تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - 17:18 - 30 May 2020

ابتلا به کووید ۱۹ با روشنی تهویه مترو و BRT صحت دارد

برخی رانندگان به دلیل شیوع کرونا کولر اتوبوس‌ها را خاموش می‌کنند و صحت موضوع را از وزارت بهداشت پیگیر شدیم.

ابتلا به کووید ۱۹ با روشنی تهویه مترو و BRT صحت دارد

تیرداد نیوز - «روزهای گرم کرونایی را بدون کولر سپری کنید» حتی تصور این جمله هم ناراحت کننده و حتی شاید بتوان گفت،‌ غیر ممکن باشد،‌ گرما خود تا حد زیادی ناراحت کننده و غیرقابل تحمل است چه برسد به اینکه بدون استفاده از وسایل خنک کننده باشد.

در این روزهای گرم کرونایی که برخی مجبور هستند با وسایل حمل و نقل عمومی تردد کنند، گرما آزاردهنده شده است چرا که برخی رانندگان ناوگان اتوبوسرانی به ویژه در بی آر تی (BRT) کولرها را به بهانه کرونا خاموش می کنند، این در حالی است که اتوبوس های BRT پنجره کوچکی دارند و در عمل خنکی از بیرون به داخل منتقل نمی شود و تحمل گرمای داخل اتوبوس طاقت فرساست.

شهرداری تهران مدت هاست، قصد اجرای طرح ترافیک را دارد و شنیده ها حاکی از آن است که خاموشی کولرها از ترس شیوع کرونا در مترو و اتوبوس فکری است که مسئولان حوزه شهری برای پیشگیری از کرونا به ویژه پس از اجرای طرح ترافیک در سر می پرورانند و سخنان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران مهر تاییدی بر موضوع است.

خاموشی کولرهای اتوبوس های BRT از ترس شیوع کرونا

محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران درباره گلایه برخی مسافران از روشن نبودن کولر اتوبوس های شرکت واحد (بی آر تی) گفت: سیستم تهویه تمام اتوبوس های شرکت واحد پیش از ورود به فصل گرما سرویس می شود و در حال حاضر فکر نمی کنم که سیستم تهویه و کولر اتوبوس ها مشکل داشته باشد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران با اشاره به روزهای کرونایی پایتخت گفت: به دلیل شکل چرخش و تهویه هوا در ناوگان اتوبوسرانی بخشی از رانندگان کمتر از کولر اتوبوس استفاده می کنند و با باز کردن پنجره های اتوبوس می خواهند هوا از بیرون اتوبوس چرخش و جریان پیدا کند.

او در تشریح آخرین وضعیت اورهال (تعمیر و بازسازی اتوبوس های خوابیده در پارکینگ) گفت: کار اورهال اتوبوس های ناوگان شرکت واحد هر ساله انجام و اگر بودجه مورد نیاز برای امسال نیز تخصیص یابد کار اورهال بخشی از ناوگان اتوبوسرانی انجام می شود.

به دنبال این اظهارات به سراغ وزارت بهداشت رفتیم و صحت موضوع شیوع کرونا با روشنی کولر مترو و اتوبوس و خطر اجرای طرح ترافیک را از یکی از مسئولان بهداشت محیط وزارت بهداشت جویا شدیم.

شلوغی مترو و اتوبوس و خطر ابتلا به کرونا

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اجرای طرح ترافیک در تهران اظهار کرد: هفته پیش وزارت بهداشت نامه ای به شهرداری و وزارت کشور ارسال و درخواست کرد که اجرای طرح ترافیک به تعویق بیفتد و باید توجه داشت که ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران هم موافق اجرای طرح ترافیک نیست.

او ادامه داد: اجرای طرح ترافیک به معنای تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی است و در چند روز امکان تجهیز و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد و به دنبال اجرای طرح ترافیک در شرایط کنونی شاهد تجمع و شلوغی در حمل و نقل عمومی خواهیم بود و خطر ابتلا به کرونا بر اثر تماس های نزدیک افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: خوشبختانه تصمیم گیری نهایی برای اجرای طرح ترافیک به ستاد ملی مقابله با کرونا محول شد و تا اطلاع ثانوی طرح ترافیک در تهران اجرا نخواهد شد.

فرهادی گفت: هر چند که ویروس کرونا تنفسی است اما در صورتی که افراد فاصله گذاری اجتماعی یا فاصله ۲ متری را رعایت کنند احتمال بسیار کمی وجود دارد که ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

کولر مترو، اتوبوس و تاکسی عامل انتقال کروناست؟

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: تاکنون مستندات علمی مبنی بر انتقال ویروس کرونا با کولر منتشر نشده است البته بهتر است وقتی کولر تاکسی و اتوبوس روشن است تنظیم کولر روی گردش داخلی هوا باشد و هوا از خارج وارد ماشین و اتوبوس نشود تا فیلتراسیون و تهویه کولر عمل کند البته باید توجه داشت که افراد در حمل و نقل عمومی چه کولر روشن باشد و چه نباشد باید ماسک داشته باشند.

فرهادی با بیان بر اینکه روشن بودن کولر در بی آری تی و مترو خطرناک نیست، تاکید کرد: وقتی افراد از خودروی شخصی خود استفاده می کنند تنطیمات کولر را روی گردش هوای داخل خودرو قرار دهند و نیاز به استفاده از ماسک نیست.

فرمولی برای کاهش خطر انتقال کرونا با روشن بودن کولر در مترو و اتوبوس
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تنها این احتمال دارد که با روشن بودن کولر سطوح متلاطم شوند و اگر سطوح آلوده باشند احتمال آلودگی افزایش پیدا می کنند و برای همین توصیه به استفاده از ماسک داریم و راننده و لوکوموتیو ران از گردش هوای داخلی استفاده کنند.

او تاکید کرد: استفاده از ماسک در هنگام سوارشدن در مترو، اتوبوس و تاکسی ضروری است و با این کار می توان خطر ابتلا به کرونا را کاهش داد هر چند که رعایت فاصله گذاری اجتماعی مهمترین اصل در کاهش خطر شیوع کرونا محسوب می شود.

خطر شلوغی مترو و اتوبوس بیشتر از روشنی کولر مترو و اتوبوس

فرهادی بیان کرد: تراکم انسانی در مترو و اتوبوس خطرناک بوده و خطر تراکم انسانی با اجرای طرح ترافیک در شیوع ویروس کرونا بسیار بیشتر از روشن بودن کولر است و حتی اگر کولر روشن نباشد با تراکم انسانی خطر ابتلا و شیوع کرونا وجود دارد به همین دلیل اصرار داریم طرح ترافیک اجرایی نشود.

با وجود اینها به نظر می رسد عزم شهرداری برای اجرای طرح ترافیک جزم باشد و اعمال مقررات سختگیرانه استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی از امروز خود مهر تاییدی بر این موضوع است چرا که با اجرای طرح ترافیک شاهد شلوغی بیشتر ناوگان حمل و نقل عمومی خواهیم بود و استفاده از ماسک در این شرایط بسیار حائز اهمیت است هر چند که به گفته مسئولان وزارت بهداشت رعایت فاصله گذاری اجتماعی اصل مهم در پیشگیری از شیوع کروناست.

سيد مناف هاشمى معاون شهردار تهران، با تاكيد بر مصوبه‌ دولت مبنى بر اجبارى شدن ماسك در مترو و اتوبوس، گفت: دولت و وزارت بهداشت این دغدغه را دارند که فاصله اجتماعی در استفاده مردم از مترو و اتوبوس رعایت شود از اين رو هم اکنون در ۱۲۷ ایستگاه مترو و پايانه هاى اتوبوسرانى ماسک به قیمت مناسب عرضه می شود و حتی امكان عرضه ماسك در پايانه هاى تاكسيرانى شهر هم فراهم شده است.

اعمال مقررات سختگیرانه استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی از امروز

او با اشاره به تصمیمات جدید در شهرداری برای الزام استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی تصريح كرد: از شنبه ١٠ خرداد ماه سخت گیری های بیشتری توسط نیروی انتظامی، پلیس مترو و یگان حفاظت شهرداری تهران برای استفاده شهروندان از ماسک در مترو و اتوبوس انجام خواهد شد.

معاون شهردار تهران با تاكيد بر اينكه از ورود افراد بدون استفاده از ماسك در تمام ايستگاه های مترو، اتوبوسرانی ممانعت می‌شود، اظهار کرد: از مردم هم می خواهیم که برای حفظ سلامتی خودشان فاصله های اجتماعی را رعایت کنند و همكاری لازم را نيز در استفاده از ماسك در ناوگان عمومى شهر داشته باشند.

امید است،‌ زمانی طرح ترافیک اجرایی شود که ناوگان حمل و نقل عمومی به حدی گسترش پیدا کرده باشد تا با وجود اجرای طرح ترافیک شلوغی در متروو اتوبوس ها حس نشود و هیچ کس ترسی نداشته باشد که با سوار شدن در مترو و اتوبوس حتما به کرونا مبتلا خواهد شد،‌ هر چند که استفاده از وسیله نقلیه شخصی بهترین راهکار برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی است و بهتر بود مسئولان شهری بدون اجرای طرح ترافیک،‌ مشکل ترافیک را مدیریت می کردند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد