تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - 15:29 - 07 August 2019
مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت:

صنعت خودرو مشکلی با تحریم ها ندارد

مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودرو بر خلاف دیگر بخش ها که از لحاظ تحریم‌ها به تنگنا و مشکل برخورده است؛ مشکل خاصی ندارد جز اینکه باید به خودباوری بیشتر و به توانمندی‌های داخلی اتکا کنند.
تیرداد نیوز - به گزارش روز چهارشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ رضا مفیدی از تولید هزار دستگاه سراتو پیش از خروج کیاموتورز از کشورمان خبر داد و گفت: شرکت کیا و اغلب شرکت‌های خارجی به تعهداتشان وفادار نیستند، بیشتر آنها به دنبال منافع خود هستند و در چنین مواقعی برای خروج از بازار و رسیدن به بازارهای بزرگرتر در آمریکا و دیگر کشورها از یکدیگر سبقت می گیرند.
وی ادامه داد: شرکت کیا هم در سال های گذشته به تعهدات خود عمل نمی کرد، اما چون در این چند دهه مورد بی مهری شرکت های خودرو ساز خارجی بودیم در مقاطعی مجموعه ها و قطعاتی را از قبل در انبارهای گروه سایپا ساماندهی کردیم.
مفیدی گفت: برای ایفای بعضی از تعهدات معوق خودروسازان، از خریداران محصولات رنو و برلیانس خواستیم اگر این محصول را می پسندند سراتو را جایگزین خودروی مد نظرشان کنند و در گام بعدی، محصول تولید شده به صورت فروش نقدی و فوری واگذار شد.
وی بیان داشت: رفتن شرکت کیا و دیگر شرکت‌های خارجی خاص این مقطع زمانی نیست، ما به هیچ یک از شرکای خارجی اعتمادی نداشته ایم و دیگر نمی‌توانیم به امید آنها منتظر بمانیم.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، با اشاره به اینکه باید با محصولات داخلی نیاز بازار را تامین کنیم، گفت: باید به این موضوع که بازارهای داخلی متزلزل و وابسته به شرکت های خارجی نباشد، فکر کنیم و اگر برای بخشی از جامعه خودروی خاص خارجی نیاز داریم باید در حوزه صادرات محصولات داخلی مان هم کار کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد پس از گذر از شرایط فعلی بتوان فرصت های متقابل به وجود آورد، یعنی اگر از محصولات چینی استفاده می کنیم بتوانیم در بازارهایی که چین فعالیت می کند و سهم بگیریم.
 
** الزام خودروسازان به تامین قطعات و خدمات پس از فروش
مدیرکل دفترصنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت تصریح کرد: همه تولیدکنندگان خودرو اعم از شرکت‌های خودروسازی بزرگ، کوچک و متوسط و وارد کنندگان، ملزم به تامین قطعات و خدمات پس از فروش هستند.
وی ادامه داد:‌ آنها باید در دوره وارانتی (۱۰ سال) قطعات را هم در اختیار مصرف کننده ها قرار دهند و همچنین خدمات پس از فروش و تامین قطعات به خریداران سراتو ادامه خواهد داشت، از این رو مصرف کنندگان خودورهایی که تولید آنها قطع شده متضرر نخواهند شد.
 
** وضعیت بازار خودرو پس از ورود خودروهای وارداتی
مفیدی گفت: در وزارت صنعت قصدی برای صدور مجوز برای خودروهای ساخته شده (سی. بی. یو) نداریم.
وی با اشاره به ترخیص خودرهای مانده در گمرک، افزود:‌ این تعداد خودروی وارداتی، خودروهایی بودند که هزینه آنها به طرف خارجی پرداخت شده بود و آنها بیش از یک یا دو سال در گمرک متوقف بودند. با بررسی‌های دقیق موضوع در دستگاه های ذیربط پیگیری و تصمیم ترخیص اتخاذ شد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو افزود: این گروه‌ها شامل خودروهایی چون آمبولانس، خودروهای آتش‌نشانی، خودروهای عمومی و تعدادی هم خودروهای شخصی و سواری بودند.
وی اظهارداشت: برای پرهیز از زیان بیشتر سرمایه‌گذاری مردم و شرکت‌های خصوصی، مجوز محدود برای ترخیص این خودروها صادر شد و امیدواریم به سمتی برویم که گمرک از خودروهای وارداتی خالی شود و در آینده شاهد ورود قطعات ضروری برای صنعت خودرو کشور باشیم.
 
** وضعیت رو به رشد صنعت خودرو
مفیدی با تحلیل وضعیت صنعت خودرو کشور گفت: وضعیت صنعت خودرو رو به رشد است و فرصت‌هایی که با عنوان محدودیت و تحریم به وجود آمده فرصت‌های خوبی است. قطعه سازان و نیروهای متخصص ما از این فرصت باید حداکثر استفاده را ببرند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت گفت: صنعت خودرو به لحاظ سهم بازار، میزان اشتغال و به لحاظ ظرفیت‌های ایجاد شده یک مزیت است و باید از این فرصت استفاده کنیم .
 
** دلال سودجو پذیرفته شده نیست
وی با اشاره به برخی دلالان فرصت طلب در صنعت خودرو گفت: دلالی با سود غیر متعارف از نظر ما مذموم است؛ ولی دلال به مفهوم واسطه‌گر کالا و بازار نقش مهمی را در جامعه ایفا کرده است.
 
 
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد