تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - 23:49 - 09 April 2024

نانو پودر غیرسمی بلای جان موش ها

یک شرکت دانش بنیان نوعی پودر غیرسمی ابداع کرده که در معده موش ها و حیوانات موذی منجمد شده و تبدیل به خمیری سخت می شود تا این حیوانات بدون نیاز به سموم خطرناک شیمیایی نابود شوند.

نانو پودر غیرسمی بلای جان موش ها

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، چندین روش برای از بین بردن موش‌ها وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها تله گذاشتن و استفاده از سموم است. استفاده از سموم گوناگون سبب آسیب جدی به منابع آب زیرزمینی و سطحی می‌شود. سموم همچنین ممکن است باعث مسمومیت انسان یا سبب مرگ حیوانات خانگی شوند. ازاین‌رو برای محققان تولید مرگ موش غیرسمی همواره اهمیت داشته است.

شرکت دانش‌بنیان رایان زرین سینا اقدام به تولید «مرگ‌موش» نانویی کرده که برای انسان و دیگر حیوانات بی‌خطر بوده اما می‌تواند موش‌ها را از بین ببرد.

ترکیبات این محصول شامل نانوپودر پاششی سولفات کلسیم، آلژینات، ژله گیاهی، مواد معدنی، مواد پروتئینی، چربی و… در طعم‌های مختلف است که پس از فرآوری با فناوری نانو در بسته‌بندی ۱۰۰ گرمی به بهره‌برداری رسیده است.

اثر‌گذاری این محصول به گونه‌ای است که موش پس از مصرف، به محل امن خود پناه برده و دچار انسداد دستگاه گوارش و ایست قلبی می‌شود.

اکبر نیازی واقف، مدیرعامل رایان زرین‌سینا و پژوهشگر ابداع کننده این فناوری با اشاره به این که قصد دارد این محصول را به شکل رایگان در اختیار مناطق کمتر برخوردار قرار دهد اظهار کرد: ۹ سال پیش شهرداری تهران به دلیل خطرات استفاده از مرگ‌موش‌های رایج به دنبال محصول جدیدی بود که تنها روی موش‌ها اثرگذار باشد و خطری برای انسان و دیگر حیوانات نداشته باشد. از این رو کار روی مطالعه فیزیولوژی موش‌ها را آغاز کردیم و در نهایت با شناخت ویژگی‌های سیستم گوارش موش، سمی ویژه‌ موش‌ها تولید کردیم. البته این سم بعدها با انجام اصلاحاتی بهبود یافت به طوری که در حال حاضر می‌توان آن را یک محصول بی‌خطر و موثر برای از بین بردن موش‌ها دانست.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان رایان زرین سینا درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: باتوجه به اینکه ما از طریق کار کردن روی معده و روده موش غذایی را ابداع کردیم و در معده حیوان منجمد و تبدیل به خمیری سخت شد. به همین دلیل موش نمی‌تواند آن را دفع کند و این محصول برای کشاورزان، انبارداران، مغازه ها و حتی خانه ها نیز کاربرد دارد.

وی ضمن اشاره به برخی مشکلات سم های تولید شده توسط شرکت های تولیدکننده محصول مشابه، خاطرنشان کرد: این محصولات برای درختان میوه و سبزیجات عوارض دارد و به همان صورت برمی گردد و به خود ما می‌رسد. این محصول به دلیل اینکه غیرسمی است، هیچ گونه خطری برای محیط زیست، حیوان و انسان ندارد. در واقع این محصول فاقد هر گونه سم شیمیایی برای انسان، محیط زیست، دام و طیور، خاک، گیاه و سایر جانداران است. همچنین بعد از مرگ موش، نیازی به جمع آوری لاشه آن نیست، زیرا هنگامی که حیوان این پودر را می‌خورد، معده او بسته می شود و به داخل لانه ای که معمولا در زمین هست می رود و به ندرت لاشه آن دیده می شود .

مدیرعامل شرکت دانش بنیان رایان زرین سینا با تاکید بر اینکه موش ها قبل از مرگ به یکدیگر هشدار خطر می‌دهند، خاطرنشان کرد: از آنجا که پودر تولیدی ما حاوی غذاهای مورد پسند آنها مثل آرد، ذرت و پودر بیسکویت است، آنها نمی‌توانند خطر را تشخیص دهند و لذا هشدار هم نمی دهند. از طرفی کنه‌هایی برای تغذیه به بدن موش می چسبند که بعد از مرگ موش، به حیوان دیگری منتقل شده و باعث مرگ آنها نیز می شوند. اما اگر موش در لانه خود بمیرد، این کنه به حیوان دیگری منتقل نمی‌شود و از خیلی از بیماری ها نیز جلوگیری می شود. در نهایت این محصول تاریخ انقضاء ندارد و اگر خیس نشود، قابلیت استفاده مجدد خواهد داشت.

نیازی واقف در خصوص بزرگترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه نیز عنوان کرد: پودر موش و تمامی محصولات ساخت شرکت غیر سمی هستند و من سعی کرده ام در محیط شهری از سم کمتری استفاده شود. یکی از کارهای بزرگی که انجام می دهیم این است که در شهرهای مختلف کلاس های آموزشی برگزار می کنیم و از آنها می خواهیم که حوصله به خرج دهند. زیرا بعد از استفاده موش از این پودر، چند روز طول می کشد تا حیوان از بین برود. برخی دوست دارند که لاشه موش را ببیند یا موش ها در همان لحظه بمیرند که غیرممکن است، به همین دلیل لازم است همکاری کنند تا این کار انجام شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه هدف استفاده از سم کمتر است، گفت: متاسفانه تعدادی از افراد برای سود بیشتر سم هایی را از کشورهای دیگر وارد می کنند که اگر انسان هم آنها را بخورد، از بین می رود ولی آنها را به راحتی در جامعه می فروشند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

تقدیر از 110 استاد تراز و دانشجو پرور با اعطای جایزه شیخ مفید

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

عزم هیات تجاری الجزایر را برای توسعه همکاری با ایران جزم تر کرد

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

حمایت معاونت علمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مرجعیت علمی دانش بنیان

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

جذب و تربیت سالانه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران

استقبال وزارت صنعت و فناوری های امارات از توسعه همکاری های فناوری با ایران