تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - 18:36 - 09 March 2022

درمان خانگی کبد چرب گرید 1و 2 و 3

جذب مواد غذایی ضروری و دفع مواد زائد از بدن بر عهده کبد است. این اندام حیاتی به‌ صورت طبیعی چربی دارد، اما اگر به‌ واسطه عادات غذایی ناسالم یا عوامل ژنتیکی، میزان چربی انباشته‌شده در کبد بیشتر از حد لازم شود، بیماری کبد چرب به ‌وجود می‌آید که در علم پزشکی به آن هپاتیک استئاتوز می‌گویند.

به گزارش تیرداد نیوز، یافته‌های علمی نشان می‌دهند که بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌تواند ژنتیکی و ارثی باشد، اما ممکن است سال‌ها در بدن فرد غیرالکلی پنهان مانده و بروز نکند.

درمان خانگی کبد چرب گرید ۱

شایع‌ترین و ساده‌ترین نوع این بیماری، کبد چرب گرید ۱ است که با تغییرات عادات غذایی به‌ راحتی برطرف می‌شود. از هر سه نفر یک نفر به بیماری کبد چرب ساده یا کبد چرب گرید ۱ مبتلا است. برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ باید از مصرف غذاهای زیر پرهیز کنید:

غذاهای سرخ‌کردنی سرشار از چربی و کالری که باعث افزایش تجمع چربی در کبد می‌شوند.

گوشت قرمز و پرچرب

زیاده‌روی در مصرف نمک یکی از عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب است.

غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‌های گازدار

در کنار تغییر عادات غذایی ناسالم برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱، مصرف مواد غذایی پاکسازی کننده هم می‌تواند به درمان انواع گریدهای کبد چرب کمک کند. یکی از مواد پاکسازی کننده طبیعی زردچوبه است. طب سنتی برای درمان خانگی کبد چرب با زردچوبه بر آنزیم‌های پاک‌کننده سموم و چربی این ادویه و چاشنی جادویی متکی است که جایگاه ویژه‌ای هم در طب هندی دارد.

یکی دیگر از مواد غذایی که معجزه‌ای برای کبد چرب به‌ شمار می‌رود سیر است. وجود سلنیوم و آلیسین در سیر باعث سم‌زدایی کبد شده و روش درمان قطعی کبد چرب گرید ۱ محسوب می‌شود. سیب هم از خوراکی‌های مورد تائید طب سنتی برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ است. وجود ماده پکتین در سیب، کلسترول را پایین آورده و باعث درمان کبد چرب گرید ۱ می‌شود. روغن‌های آلی سرد مثل روغن کتان، روغن شاهدانه و روغن زیتون هم میزان چربی اضافی کبد را تعدیل و سموم بدن را جذب می‌کنند. از دیگر خوراکی‌هایی که برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ در طب سنتی توصیه می‌شوند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

گردو: به ‌خاطر وجود ترکیبات گلوتاتیون، اسید چرب امگا ۳ و آرژنین با دفع آمونیاک کبد باعث پاکسازی می‌شود.

مرکبات: به‌ خاطر ویتامین ث و آنتی‌اکسیدانی که دارند مواد سرطان‌زا و سموم مضر را از بدن دفع می‌کنند.

کلم: وجود آنزیم‌های سم‌زدا در کلم آن را به یکی از خوراکی‌های مفید برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ تبدیل کرده است.

آووکادو

چغندر

درمان خانگی کبد چرب گرید ۲

کبد چرب گرید ۲ با خستگی و بی‌حالی، کاهش وزن، حالت تهوع، بی‌اشتهایی، زرد شدن رنگ پوست و چشم‌ها، درد در قسمت شکم یا سمت راست فوقانی شکم ورم پا و شکم همراه است. کبد چرب گرید ۲ به‌ نسبت گرید ۱ خطرات بیشتری دارد و علائم آن نیز سریع‌تر آشکار می‌شود.

برای درمان قطعی کبد چرب گرید ۲ نخستین کاری که باید انجام دهید تغییر عادات روزانه و پرهیز از مصرف الکل است، چراکه الکل باعث تشدید کبد چرب سطح ۲ می‌شود. مصرف مواد غذایی پاکسازی کننده به دفع چربی‌های اضافه کبد کمک کرده وزن را کاهش می‌دهد. ورزش هم از دیگر روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲ است. خوشبختانه در بیشتر موارد، صرف تغییر عادات غذایی برای درمان کبد چرب گرید ۲ کفایت می‌کند و نیازی به درمان دارویی نیست. می‌توانید با همان روش‌های خانگی و گیاهی درمان کبد چرب در طب سنتی بیماری کبد چرب گرید ۲ را با مشورت دکتر کبد درمان کنید.

درمان خانگی کبد چرب گرید ۳

زمانی که چربی انباشته‌شده در کبد زیاد از حد می‌شود، چربی به سایر اندام‌ها سرایت می‌کند. این مرحله همان کبد چرب گرید ۳ است که شاهد التهاب کبد هستیم و جریان خون به راحتی در آن گردش ندارد. در این حالت، تمام شریان‌ها سعی می‌کنند که مواد مغزی و سمی را پمپاژ کنند، اما ضعیف و ناتوان هستند. به ‌همین دلیل درمان کبد چرب گرید ۳ به ‌نسبت دو سطح دیگر سخت‌تر است. تغییر رنگ پوست بیمار و زرد شدن آن از نخستین نشانه‌های کبد چرب گرید ۳ است. تورم رگ‌های شکمی و حالت مار مانند گرفته و بی‌هوش شدن بیمار و از کار افتادن کلیه‌ها از دیگر نشانه‌های بیماری کبد چرب پیشرفته هستند.

درست است که درمان کبد چرب گرید ۳ سخت‌تر است، اما این به‌ معنای قابل درمان نبودن آن نیست. باز هم نخستین راه رسیدن به درمان کبد چرب گرید ۳، تغییر و اصلاح سبک زندگی است. گاهی در سطح سه شاهد بروز بیماری‌هایی مثل کلسترول بالا، فشار خون یا دیابت هم خواهیم بود، اینجاست که باید سراغ درمان دارویی بروید. زمان مؤلفه مهمی برای درمان کبد چرب گرید ۳ محسوب می‌شود. هرچقدر زمان تشخیص زودتر باشد، امکان درمان کامل بالاتر می‌رود. پس از تشخیص باید اضافه وزن و چربی‌های زائد بدن کم شوند. بعد سراغ تغییر رژیم غذایی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات تازه، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها بروید و چربی‌ها و نمک را کم کنید. ورزش‌هایی مثل شنا، یوگا و دوچرخه‌سواری هم برای درمان کبد چرب گرید ۳ توصیه می‌شوند.

درمان کبد چرب گرید ۳ در طب سنتی

روش‌های درمان خانگی و گیاهی برای درمان کبد چرب در طب سنتی برای سطح ۳ این بیماری مرگبار هم قابل تعمیم هستند:

سیر با از بین بردن چربی‌های اضافی بدن و کاهش وزن به درمان کبد چرب گرید ۳ کمک می‌کند.
مصرف اسید چرب امگا ۳ برای درمان کبد چرب با طب سنتی توصیه می‌شود. برای این منظور طب سنتی مصرف ماهی، گردو بذر کتان را تجویز می‌کند.

قهوه نوشیدنی است که برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۳ توصیه می‌شود. وجود آنتی‌اکسیدان و اسید کلروژنیک در قهوه، التهاب کبدی را کاهش می‌دهد.

مصرف منظم کلم بروکلی هم با از بین بردن چربی‌های اضافی کبد برای درمان این بیماری مؤثر است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد