تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۶۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - 18:06 - 11 September 2023

افزایش 8 درصدی نقدینگی در 5 ماهه امسال

طبق گزارش بانک مرزی میزان نقدینگی در 5 ماهه امسال 8.1 درصد رشد داشته است و سهم پول از نقدینگی هم 25 درصد

به گزارش تیرداد نیوز - با اعلام بانک مرکزی نرخ رشد سالانه نقدینگی در مرداد ماه با کاهش 10.9 درصدی نسبت به سال گذشته به 26.9 درصد رسید. سهم پول از نقدینگی نیز به 25.1 درصد رسید.

بانک مرکزی در ادامه انتشار قطره‌چکانی آمارهای اقتصادی، داده‌های مربوط به نقدینگی در پایان مرداد ماه سال 1402 را منتشر کرد. آنطور که آمار و ارقام بانک مرکزی می‌گویند، پس از آنکه نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی در فروردین ماه امسال صعودی شد، در ماه‌های پس از آن افت کرده و تداوم روند نزولی آن در دومین ماه تابستان امسال سبب شده است که نرخ رشد این متغیر از ابتدای سال تا مرداد ماه، پایین‌تر از نرخ رشد هدف قرار گیرد.

از سوی دیگر نیز طبق گزارش بانک مرکزی، کاهش نسبت پول به نقدینگی در مرداد ماه موجب آن شده است که این نسبت به سطوحی پایین‌تر از آنچه در ابتدای سال جاری تجربه کرده بود، قرار بگیرد.

نرخ رشد نقدینگی؛ پایین‌تر از نرخ هدف‌گذاری شده

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده، در پنج ماهه نخست سال جاری، حجم نقدینگی در اقتصاد کشور معادل 8.1 درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالیست که این رقم در سال 1401 معادل 11.8 درصد و در سال 1400 معادل 12.8 درصد ثبت شده بود.

نرخ رشد 8.1 درصدی نقدینگی تا پایان مرداد ماه درحالی رقم خورده است که بانک مرکزی در ابتدای سال 1402، هدفی 25 درصدی را برای رشد این متغیر پولی تا پایان سال جاری مشخص کرده بود اما حالا به نظر می‌رسد که رشد محقق شده، به‌طور قابل توجهی پایین‌تر از نرخ هدف‌گذاری شده تا پایان مرداد ماه است.

نرخ رشد نقدینگی چگونه کاهشی شد؟

از سوی دیگر گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در پایان مرداد ماه، نرخ رشد سالانه نقدینگی بالاخره به زیر 27 درصد رسیده و رقم 26.9 درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالیست که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 10.9 درصد کاهش یافته است.

طبق ادعای بانک مرکزی، کاهش نرخ رشد نقدینگی پس از آن بوده که این بانک برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری و جریمه بانک‌های متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی را مثل سال گذشته با جدیت در دستور کار خود قرار داده است.

تب سهم پول از نقدینگی خوابید

یکی از نکات گزارش‌های اخیر بانک مرکزی از جزئیات متغیرهای پولی و بانکی، جهش شدید نسبت پول به نقدینگی در سال 1401 بود. به طوری که این نرخ از 19.74 درصد در پایان فروردین ماه 1401 به 25.97 درصد افزایش یافته بود.

حال بانک مرکزی در گزارش اخیر خود به این موضوع اشاره کرده که با اتخاذ مجموعه ای از سیاست‌های ارزی و پولی در قالب رویکرد کلان تثبیت اقتصادی و بهبود انتظارات مردم و فعالان اقتصادی، رشد دوازده ماهه پول در مرداد ماه امسال در مقایسه با این میزان در مقطع مشابه سال قبل، 14.3 واحد درصد کاهش یافته و به 41.3 درصد رسیده است.

به این ترتیب، سهم پول از نقدینگی که به نوعی دماسنج انتظارات تورمی در میان فعالان اقتصادی نیز به شمار می‌رود، در پایان مرداد ماه رقم 25.1 درصدی را ثبت کرده که این رقم، کمتر از بهمن ماه سال گذشته است. با این حال، این رقم در مقایسه با ماه‌های گذشته در سطوح بالایی قرار دارد.

بازی بانک مرکزی با آمارها

بانک مرکزی در ماه‌های اخیر، روند انتشار آمارهای اقتصادی را بسیار کند کرده و به نظر می‌رسد که آمارهای ماهانه را نیز گلچین می‌کند. برای مثال، جزئیات آمار متغیرهای پولی و بانکی در فروردین ماه، به‌تازگی و با حدود پنج ماه تاخیر منتشر شد.

از سوی دیگر، در آمار منتشر شده برای مرداد ماه نیز تنها نکات مثبت این گزارش اعلام شده و بانک مرکزی از ارائه ارقام پایه پولی که در ماه‌های اخیر روند صعودی شدیدی را در پیش گرفته، خودداری کرده است. حتی آمار مربوط به نسبت پول به نقدینگی که در گزارش مرداد ماه بانک مرکزی وجود دارد نیز در ماه‌های گذشته، به دلیل روند صعودی این نسبت، در گزارش‌های منتشر شده وجود نداشت.

کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که چنین وضعیتی در ارائه آمارهای اقتصادی، باعث ناممکن شدن تحلیل آنها شده و عملا خاصیت آنها را از بین می‌برد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران