تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - 19:26 - 16 March 2020

مالیات سال ۹۸ خودروهای مسافری و باری تعیین شد

سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات سال ۹۸ خودروهای مسافری، باری و ماشین‌آلات راهسازی را اعلام کرد و اظهار داشت: استان های کشور با توجه به امکانات و شاخص های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به گروه های مختلف تقسیم می شوند.

تیرداد نیوز - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور برای اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشین آلات راهسازی و صنعتی را بر اساس رعایت گروه بندی استان ها تعیین کرد.
استان های کشور با توجه به امکانات و شاخص های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به گروه های مختلف تقسیم می شوند.

بر این اساس گروه نخست شامل شهر تهران است.
گروم دوم شامل استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرر، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران و استان تهران به جز شهر تهران می شود.
گروه سوم شامل استان های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان است.
گروه چهارم شامل استان های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی و اردبیل و گروه پنجم شامل استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد می شود.
بر این اساس،  مالیات عملکرد صاحبان وسایط نقلیه عمومی با ظرفیت ۷ تن بر اساس تقسیم بندی فوق و با اعمال ضرایب ذکر شده در جداول مالیاتی، تعیین می شود.
درخصوص مالکان تاکسی و وانت بار که مالک بیش از یک خودرو از انواع مذکور باشند، مالیات خودروهای بعدی نیز به صورت مقطوع تعیین می شود.
برای سایر صاحبان مشاغل خودرویی که دارای بیش از یک خودرو باشند مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع با ۲۵ درصد (بیست و پنج درصد) افزایش نسبت به جدول مربوط محاسبه و وصول خواهدشد.
همچنین در صورتی که خودروی اول مودی تاکسی یا وانت بوده و خودروهای بعدی از سایر خودروها یا ادوات موضوع جداول این دستورالعمل باشد، مالیات خودروهای بعدی با در نظر گرفتن رقم مربوط به مالیات خودرو با وسیله مذکور با  ۷۵ درصد افزایش به صورت مقطوع خواهد بود.
مودیانی که در سال ۱۳۹۸ به صورت کامل فعالیت نداشته اند، مالیات آنها بر اساس مدت کار کرد، محاسبه می شود.
همچنین صاحبان مشاغل مشمول این دستورالعمل، تکلیفی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک موضوع آیین نامه ماده ۹۵ قانون مذکور نخواهند داشت.
صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل مکلفند مالیات مقرر عملکرد سال ۱۳۹۸ را حداکثر تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۹ پرداخت کنند. در صورت عدم پرداخت مالیات در مهلت یادشده، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحیه های بعدی آن هستند.
مالیات صاحبان انواع وانت بار پلاک سفید، وانت بارهای کرایه آژانس ها، سواری های پلاک سفید کرایه آژانس ها با موسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا شرکت های تاکسی اینترنتی و وانت بار اینترنتی، مطابق جدول اعلام شده، محاسبه و وصول می شود.
مالیات عملکرد سال ۱۳۹۹ صاحبان خودروهایی که در سال مذکور به صورت قطعی واگذار می شوند به صورت علی الحساب، بر مبنای مدت فعالیت در سال مذکور با ۲۰ درصد افزایش از جداول موضوع این دستورالعمل و رعایت سایر بندهای این دستورالعمل و نیز مالیات صاحبان خودروهای مدل ۱۳۹۹ به نسبت مدت فعالیت در سال مذکور معادل ۲۰ درصد بیشتر از مالیات خودروهای مدل ۱۳۹۸ تعیین می‌شود.
در خصوص سایر وسایط نقلیه عمومی که قید نشده است، صاحبان آنها می بایست با رعایت گروه بندی صاحبان مشاغل موضوع ماده (۲) آئین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم، نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی متناسب با گروه بندی خود و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر قانونی اقدام کنند.
 
 
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد