تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - 14:50 - 01 February 2024
واقعا دلار از صعود منصرف شده است

دلار در بازار آزاد در مسیر کاهشی قرار گرفته است

بررسی‌ها از روند معاملات ارز رسمی گویای آن است که بازه نوسان قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا بسیار کوچک است.

به گزارش تیرداد نیوز - یکی از موضوعاتی که باعث کاهش نوسان قیمت دلار بوده، اجرایی شدن نرخ سود ۳۰درصدی در بانک‌ها است. به نظر کارشناسان افزایش نرخ سود احتمالا باعث خواهد شد که برخی از سرمایه‌گذاران ریالی از ورود به بازار دلاری صرف‌نظر کنند. البته هنوز برای قضاوت درخصوص عملکرد افزایش نرخ سود بر قیمت دلار زود است. قیمت دلار رسمی در بازار روز‌های گذشته حوالی رقم ۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان ثبت شد که این نرخ هنوز شکافی قابل توجه با بازار دارد. در نتیجه سود دریافت سهمیه ارز رسمی و فروش آن در بازار غیر‌رسمی بسیار بیشتر از پیش شده است.

البته گفتنی است که در معاملات ابتدای سال جاری نهاد بازارساز تلاش کرد تا با سامان‌دهی فرآیند خرید ارز سهمیه‌ای، از حجم و میزان سود فعالیت‌های سوداگرانه بکاهد، اما نوسانی شدن بازار ارز غیررسمی در روز‌های اخیر سبب شده رونق به بازار سوداگران بازگردد. هرچند مشاهده‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که فرآیند تخصیص ارز سهمیه‌ای نیز با کاهش حجم همراه بوده است. به عقیده برخی از تحلیلگران، فعالیت‌های سوداگرانه از جمله آسیب‌های کوچک میخکوب شدن قیمت دلار رسمی است و بهتر است مانند سال گذشته که ارز رسمی در چند مرحله به قیمت دلار بازار نزدیک شد امسال نیز این تعدیل نرخ صورت بگیرد تا از بازار ارز رانت‌زدایی شود.

اثر سیاست سود در بازار دلار

روز گذشته زمزمه‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه افزایش نرخ سود احتمال دارد که باعث شود سمت و سوی بازار دلار تغییر پیدا بکند. گروهی دیگر این ادعا را رد می‌کنند و معتقدند برای کاهش ریسک باید منابع ریالی را تبدیل به دلار و طلا کرد. نکته قابل توجه این است که در سال جاری بازدهی سکه و طلا منفی بوده و بازدهی دلار نیز از نرخ سود سپرده کمتر بوده است. در نتیجه این موضوع باعث شده که برای بسیاری نرخ سود ۳۰ درصدی رقیب جدی برای قیمت دلار محسوب شود. از سوی دیگر، بسیاری از افراد که به دنبال دردسر خرید دلار نیستند و ترجیح می‌دهند منابع خود را در یک بازار مطمئن سرمایه‌گذاری کنند، به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار پول هستند. البته به نظر می‌رسد در روزهای اخیر موضوعی که بیش از حد توانسته باعث شارژ قیمت دلار شود، ریسک‌های سیاسی و نه سیاست‌های اقتصادی بوده است.

نکته مهم این است که در روزهای اخیر، اخبار مخابره شده درباره نوع پاسخ آمریکا باعث شده که سطح ریسک در بازارها افزایش یابد. هر چند بسیاری بر این موضوع تاکید می‌کنند که احتمالا پس از حل شدن این معما، احتمال کاهش قیمت دلار در بازار‌ دارایی‌هایی وجود دارد. در مجموع به نظر می‌رسد بیشتر انتظار از نحوه پاسخ است که سبب شده قیمت دلار دچار رشد قیمت‌های چشمگیر شود. تحلیلگران معتقدند فعالان بازار منتظر یک اتفاقند و روند بازار پس از این اتفاق را کاهشی می‌دانند. این افراد معتقدند که حتی اگر اتفاقی رخ ندهد، به مرور زمان با کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، روند بازار غیر‌رسمی منفی می‌شود. حال باید دید در روز‌های آتی چه سیگنال‌های سیاسی جدیدی منتشر خواهد شد و همچنین آیا نرخ سود سپرده ۳۰ درصدی توانایی تغییر مسیر معامله‌گران از بازار ارز و طلا به بازار پول را دارد یا خیر.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران