تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - 12:44 - 26 July 2023

ایست قیمت دلار قبل از تعطیلات

بازار ارز به استقبال تعطیلات رفته است و معاملات دلار نیز کاهش پیدا کرده است.

ایست قیمت دلار قبل از تعطیلات

تیرداد نیوز - بازار ارز غیرر‌سمی در آخرین روزهای کاری هفته به استقبال تعطیلات رفت. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که عمده فعالان ارزی در روز سه‌شنبه از حجم فعالیت خود کاسته و بازار در حالت نیمه تعطیل فعالیت کرده است. قیمت نقدی دلار آزاد نیز که در بازار روز دوشنبه دو تحرک متضاد را از خود بر جا گذاشته بود در عصر روز گذشته حوالی نرخ پایانی روز دوشنبه نوسان کرد.

البته گفتنی است که فعالیت معامله‌گران فردایی در بازار دیروز افزایشی بود و بازه قیمتی 48‌هزار و 500 تا 48‌هزار و 700 تومان بازه نوسان دلار فردایی در عصر سه‌شنبه بود. اما از مهم‌ترین اخبار روز‌های اخیر می‌توان به انتقال منابع ارزی ایران به یک بانک در عمان اشاره کرد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت: «عمان پذیرفته است مدیریت بخشی از منابع آزاد‌شده ایران در عراق را برعهده داشته باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین افزود که خارج کردن این پول از عراق بسیار مهم بود.» این منابع که قرار است جهت خرید کالا یا سایر پرداخت‌های ارزی ایران استفاده شود می‌تواند عامل مهمی جهت کاهش فشار در بازار ارز کشور باشد.

روز گذشته با افزایش نرخ دلار در بازار فردایی نرخ سکه طلا نیز افزایشی شد و به پله نهایی کانال 27 میلیون تومانی رسید. دیروز سه‌شنبه 3 مرداد ماه روند نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات نقدی بازار تهران کم‌نوسان بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات روز دوشنبه در رقم 48‌هزار و 350 تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود در بازار روز گذشته نیز حوالی این رقم نوسان کرد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10پله یکسان تقسیم کنیم عمده نوسان دلار آزاد تا ساعات پایانی بازار روز گذشته روی پله چهارم کانال 48 بود و در نهایت در رقم 48‌هزار و 400 تومان نیز ثبت شد. اما فضا در معاملات فردایی این ارز متفاوت بود. فعالان فردایی بازار با استفاده از فضای کم‌عمق معاملات در روز گذشته اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر از نرخ روز کردند و قیمت دلار فردایی را در محدوده 48‌هزار و 500 تا 48‌هزار و 700تومان اعلام کردند. بازار فردایی گونه‌ای از معاملات است که امروز صورت پذیرفته و موعد تحویل آن در روز‌های آتی است. البته در این معاملات عمدتا هیچ دلاری جا‌به‌جا نشده و در صورت تحقق پیش‌بینی معامله‌گران در روز آینده تنها ما‌به‌التفاوت ریالی آن جا‌به‌جا می‌شود.

سکه طلا نیز به این رشد قیمت واکنش داد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 650‌هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 27 میلیون و 900‌هزار تومان رسید.در ساعات پایانی روز دوشنبه متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در نشست خبری خود از عمان به عنوان مقصد بخشی از دلار‌های بلوکه‌شده ایران در عراق سخن گفت. به گفته این مقام آمریکایی‌، «عمان پذیرفته است مدیریت بخشی از منابع آزاد‌شده در عراق را برعهده بگیرد. این دارایی‌ها قرار است برای تامین کالاهای ضروری مانند دارو و غذا هزینه شود.» تحلیلگران بر این باورند که با استفاده از این دارایی‌ها، ذخایر ارزی کشور نزد بانک مرکزی ذخیره شده و بازارساز می‌تواند از آن جهت کنترل بازار ارز استفاده کند در نتیجه می‌توان گفت از حجم فشار موجود بر معاملات ارزی کاسته می‌شود.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران