تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - 19:28 - 27 February 2022
سخنگوی اتحادیه کسب و کار‌های مجازی

طرح صیانت تصویب شود 2 میلیون کسب و کار مجازی از بین می رود

سخنگوی اتحادیه کسب و کار‌های مجازی گفته همان ابتدای بررسی طرح صیانت از ما دعوت شد که به مجلس برویم و نظراتمان را بگوییم ولی متاسفانه گوش شنوایی نبود. بعد هم که در کل مشورت با فعالان این حوزه حذف شد و خودشان تصمیم گرفتند.

تیرداد نیوز - اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی هفته گذشته با ۱۸ رای موافق کلیات این طرح را تصویب کردند و این مصوبه موج سنگینی از انتقادات را برانگیخت اما پس از گذشت چند ساعتی از این مصوبه معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در نامه به رئیس کمیسیون مشترک با استناد به آئین نامه داخلی مجلس و باتوجه به تغییر محتوایی که در این طرح صورت گرفته است، رای گیری در خصوص کلیات این طرح در کمیسیون مشترک را فاقد اعتبار دانست.

همچنین تعدادی از نمایندگان پس از مشاهده اعتراضات در جامعه برای لغو این مصوبه امضا جمع کردند. اما به هرحال این طرح و اجرای آن نگرانی‌های جدی در جامعه به وجود آورده است. یکی از گروه‌هایی که به شدت تحت تاثیر این طرح در صورت اجرا قرار خواهند گرفت، کسب و کار‌های مجازی هستند که طی دو سال اخیر در طی شیوع کرونا پیش از قبل هم قوت گرفته و اقتصاد افراد زیادی را با خود درگیر کرده است. رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی در گفتگو با رویداد۲۴ بازیگران پشت صحنه تصویب این طرح را طیفی از افرادی می‌داند که به گفته او با منافع عمومی جامعه دشمنی دارند.

ما را به مجلس دعوت کردند اما کسی به حرفمان گوش نداد و بعد هم دیگر مشورت نکردند!

الفت نسب در این باره توضیح می‌دهد: موضوع خیلی نگران‌کننده است. همان ابتدای این طرح از ما دعوت شد که به مجلس برویم و نظراتمان را بگوییم اما متاسفانه اصلا گوش شنوایی نبود. بعد هم که در کل مشورت و همفکری با فعالان این حوزه حذف شد و خود آقایان تصمیم گرفتند. در مرحله آخر که اصلا از ما دعوت هم نشد و ما هم در رسانه‌ها متوجه تصویب این طرح توسط ۱۸ نماینده شدیم. نکته مثبت تاکنون این است که در خود مجلس بعد از انتشار خبر تصویب این طرح مخالفت‌هایی صورت گرفته و ۱۳۰ امضا در مخالفت با آن امضا شده است. همین تعداد امضا برای ما باز خوشایند است چراکه چند ماه پیش با رایزنی‌هایی ما توانسته بودیم فقط ۲۰ امضای مخالف داشته باشیم.

هفتاد صفحه نقد برای طرح صیانت نوشتیم اما توجه نکردند

او با اشاره به اینکه آنچه در عرصه رسانه می‌بینیم، فقط لایه رویی ماجراست و پشت صحنه این طرح بسیار جدی و تعیین‌کننده است، می‌گوید: هر چند خیلی‌ها این طرح را به تصمیم کل دستگاه‌های حاکمیتی و بدنه مجلس نسبت می‌دهند، اما به اعتقاد بنده طیفی از افراد پشت این طرح هستند که ما احتمالا نه می‌شناسیمشان و نه آن‌ها را دیده‌ایم. ما در مخالفت با این طرح هفتاد صفحه نقد نوشتیم، ماده به ماده آن را بررسی کردیم و تحویل مجلس دادیم، اما توجهی نشد و صرفا با کلمات بازی کردند و دوباره این طرح برای تصویب روی میز آمد. این طیف، این گروه باید مشخص شوند که چگونه وقتی موج انتقاد به وجود می‌آید، آن را به معاندان ربط می‌دهند، در حالیکه منتقدان طرح صیانت، خبرگان جامعه و فعالان صنفی یا مردم کوچه و خیابان هستند اما باز هم کسی صدای مخالفان را نمی‌شنود.

تفکری که پشت طرح صیانت است، با مردم ایران دشمن است

الفت نسب می‌گوید: به نظرم موضوع اصلا عادی نیست. رهبری صحبت‌هایی کردند مبنی بر اینکه وضعیت فضای مجازی سر و سامان بگیرد، اما بحث بر سر این بود که این تغییرات باید در چارچوب و قانون و با نظرخواهی از ذی‌نفعان این اکوسیستم رقم بخورد، در حالیکه افراد و تفکری الان پشت این طرح است که مشخصا با مردم ایران دشمن است و می‌خواهد مردم را ناامید کند وگرنه چه دلیلی دارد زمانی که بازار‌ها درگیرند، گرانی دمار از سفره مردم درآورده و پایان سال است، بحث تصویب این طرح دوباره مطرح شود و چنین اضطرابی به جامعه تزریق کند؟ امیدوارم نگاهی که پشت این ماجرا است عامدانه نباشد، اما تهدید بزرگی برای جامعه به خصوص جوانان است.

سنگین‌ترین ضربه طرح صیانت از فضای مجازی به نیروی متخصص است

به گفته عضو هیات مدیره کسب و کار‌های مجازی مهم‌ترین معضل این روز‌های کسب و کار‌ها مهاجرت و از دست دادن نیروی متخصص به خصوص در عرصه برنامه‌نویسی است. او توضیح می‌دهد: نخبگان این صنف مانند برنامه‌نویسان نسبت به ادامه کار دچار یاس و ناامیدی شده‌اند. می‌خواهند اینترنت بین‌المللی را محدود کنند در حالی که نیروی فنی هفتاد تا برنامه از گوگل برای کارش نصب می‌کند. با اجرای این طرح چطور می‌تواند ادامه دهد؟ بسیاری در نقد به این طرح به آسیب مستقیم و دسترسی کسب و کار‌های مجازی اشاره کرده‌اند، اما من می‌گویم سنگین‌ترین ضربه این طرح به نیروی متخصص ماست و نتیجه آن محرومیت فقر ایران در داشتن نیروی متخصص خواهد بود.

به رهبری گفتیم ایران به محل آموزش برای نیروی کار شیوخ امارات تبدیل شده است

او تاکید می‌کند: ما در نامه‌ای که به رهبری به تازگی نوشتیم توضیح دادیم که ایران به محل آموزش برای شیوخ امارات و فرستادن نیروی کار متخصص به این کشور تبدیل شده است. واقعیت این است که ما داریم برای شیخ امارات کار می‌کنیم. اگر تا قبل، کشور کانادا این جایگاه را برای ایرانیان داشت اکنون امارات تبدیل به مقصد مهاجرت نیروی متخصص ما شده است. هفته‌ای نیست که ما گزارش‌هایی از افزایش استعفا‌ها به دلیل مهاجرت نداشته باشیم. حالا آقایان به جای اینکه برای این بحران فکری کنند، بدتر هیزم به این آتش می‌ریزند و موجبات سیل مهاجرت را فراهم می‌کنند.

بستر‌های مجازی مثل جاروبرقی نیست از چین وارد کنیم

الفت نسب ادامه می‌دهد: خود آقای نقی پور که الان رییس کمیسیون تصویب طرح صیانت شده ، زمانی که وزیر و شاهد افزایش و گسترش فعالیت‌های اقتصادی بر بستر شبکه‌های اجتماعی بود، چرا آن موقع فکر نکردند که چطور این بستر را ساماندهی کنند؟ حالا که ۴۰ تا ۵۰ میلیون کاربر از داخل ایران در این بستر‌های محازی هستند، فیلشان یاد هندوستان کرده است؟ برخی معتقدند به این دلیل آقایان عزمشان را جزم کرده که این طرح تصویب شود که آورده اقصادی برایشان دارد، اما به نظر بنده این تصور اشتباهی است. حتی برای طیف پشت صحنه این طرح هم سود اقتصادی چندانی در انتظار نیست چراکه زیرساخت‌های آن را ندارند و باز باید مثل سایر چیز‌ها سراغ چین بروند. اما نمی‌دانند بستر‌های مجازی مثل جاروبرقی نیست از چین وارد کنیم و به دلیل انحصار محدودیت مشتری برایش فراهم شود. کاربر ایرانی همان قدر که به پلتفرم‌های بومی ایرانی اعتماد ندارد به چینی هم اعتماد ندارد. اولین فاکتور در استقبال از یک پلتفرم جلب اعتماد کاربر است.

به گفته او اکنون که کسب و کار‌های رسمی و بزرگ بر بستر مجازی به یک سطحی از ثبات رسیدند، صحبت از این طرح ترکشی بر پیکره تازه جان گرفته آنهاست. ما هفته گذشته نامه‌ای به وزیر ارتباطات ارسال کردیم و همچنین از کمیته ویژه اقتصاد دیجیتال درخواست کردیم به طور جدی به این موضوع ورود کند.

به گفته الفت نسب در حوزه خرده‌فروشی ۴ درصد از حجم خرده‌فروشی در بستر مجازی اتفاق می‌افتد و در حوزه عمده‌فروشی هم کسب و کارهای مجازی توانسته‌اند سهمی را به خود اختصاص دهند. تاکنون بحث تحریم باعث می‌شد که این کسب و کار‌های مجازی نتوانند در عرصه فناوری مالی توسعه یابند و مثلا از کشور ترکیه که سهم ۱۰ درصدی به خود اختصاص داده جا بمانند، اما حالا با این طرح در کنار تحریم یک خودتحریمی هم اتفاق خواهد افتاد.

طرح صیانت تصویب شود، ۲ میلیون کسب و کار مجازی زیان خواهند دید

او تاکید می‌کند: به جای اینکه تصمیم‌گیران ما بروند دنبال بحران اصلی که تحریم است، همه به دنبال بازی‌های سیاسی هستند و ما هر روز بیشتر از قبل از جهان توسعه و اقتصادی جدا می‌افتیم. صراحتا باید بگویم اگر این طرح به سرانجامی برسد، ۲ میلیون کسب و کار مجازی طبق آخرین آمارگیری زیان هنگفتی خواهند دید یا کلا از بین می‌روند. این تازه آمار سال گذشته است و طی امسال تعداد کسب و کار‌های مجازی بسیار بیشتر شده و محدودکردن اینترنت و رفتن به سمت نسخه‌های بومی پلتفرم‌ها با توجه به عملکرد و کارنامه ناموفق شبکه‌های پیام‌رسانی مانند سروش، این زیان را بیشتر هم خواهد کرد. به همین دلیل هم است که می‌گویم بازیگران پشت این طرح گویا با اقتصاد و توسعه و امنیت در ایران دشمنی دارند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد