شبکه های آسیب دیده است. ۲۷۲ پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف، ۱۲ دستگاه ترانسفورماتور و یک دستگاه بوستر از جمله حجم خسارات وارد شده به شبکه توزیع برق مناطق سیلزده بوده است.

پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی آیت الله رئیسی در گفتگوی تلفنی با استاندار

رئیس جمهور که در سفر استانی سمنان به سر می برد، پنجشنبه شب (۳۰ فروردین ماه) در گفتگوی تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان ضمن پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در این استان، بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.

بازدید میدانی معاون وزیر راه از سیستان و بلوچستان

داریوش امانی معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه به سیستان و بلوچستان و خصوصا جنوب این استان سفر و از راه های اصلی، فرعی و روستایی خسارت دیده از سیلاب استان بازدید کرد.

به گفته معاون وزیر راه، همه راه های بسته شده در این استان تا ۳۱ فروردین بازگشایی شدند و میزان خسارات وارده به راه های این استان ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

این مقام مسئول ارشد وزارت راه از کمک رسانی ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهسازی استان های معین از جمله کرمان و هرمزگان با ۱۵۰ اکیپ راهداری در تمام استان نسبت به بازگشایی راه های مسدود اقدام کردند.

وزیر نیرو در جنوب سیستان و بلوچستان (نیمه اسفند ۱۴۰۲)

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز نیمه اسفند سال گذشته در پی وقوع سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان، سفری به این منطقه داشت و از زیرساخت‌ها، تاسیسات و آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل زده جنوب این استان بازدید کرد.

بر اساس گزارش شرکت مدیریت منابع آب، بارندگی شدید در بالادست جنوب استان سبب شد تا جریان آب رودخانه‌های منطقه در هر ثانیه از ۲ میلیون لیتر عبور کند و به عنوان نمونه جریان رودخانه کاجو در بالادست به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر در ثانیه رسید که اگر سد زیردان وجود نداشت، اضافه حجم آب، کلیه مناطق پایین‌دست در جنوب استان سیستان و بلوچستان را فرا می‌گرفت و میزان خسارات‌ به ده‌ها برابر شرایط فعلی می رسید.

رئیس جمهور در پی سیلاب اسفند سال قبل، به چابهار رفته بود

آیت الله رئیسی نیز ۱۶ اسفند سال گذشته در پی وقوع سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان، به چابهار سفر کرده و از روستاهای سیلزده استان بازدید کرده بود.

رئیس جمهور همراه با جمعی از مسوولان دولتی با استفاده از بالگرد از مناطق آسیب دیده سیلاب‌های اسفند ۱۴۰۲ در جنوب سیستان و بلوچستان بازدید کرد. ضمن اینکه به میان مردم منطقه و روستاهای سیل‌زده رفت و با ساکنان این مناطق به گفت وگو پرداخت.

سخنگوی دولت: اگر برنامه های دولت در مهار آب اجرا نمی شد، خسارات سیلاب سیستان و بلوچستان زیانبارتر بود

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز یک اردیبهشت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره برخی شائبه‌های رسانه‌ای درباره کم‌کاری دولت در رسیدگی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان، گفت: دولت سیزدهم نشان داده است که مرد میدان است و هم اکنون ۲ وزیر راه و شهرسازی و کشور در منطقه سیل‌زده حضور دارند.

سخنگوی دولت با اشاره به آثار سیل در سایر شهرهای منطقه، تصریح کرد: سیل سیستان و بلوچستان سیل بسیار شدیدی است و اگر پیش از این راهکارهای مهار آب، سدسازی‌ها و مسیرهای انحراف آب پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نشده بود، فجایع پیش آمده می‌توانست به مراتب زیانبارتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به موضوع بحران از اولویت‌های اساسی دولت است، گفت: در جلسه هیات دولت به صورت ویژه به موضوع سیل در منطقه سیستان و بلوچستان پرداخته و هم گزارش‌هایی ارایه و تدابیر ویژه برای رسیدگی به سیل‌زدگان اندیشیده شد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
شناسایی و معرفی ظرفیت های مغفول مجموعه های دانش بنیان

شناسایی و معرفی ظرفیت های مغفول مجموعه های دانش بنیان

فرصتی برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان به بخش کشاورزی

فرصتی برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان به بخش کشاورزی

نقش آفرینی گروه های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم

نقش آفرینی گروه های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم

رسالت مالکیت فکری شناسنامه دار کردن نوآوری هاست

رسالت مالکیت فکری شناسنامه دار کردن نوآوری هاست

حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری

حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری

پیشنهاد روز