تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18:02 - 06 May 2024

ساخت 150000 واحد مسکونی در تهران از ماه آینده آغاز می شود

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از آغاز کلنگ‌زنی ۱۵۰هزار واحد مسکونی از ماه آینده در تهران خبر داد.

به گزارش تیرداد نیوز -  مهدی هدایت در نشست خبری امروز، دوشنبه. خود با اشاره به اینکه سال گذشته براساس تکلیف تعیین‌شده توسط شورای اسلامی شهر برای شهرداری. حدود ۵ هزار و ۹۰۰ پلاک در تهران نوسازی شد، اظهار کرد. کلنگ‌زنی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیز با همکاری نهادها صورت گرفته است. که با رویکرد نوسازی بافت فرسوده ناپایدار و اراضی ناکارآمد است.

وی با ابراز اینکه “تهیه مسکن استطاعت‌پذیر هدف ما برای افراد نیازمند مسکن است.”، افزود: یک زمین دوهزارمتری در گلابدره برای اقدامات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مدنظر قرار گرفته است. و اجرای آن آغاز شد علاوه بر این پروژه بازآفرینی باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(ع) که چند سالی است. با هدف توسعه گردشگری و برقراری عدالت اجتماعی در حال ساخت است. به مرحله تکمیل و بهره‌برداری نزدیک شده است و در ماه‌های آینده در دسترس شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد. طرح احداث باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(ع) به‌وسعت ۱۰ کیلومتر با هدف کاهش شکاف اجتماعی افزایش سرانه فرهنگی و رفاهی و از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و با پیگیری‌های انجام‌شده. و تلاش پیمانکاران فعال در پروژه به مرحله پایانی نزدیک شده است. این طرح محور گردشگری برای مناطق ۱۷ و ۱۸ محسوب می‌شود.

کلنگ‌زنی بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران

وی با اشاره به کلنگ‌زنی بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران از ماه آینده، خاطرنشان کرد. این واحدها در بافت فرسوده محدوده‌های ناپایدار و اراضی ناکارآمد ساخته خواهد شد.

به‌گفته هدایت در شهر تهران باید سالانه ۱۵۰ هزار واحد ساخته شود. تا جلوی فرسودگی شهر گرفته شود این درحالی است. که در سال‌های گذشته ۴۰ تا ۶۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده. که منجر به عقب‌ماندگی‌هایی در این حوزه شده است.

وی در ادامه گفت: در سال‌های گذشته برای محدوده ناپایدار بسته تشویقی وجود نداشت. امسال گذشته مصوبه‌ای تعیین شد که با حضور رئیس جمهور در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران تدوین این بسته‌های تشویقی مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد بسته‌ای در برگیرنده ۱۴ هزار هکتار بافت ناپایدار، تدوین شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: محدوده هایی در منطقه ۴ مانند شمیران نو و خاک سفید جزو بافت ناپایدار هستند و باقی این بافت‌ها در جنوب تهران قرار دارند که قطعا به موازات ساخت مسکن در این محدوده تامین سرانه‌های خدماتی نیز انجام خواهدشد تا منجر به ارتقای کیفیت زندگی در این نقاط شود.

تشویق نوسازی در بافت‌های فرسوده

وی اظهار کرد: تاکنون برای تشویق نوسازی در بافت‌های فرسوده چنانچه مساحت زمین به ۱۰۰ متر مربع می‌رسید یک طبقه تشویقی ارائه می‌شد و اگر ماحصل تجمیع ۶ پلاک به ۴۰۰ متر مربع می‌رسید دو طبقه تشویقی داده می‌شد اما عملا چنین امکانی میسر نبود. با این حال طی تلاش‌های صورت گرفت در کمیسیون ماده ۵ مصوبه‌ای تدوین شد تا تسهیلات تشویقی دو طبقه داده شود.

هدایت در ادامه گفت: در محدوده‌هایی که کار نوسازی در آنها نیز طی سالیان گذشته متوقف بود مانند کن در منطقه ۵، گلابدره وسیمین دره در منطقه یک و نفرآباد در منطقه ۲۰ به علت نبود طرح‌های شهری و به رسمیت نشناختن سکونت در این محدوده‌ها شاهد شرایط نامساعدی بودیم که در نهایت برای بهبود این وضعیت اقدام به تهیه، تصویب و ابلاغ طرح‌های موضوعی در آنها شدیم و برایشان پروژه‌های خدماتی تعریف کردیم.

وی درباره موضوع اجاره داری نیز گفت: لایحه‌ای از سوی سازمان نوسازی تنظیم و در جلسه مشترکی با وزیر کشور پیشنهاداتمان را ارائه دادیم و اعلام کردیم شهرداری با توجه به امکاناتی که دارد می‌تواند در این زمینه به دولت کمک کند اما هنوز این موضوع در دولت نهایی نشده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین در خصوص فروش متری مسکن نیز گفت: درباره این موضوع جلساتی در سازمان بورس داشتیم و غلی رغم پیگیری‌های انجام شده سازمان بورس هنوز مصوبه تعیین شده در این زمینه را ابلاغ نکرده این درحالیست که این طرح نقدینگی را به سمت تولید مسکن هدایت می‌کند و باعث ایجاد امیدواری بین شهروندان می‌شود. هدف ما نیز الگوسازی و استفاده از مشارکت بخش خصوصی است. کسی که در حوزه مسکن تخصص داشته باشد هم بعید است با این طرح مخالف باشد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
ضرورت تخصیص منابع یارانه ارزی حوزه سلامت به مصرف کننده نهایی

ضرورت تخصیص منابع یارانه ارزی حوزه سلامت به مصرف کننده نهایی

رونمایی از 16 محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات و اقلام مصرفی پزشکی

رونمایی از 16 محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات و اقلام مصرفی پزشکی

فعالیت 400 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

فعالیت 400 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

تجمیع منابع ستادهای سلول های بنیادی و زیست فناوری و بنیاد ملی علم

تجمیع منابع ستادهای سلول های بنیادی و زیست فناوری و بنیاد ملی علم

راه اندازی نخستین مدرسه و شبکه اجتماعی فریلنسری ایران

راه اندازی نخستین مدرسه و شبکه اجتماعی فریلنسری ایران

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ