تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 22:05 - 29 April 2024
براساس یک توافق‌نامه مشترک مقرر شد؛

استقرار اقتصاد چرخشی در شرکت پالایش نفت آبادان

توافق‌نامه همکاری بین ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری و پالایشگاه نفت آبادان با هدف حرکت از اقتصاد در محل معاونت علمی امضا شد.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، توافق نامه همکاری بین ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست و پالایشگاه نفت آبادان،بین حکیم قیم، مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان  به نمایندگی از طرف این پالایشگاه و محمد مهدی نوربخش، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست به نمایندگی از طرف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به امضا رسید.

حمایت از استقرار اقتصاد چرخشی درشرکت پالایش نفت آبادان، حمایت از مدیریت پسماند پالایشگاهی وتولیدمحصولات باارزش از پسماند و پساب شامل؛ لجن نفتی، گوگرد، کاستیک مستعمل، پسماندهای الکترونیک و باتری های مستعمل، گاز فلر، پساب و پسماندهای عمرانی و ساختمانی، حمایتاز ایجاد و راه اندازی مرکز نوآوری و هم آفرینی در شرکت پالایش نفت آبادان و ... از موضوعات مورد توافق در این توافق نامه است. 

همچنین، ایجاد کارگروه‌های راهبری و فنی دوجانبه، ارائه و واکاوی اجرایی برای طرح‌های اولویت‌دار با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای گذر از اقتصاد خطی به اقتصاد چرخشی، و ایجاد ارزش افزوده برای این طرح‌ها در سطح این مجتمع صنعتی  از دیگر زمینه های همکاری این توافق نامه پیش بینی شده است.

گفتنی است با اجرای این تفاهم‌نامه، افزون بر ایجاد یک مرکز هم‌آفرینی، محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در سطح منطقه و کشور و «جهش تولید با مشارکت مردم» عملی می‌شود و رشد و اعتلای شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات فناوری به دیگر کشورهای منطقه تحقق می‌یابد.

حکیم قیم، مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان، نخست به معرفی این پالایشگاه پرداخت و گفت: پالایشگاه نفت آبادان، 110 سال قدمت دارد و از اولین های صنعت نفت به حساب می‌آید. این پالایشگاه تا قبل از جنگ تحمیلی، بزرگ ترین پالایشگاه دنیا بود و به دلیل نزدیکی به مرز عراق در جریان جنگ 80 درصد تخریب شد.  با این حال این مجموعه هفت ماه پس از جنگ تحمیلی دوباره راه اندازی شد و امروز جزو 10 پالایشگاه برتر منطقه است.

وی هدف این توافق نامه را ارتباط گرفتن با شرکت های دانش بنیان و حرکت از اقتصاد خطی به اقتصاد چرخشی دانست و تاکید کرد: می کوشیم تا در این زمینه به مثابه یک الگو موفق عمل کنیم.

حکیم قیم در پایان خاطرنشان کرد: شرکت پالایش نفت آبادان به‌منظور تحقق شعار خود با عنوان پالایشگاهی سرآمد و پیشرو در زمینه تولید، توسعه و مانع‌زدایی در طرح‌های زیست‌محیطی، استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده است.

محمد مهدی نوربخش، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست هم سرمنشا این توافق نامه را بازدیدی دانست که این ستاد در سال گذشته به دعوت پالایشگاه آبادان از این مجموعه داشته است و اقتصاد چرخشی یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که این روزها در دستور کار معاونت علمی قرار دارد و در  حال پیگیری است.

وی ادامه داد: ستاد های توسعه اقتصاد دانش بنیان یک سال و نیم پیش با هدف ورود دستاوردهای فناورانه شرکت های دانش بنیان به بازار کشور کلید خورد و مساله این بود که بعد از یک دهه حمایت از شکل گیری شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری، اکنون زمان آن رسیده است که اثرگذاری این فناوری ها را در جامعه و اقتصاد هم ببنیم. از این رو، توسعه بازار شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفت.

به گفته او، طلیعه این اقدام مبارک (توسعه بازار شرکت های دانش بنیان )هم قانون جهش تولید دانش بنیان  و حمایت مقام معظم رهبری با شعار سال و آئین نامه های اجرائی مرتبط است.

نوربخش، یکی از راهبردهای اصلی برای توسعه بازار شرکت های دانش بنیان تسهیل زمینه های همکاری این شرکت ها با شرکت های بزرگ و لوکوموتیو های اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: بی تردید، شرکت های بزرگ نفتی در صدر این شرکت های بزرگ قرار می گیرند و هدف ما هم از این توافق نامه در واقع جامه عمل پوشاندن به این  دغدغه راهبردی است.

وی افزود: پیش از این، تسهیل زمینه های همکاری بین شرکت های دانش بنیان با لوکوموتیوهای اقتصادی همچون هلدینگ خلیج فارس، کشت و صنعت کارون و کشت و صنعت مغان را نیز در کارنامه خود داریم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست همچنین بر برنامه های مندرج در این توافق نامه اعم از ایجاد یک کمیته فنی، برگزاری فراخوان ها و معرفی شرکت های دانش بنیان، برگزاری رویدادهایی که از رهگذر آن امکان مشارکت مردم را بتوان عملیاتی کرد و ایجاد مرکز هم آفرینی که طی آن می توان به پذیرش شرکت های دانش بنیان وطرح های فناورانه آنها در پالایشگاه نفت آبادان انسجام بخشید، اشاره کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد که هدف از امضای این توافق نامه تنها محدود به موضوعات محیط زیستی نمی شود و بخش های انرژی و سوخت و حتی ماشین آلات از دیگر موضوعات همکاری در این توافق نامه خواهد بود و می کوشیم که با این مجموعه ( پالایشگاه نفت آبادان) در این حیطه ها هم وارد همکاری شویم.  

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
فناوری های شناختی مکمل و توسعه دهنده هوش مصنوعی

فناوری های شناختی مکمل و توسعه دهنده هوش مصنوعی

آمادگی کامل استان قزوین برای همراهی با حرکت دانش بنیان معاونت علمی

آمادگی کامل استان قزوین برای همراهی با حرکت دانش بنیان معاونت علمی

ویژه نامه روز جهانی مالکیت فکری منتشر شد

ویژه نامه روز جهانی مالکیت فکری منتشر شد

برگزاری دوازدهمین رویداد تورفناورانه همزمان با نمایشگاه بین المللی ایران هلث

برگزاری دوازدهمین رویداد تورفناورانه همزمان با نمایشگاه بین المللی ایران هلث

بهینه سازی سیلاب زنی در ازدیاد برداشت نفت با استفاده از نانو ذرات

بهینه سازی سیلاب زنی در ازدیاد برداشت نفت با استفاده از نانو ذرات

پیشنهاد روز

محدودیت های ترافیکی جاده های شمالی کشور اعلام شد

مبلغ کالا برگ الکترونیکی افزایش می یابد

توصیه هایی به دانش آموزان برای حضور در آزمون نهایی

ثبت مجوزهای نظام روانشناسی از اول خرداد لازم الاجرا می شود

پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اول تا 8 خرداد آغاز شد

ادامه بارش رگبار تا جمعه

دلار در بازار غیر رسمی وارد کانال 58 هزار تومان شد

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ