تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - 22:41 - 18 March 2024
مصاحبه اختصاصی با حامد نوری،

رتبه اول جایزه ملی آبادیران در حوزه کشاورزی دامپروری و شیلات

شرکت دانش‌بنیان حامی ایده صنعت غرب با اجرای طرحی که در «اشتغال‌زایی» و «افزایش بهره‌وری و استفاده درست از منابع» در مناطق کم‌برخوردار کاربرد دارد، موفق به دریافت جایزه برنامه ملی آبادیران شده است.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل شرکت حامی ایده صنعت غرب در توضیح معرفی خود گفت: اینجانب حامد نوری، دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه تهران و مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت حامی ایده صنعت غرب هستم .

نوری در خصوص حوزه فعالیت خود و پروژه‌‌ی رتبه آورده در جایزه ملی آبادیران اظهار کرد: حوزه فعالیت ما «احداث و راه‌اندازی گلخانه‌های کوچک مقیاس و بزرگ‌ مقیاس» است.

وی تصریح کرد: پروژه‌ی جدید این مجموعه  طرح ملی در حوزه زنجیره ارزش است، در این طرح برای افراد داوطلب دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی، ابتدا دوره‌های آموزشی محصول محور و کارانگیزی برگزار می‌کنیم و سپس با در اختیار قرار دادن گلخانه‌های کوچک ۱۵ تا ۲۰ متری، آن‌ها را با فرآیند گلخانه‌داری و کشت گلخانه‌ای آشنا می‌کنیم.

وی افزود: این افراد پس از گذراندن ۲ دوره کشت، برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند که این مسیر می‌تواند از طریق کانال‌های نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بنیاد برکت ، بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهای مربوطه یا از سمت خود ما تحت عنوان لیزینگ‌ محصولات دانش‌بنیان باشد، در این فرایند ما گلخانه و تجهیزات دانش‌بنیان را در اختیار آن‌ها قرار داده و طی مراحل کاملا هوشمند، گلخانه‌داری آنان را به صورت مدرن تجهیز می‌کنیم و در مرحله بعد نهادهای مورد نیاز را متناسب با نوع کشت، فصل و منطقه‌ در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

ایشان ادامه داد: مرحله بعدی نیز نظارت و پشتیبانی است و در مرحله پس از آن بسترهایی را آماده کردیم تا محصولات خود را به فروش برسانند.

وی در خصوص کاربرد طرح برنده در حل مشکلات کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: اساس کار و این طرح در خصوص رفع چند چالش مهم کشور است که اولین آن بحث کنترل و صرفه‌جویی مصرف آب است، زیرا طرح ما در سیستم، نوع کشت و نوع گلخانه‌‌ها صرفه‌جویی بیش از ۹۰ درصد مصرف آب را دارد.

وی افزود: جامعه هدف ما روستاییان و مناطق کم‌برخوردار و مرزی هستند تا برای توسعه اشتغال روستا، تعلق مکانی آن‌ها، توسعه اقتصادی، افزایش درآمد روستاییان و ایجاد امید و انگیزه برای جلوگیری از مهاجرت به شهر و همچنین کمک به اقتصاد خانوار قدمی برداریم، پس این طرح در دو بعد «اشتغال‌زایی» و «افزایش بهره‌وری و استفاده درست از منابع» می‌تواند کمک‌کننده باشد .

ایشان در پاسخ به سوال چه ایده‌ای برای توسعه و آبادانی مناطق کمتربرخوردار دارید که می‌تواند در کشور اجرایی شود اظهار داشت : فعالیت برآمده از عهده‌ی ما همین استفاده از طرح ذکر شده و ایجاد زنجیره های ارزش برای توسعه مناطق‌ کم‌برخوردار است،‌ زیرا با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و خشک‌سالی‌های پیش‌رو، مجبور به تولید محصولات کشاورزی باکیفیت هستیم و  در صورتی که روستاییان به عنوان پایگاه‌های اصلی توسعه کشاورزی محل زندگی خود را ترک کنند، حوزه امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی به مشکل می‌خورد؛ پس با ایجاد این طرح و به کارگیری آن می‌توانیم مشکلات و معضلات را حل و توسعه در داخل روستا را داشته باشیم.

در پایان وی در خصوص حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و دبیرخانه آبادیران در راستای تجاری سازی ایده‌های خود گفت: معمولا نهادهای سیاسی و دولتی در بخش سیاستگذاری و تعیین مسیر می‌توانند بسترهای بسیار خوبی را برای توسعه شرکت‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان در سطح کشور فراهم کنند.

وی افزود: در روستاها به دلیل اینکه جامعه هدف از نظر دانش‌پذیری و سروکار داشتن با محصولات نوین و دانش‌بنیان مقداری نا آشنا است، با فرهنگ‌سازی و ایجاد بسترهای تسهیلاتی مناسب در مبحث توسعه اقتصادی دانش‌بنیان برای بخش‌روستایی می‌توان قدم بزرگی برداشت، پس مرتبط شدن با سایر نهادهای دولتی دارای منابع مالی، به توسعه محصولات و فروش شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بسیاری می‌کند زیرا در حال حاضر چالش اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان مبحث بازار و توسعه محصولات است و اگر در این مسیر برخی نهاد‌ها در کنار شرکت‌ها قرار گرفته و فرهنگ‌سازی و بسترسازی کنند، بسیار کمک کرده‌اند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی