تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 21:58 - 09 May 2024
مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری تاکید کرد؛

ضرورت تدوین و اجرای سند استراتژی مالکیت فکری در همه شرکت ها

مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری بر ضرورت تدوین و اجرای سند استراتژی مالکیت فکری در همه شرکت‌ها تاکید کرد.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس نشستی با محوریت حاکمیت شرکتی با حضور میترا امین لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت، عباس جمالی، مشاور حقوقی دفتر توسعه زیرساخت،‌های زیست بوم نوآوری معاونت و مهرزاد عباس نژاد مشاور حقوقی پارک فناوری پردیس برگزار شد. 

در آغاز این نشست، امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری جمهوری تاکید کرد: مالکیت فکری به عنوان بخشی از دارایی های نامشهود، اساسی ترین و مهم‌ترین دارایی شرکت‌های دانش بنیان و تیم‌های نوآور محسوب می‌شود. 
 
وی با اشاره به ماهیت شرکت‌های دانش بنیان توضیح داد: در نمایشگاه بین المللی اینوتکس شاهد مجموعه بزرگی از شرکت‌ها و سازمان‌ها با ماهیت فناوری و نوآوری هستیم که هر یک به نحوی مساله مالکیت فکری را در زمینه‌های ثبت، تجاری سازی و توسعه دارایی‌های فکری در فعالیت‌های خود در نظر گرفته‌اند.
 
وی در راستای پیوند دو حیطه مالکیت فکری و حاکمیت شرکتی با تاکید بر مساله تامین منافع ذینفعان در هر ساختار بنگاهی تصریح کرد: لازم است که شرکت‌ها در گام اول دارایی‌های نامشهود خود را شناسایی نموده و سپس نسبت به مستند‎سازی و بهره‌برداری تجاری سازی آن اقدام کنند.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته اساساً شکل‌گیری فناوری و نوآوری مبتنی بر دارایی های فکری در کشور ما مغفول واقع شده و در این شرایط بدون توجه به مساله تولد فناوری معتبر، صحبت صرف از ارزشگذاری فناوری کافی نیست و رسالت مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی  در اکوسیستم نوآوری توجه بیش از پیش به این زمینه است.
 
مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری در خصوص چالش ها و ابعاد حقوقی مبحث حاکمیت شرکتی اذعان داشت: ما به امری به نام سیاست مالکیت فکری در شرکت‌ها نیاز داریم؛ به عبارت دیگر شرکت‌ها باید یک سند استراتژی مالکیت فکری داشته باشند که تمام فرآیندها و راهبردها در آن سند مشخص شده باشد و به هر کسی که قصد ورود به آن سازمان را دارد اسناد مربوط به استراتژی و نحوه مواجهه با آن ابلاغ و حتی آموزش داده شود تا افراد نسبت به وظایف و تعهدات خود در قبال دارایی‌های نامشهود آن شرکت واقف و متعهد باشند.

او در پاسخ به کارکرد حقوق فناوری تاکید کرد، رویکردهای متنوعی به حقوق فناوری وجود دارد، از انکار تا برخورد منفعل، لکن مواجهه فعال و زودهنگام با چالش‌های آتی حقوقی در مواجهه فناوری قطعا هوشمندانه‌ترین رویکرد خواهد بود.
 
در  این نشست همچنین جمالی از مرکز توسعه زیرساخت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری توضیح داد: گاهی دیده شده که از دارایی‌های فکری به عنوان وجه نزاع و تعهدات فسخ استفاده شده و متاسفانه حوزه مالکیت فکری بدون قانون گاهی می‌تواند به عنوان تهدیدی برای سازمان ها و شرکت ها به شمار بیاید؛ به همین دلیل باید قانون مدنی در خصوص حوزه‌های مربوط به دارایی های نامشهود شرکت ها و سازمان ها ملاحظات جدی داشته باشیم.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
دهقانی را مامور تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی کرد

دهقانی را مامور تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی کرد

به یک تصویر کوچک از پزشکی شخصی شده در نظام سلامت بسنده کرده ایم

به یک تصویر کوچک از پزشکی شخصی شده در نظام سلامت بسنده کرده ایم

نیازمند ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور هستیم

نیازمند ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور هستیم

حضور 16 کشور خارجی در ایران هلث 1403

حضور 16 کشور خارجی در ایران هلث 1403

اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان برگزار شد

اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان برگزار شد

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ