تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - 17:43 - 08 April 2024

سقف جدید قیمت دلار فعلا تغییر نمی کند

با تعدیل فضای سیاسی که به شدت طی چند روز گذشته ملتهب شده بود، قیمت دلار با کاهش ۱۵۰۰ تومانی همراه شد. در این شرایط کدام سناریو در پیش بینی قیمت دلار محتمل به نظر می‌رسد؟

به گزارش تیرداد نیوز؛ روند صعودی قیمت دلار که پس از پایان تعطیلات عید نوروز آغاز شده بود و از محدود ۶۲ هزار تومان طی چهار روز به ۶۵۴۰۰ تومان رسیده بود،‌ بالاخره متوقف شد. در معاملات روز یکشنبه قیمت دلار با کاهش بیش از ۱۵۰۰ تومانی به محدوده ۶۴ هزار تومان کاهش پیدا کرد. در حقیقت همانگونه که در گزارش‌های قبلی پیش بینی قیمت دلار اشاره شده بود، به نظر نمی‌رسید که نرخ ارز در شرایط کنونی بتواند به طور پیوسته به این روند صعودی خود ادامه دهد.

آنچه که به عنوان عامل اصلی توقف روند صعودی قیمت دلار عنوان می‌شود، کاهش التهابات سیاسی است. در حقیقت پس از حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، قیمت دلار وارد فاز جدید صعودی شد و آنچه که بر شیب افزایش قیمت دلار می‌افزود نگرانی از شدت واکنش ایران به این حمله و گسترده شدن ابعاد درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل بود. اما حالا با کاهش التهابات و استراتژی ایران در قبال این حمله به نظر می‌رسد کمی از شرایط ملتهب چند روز گذشته کاسته شده باشد

از سوی دیگر عقب نشینی اسرائیل از غزه بر کاهش التهابات سیاسی و نگرانی از گسترش درگیری‌های نظامی کاسته است.

بانک مرکزی به بازار ارز ورود کرد؟

در حالی که طی چند روز گذشته شاهد سکوت معناداری از سوی تیم اقتصادی دولت در برابر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بودیم، بالاخره رئیس کل بانک مرکزی با حضور در خبر صداو سیما به تحلیل شرایط بازار ارز پرداخت. موضوعی که سناریو حضور بازارساز در بازار ارز و عرضه دلار را تقویت کرد.

البته فرزین بار دیگر بر عدم اهمیت قیمت دلار در بازار آزاد تاکید کرد و گفت که دلار تنها در کانال‌های تلگرامی ۶۰ هزار تومان رسیده و تمام نیازهای ارزی کشور با قیمت ۲۸۵۰۰ تا ۴۰ هزار تومان تامین می‌شود.

با وجود این صحبت‌ها که شاید چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، رئیس کل بانک مرکزی گفت: «برای کنترل بازار ارز غیررسمی هم سیاست مداخله داریم تا افزایش زیادی نداشته باشد»

پیش بینی قیمت دلار؛‌ قیمت دلار تا کجا عقب نشینی می‌کند؟

بر اساس روند چند ماه گذشته نرخ ارز، به نظر می‌رسد که سناریو محتمل برای پیش بینی قیمت دلار کاهش تا محدوده ۶۲ هزار تومان باشد. البته این امکان نیز قابل تصور است که قیمت اسکناس آمریکایی تا محدوده ۶۰ هزار تومان هم کاهش پیدا کند.

با این وجود و با توجه به ماندگاری نرخ ارز در بالای کانال ۶۰ هزار تومان طی یک ماه گذشته، پیش بینی کاهش قیمت دلار به زیر سطح ۶۰ هزار تومان فعلا چندان محتمل به نظر نمی‌رسد و باید دید در روزهای آینده تنش‌های سیاسی تا چه اندازه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

استراحت برای گام بعدی صعود قیمت دلار؟

کاهش یک روزه نرخ ارز هر چند محتوای غالب گزارش‌های پیش بینی قیمت دلار را به سمت کاهش برده است اما باید توجه داشت که همچنان سایه تنش‌های سیاسی بر بازار سنگینی می‌کند. در حقیقت اقدام تلافی جویانه ایران در قبال حمله تروریستی اسرائیل همچنان از احتمال بالایی برخوردار است. در این شرایط اگر ابعاد این اقدام ایران وسیع باشد بازگشت بازار ارز به روند صعودی چندان دور از ذهن نیست. موضوعی که باعث می‌شود استراحت برای ادامه روند صعودی یک سناریو قابل توجه در پیش بینی قیمت دلار باشد.

به طور کلی می‌توان اینگونه جمع بندی کرد که بر اساس متغیرهای اقتصادی قیمت دلار ۶۰ هزار تومانی منطقی نیست. اما اگر عوامل سیاسی که اتفاقا سهم بالایی در پیش بینی قیمت دلار دارد را در نظر بگیریم،‌ هر قیمتی برای اسکناس آمریکا ممکن است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران