تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - 21:18 - 14 March 2024

تکلیف افزایش اجاره خانه برای سال آینده مشخص شد

وزیر راه گفت: با تصویب قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن پیگیری برای تعیین سقف اجاره‌بها و تعیین قیمت منطق‌ای مسکن را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش تیرداد نیوز، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم بهره برداری از واحدهای مسکن مهر در پردیس در خصوص کاهش قیمت مسکن در سال آینده گفت: قیمت مسکن یکی از دغدغه‌های دولت است اما دولت مداخله مستقیم در قیمت مسکن ندارد. ما منتظر این هستیم که قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره ابلاغ شود و این موضوع هنوز در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت و مجلس در حال بررسی است. امیدواریم که در سال آینده این قانون ابلاغ شود.

وی بابیان اینکه این قانون دست ما را برای بسیاری از اقدامات به ویژه تعیین سقف سنواتی اجاره متناسب با تورم باز می‌گذارد. گفت: هم اکنون قانونی نداریم که با توجه به آن سقف اجاره تعیین شود و یکی از بندهای مهم این قانون تعیین سقف اجاره‌بها در نقاط مختلف کشور یا شرایط تورمی است که این ابزار می‌تواند از افزایش سرسام‌آور قیمت‌های اجاره جلوگیری کند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اینکه آیا این قانون مشمول تعیین قیمت در خرید و فروش مسکن هم می‌شود. درصورت مشمول بودن، نحوه قیمت گذاری چگونه خواهد بود. گفت: قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره مشمول خرید و فروش مسکن هم می‌شود و نرخ خرید و فروش با قیمت‌های منطقه‌ای و با فرمول‌های تعریف شده و با مقرره‌ای که هیات وزیران درباره قیمت منطقه‌ای سنواتی تصویب می‌کند، تعیین می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه عامل دیگر موثر در کنترل قیمت‌ها افزایش عرضه است، ادامه داد: افزایش عرضه زمین و ارائه زمین و پهنه‌ها اثر خود را در قیمت‌ها گذاشته و می‌گذارد بطوریکه در برخی از مناطق کشور در ٧ ماه به صورت پی در پی با قیمت منفی مسکن مواجه بودیم.

تلاش دولت برای تامین مسکن

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر است. گفت: در ابتدای دولت ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر به دولت سیزدهم به ارث رسید که دولت سیزدهم ۱۲۴هزار واحد را در حال حاضر تکمیل کرده و تحویل متقاضیان شده است.

وی افزود: در شهر جدید پردیس ۱۰ هزار واحد تحویل شده بود.  امروز ۵هزار و۲۳۰ واحد تکمیل شده مسکن مهر نیز به متقاضیان تحویل شده است. در برنامه است تا حدود ۱۳هزار واحد باقی مانده مسکن مهر پردیس با تکمیل محوطه سازی ها تحویل متقاضیان شود.

بذرپاش تصریح کرد: پروژه های مسکن مهر پردیس از طریق مولد سازی دارایی های وزارت راه وشهرسازی و از طریق صندوق ملی مسکن به میزان ۱۹۰۰ میلیارد تومان تامین و هزینه شد.

وی اظهار کرد: توسعه خدمات روبنایی به میزان ۱۵ پروژه همراه با ۵هزارو ۲۳۰ واحد مسکونی مهر در شهر پردیس افتتاح شد. یکی از سیاست های ما در تحویل واحدهای مسکونی تامین و تکمیل سرانه ها به ویژه در شهرهای جدید است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رشد مثبت ۳.۸ بخش مسکن را طی امسال حاکی از تلاش دولت برای تامین مسکن است. گفت: کاهش نرخ بیکاری ، فعال شدن صنعت ساخت وساز و امیدواری مردم به خانه دار شدن در همین دولت تحقق یافته است. تلاش می‌کنیم تا واحدهای مسکونی مهر را تا پایان دولت به تمامی متقاضیان این طرح تحویل دهیم.

اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی

وی همچنین در بیان برنامه دولت برای کاهش قیمت مسکن گفت: اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و عرضه واحدهای مسکونی می تواند در این موضوع مهم تاثیر گذار باشد.

بذرپاش با اشاره به اینکه شهرداری تهران اعلام کرده است که ۳۵۰ هزار خانه خالی در شهر تهران وجود دارد گفت: عرضه خانه های خالی می تواند در بازار مسکن و اجاره تاثیر بگذارد.

وی افزایش تسهیلات مسکن روستایی وشهری را از دیگر اقدامات مهم دولت اعلام کرد. گفت: در کشور در حوزه ساخت وساز تامین مصالح و سایر بخش های مسکن در بخش نیروی انسانی داخلی مشکلی وجود ندارد. بنابراین همکاری با کشورهای خارجی از جمله چین در حوزه سرمایه گذاری و فناوری های ساخت انجام می شود.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ما آن است که به منظور کاهش قیمت تمام شده مسکن مصالح فولاد و سیمان با قیمت پایه در اختیار سازندگان قرار بگیرد.

بذرپاش ادامه داد: البته از ورود چینی‌ها در تامین مالی استقبال می‌کنیم و پیشنهاد ما به چینی‌ها سرمایه‌گذاری است البته در برخی از موارد چینی‌ها انتقال تکنولوژی خاص با سرعت بالا داشتند اما اولویت اول بالا تامین مالی است چراکه شرکت‌های داخلی توان بالا برای ساخت وجود دارد و این حوزه با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

بذرپاش با اشاره به خرید مصالح از بورس کالا اظهار داشت: توقع ما از خرید ارزان فولاد و سیمان از بورس کالا محقق نشده‌است. اگر عده‌ای اصرار دارند عرضه این مصالح در بورس کالا بماند باید با همان قیمت پایه در اختیار پروژه نهضت ملی مسکن اعلام شود.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی