تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - 18:23 - 07 April 2024

پیش بینی بورس ریزش یا دور خیز برای صعود

در شرایطی که بازار سهام روز شنبه با ریزش حدود ۲۰ هزار واحدی همراه شد، برخی از کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس بر این باورند که می‌توان این شرایط را فرصتی برای خرید در نظر گرفت.

به گزارش تیرداد نیوز؛ در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد هر روز رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند و برخی گزارش‌های پیش بینی بورس امیدوار بودند که همین موضوع عاملی برای بازگشت بازار سهام به روند صعودی بودند اما نه تنها این اتفاق شکل نگرفت بلکه شاهد ریزش بازار در روز شنبه بودیم.

شاخص کل بورس در اولین روز هفته ۱۹هزار و ۹۱۱واحد افت کرد و به رقم دو میلیون و ۲۳۰هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز با کاهش ۱۶هزار و ۲۹۱واحد به رقم ۷۴۳هزار و ۴۰۵واحد رسید.

ورود و خروج پول حقیقی

مانند روند روزهای معاملاتی اخیر شاخص ورود و خروج پول حقیقی، این عدد در روز گذشته منفی بود، به طوری که در پایان بورس دیروز بیشتر از ۱/۱همت پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که تا لحظه تنظیم این گزارش حدود ۸۱۰میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های فزر، جم‌پیلن و تاصیکو تعلق گرفت. همچنین در جریان معاملات دیروز سهم‌های سیتا، تاصیکو و البرز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که پول هوشمند از نمادهای خودرو، ذوب و خگستر خارج شده است. لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ثتوسا، ثزاگرس و لیپام رقم خورد. همچنین ثاخت در جریان معاملات دیروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد خفناور بود.

پیش بینی بورس؛ بازار سهام آماده صعود می‌شود اما

قبل از حادثه کنسولگری ایران در سوریه، نمودار شاخص بورس یک اصلاح موقت را نشان می‌داد، در چنین مواردی بازار به یک بهانه‌ای استارت اصلاح را می‌زند ولی در غالب گزارش‌های پیش بینی بورس انتظار ریزش سراسری نبود. در آن زمان اول‌وقت یک حرکت گله‌ای ناشی از هیجان و ترس ایجاد شد، اما کلیات بازار این اصلاح موقت را انجام خواهد داد منهای تعدادی از نمادها که در هر شرایطی راه مثبت خودشان را ادامه می‌دهند.

یک سناریو در پیش بینی بورس از شرایط این روزها بازار این است که فروشنده‌های قوی از بازار تخلیه‌شده و منفی‌های فعلی فرصتی است برای جامانده‌هاست اما نباید در پیش بینی بورس انتظار داشن که صعود شارپ مثل اوایل سال‌۱۴۰۲ داشته باشیم. در هر صورت در مقایسه با سایر بازارها حتی سود ۳۰درصد بانکی، بورس طی امسال با احتمال بالا یک سود ۴۰ تا ۵۰درصدی در دل خودش نهفته دارد. به شرطی که سهام مستعد را انتخاب و فرصت صعود به آن داده شود.

دلار نیمایی مسیر صعود بورس است؟

دلار نیمایی ناگزیر از تغییر نرخ فعلی است، در واقع اینکه دلار بازار حوالی ۶۵ تا ۷۰هزار تومان باشد و دلار نیمایی بین ۳۷ تا ۴۰هزار تومان قابل دوام نیست. قطعا از ۸۰نماد تعدادی سهم عقب مانده از رشد در انتهای یک موج نزولی هستند که سیگنال خرید محسوب می‌شوند، اما شاخص کل چیزی زیر سقف کانال کوتاه‌مدتی قرار دارد. حالا ممکن است سقف را بشکند و به صعود ادامه دهد. در حال حاضر هر کسی مسیری برای ادامه صعود شاخص رسم می‌کند، قرار نیست ۸۰۰سهم بازار همزمان صعود یا نزول کنند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران