تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - 14:07 - 15 April 2024

امسال وصول تمام چک های الکترونیک غیرحضوری می شود

به گفته مسئولان بانک مرکزی، چک‌های الکترونیک فعلا در بانک صادرکننده قابل پذیرش است، اما به تدریج با پیاده‌سازی کامل فرآیند‌ها امسال در سایر بانک‌ها نیز چک‌های الکترونیک نقدپذیر خواهد شد.

 به گزارش تیرداد نیوز - ۲۱ آبان ۱۴۰۱ از اولین چک الکترونیکی رونمایی شد؛ چک الکترونیکی یکی دیگر از گام‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری است که حالا بنابر اعلام بانک مرکزی این خدمت در ۱۲ بانک ملت، ملی، رسالت، رفاه، پارسیان، صادرات، تجارت، کشاورزی، توسعه تعاون، توسعه صادرات، پاسارگاد و گردشگری ارائه می‌شود و پنج بانک آینده، مهر، سپه، مسکن و خاورمیانه هم بزودی خدمت این نوع چک را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

چک الکترونیکی که بنابر آمار بانک مرکزی تا ۱۸ فروردین ماه امسال ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها صادر شده که ۲۰۰ هزار فقره آن در شبکه بانکی کارسازی شده است.

اما چک الکترونیکی در تمام شعب بانک‌ها به شکل غیرحضوری قابل پذیرش و نقد شدن است؟ در یک بررسی میدانی متوجه شدیم برخی از شعب این امکان را ندارند و اگر کسی بخواهد چک الکترونیکی خود را در بانک دیگری وصول کند، باید به شعبه بانک مراجعه کند؛ موضوعی که معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی مهران محرمیان در خصوص آن اظهار کرد: در حال حاضر هر بانکی که دسته چک الکترونیکی به مشتری خود می‌دهد و آن مشتری، برگه چک الکترونیکی را صادر می‌کند و به ذی نفع می‌دهد، اگر ذی نفع یا گیرنده چک از طریق ابراز‌های الکترونیکی همان بانک اقدام کند، می‌تواند وصول چک را به صورت کاملا غیر حضوری انجام دهد.

او تاکید کرد: اکنون ۱۲ بانک مجهز به سیستم صدور چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند و همچنین تمام بانک‌ها در حال حاضر مجهز به سیستم پذیرش چک الکترونیک هستند. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته چک کاغذی تا سه سال آینده در شبکه بانکی حذف و چک الکترونیکی جایگزین می‌شود.

همچین این مقام مسئول اظهار کرد: چک‌های الکترونیک فعلا در بانک صادر کننده قابل پذیرش است، اما به تدریج با پیاده سازی کامل فرآیند‌ها امسال در سایر بانک‌ها نیز چک‌های الکترونیک نقد پذیر خواهد شد.

حذف امکان دخل و تصرف با  ارائه خدمت چک الکترونیکی 

چک الکترونیکی که پیش از این هم کارشناس امور بانکی حجت الله فرزانی در  گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با مزیت آن مطرح کرده بود: این نوع چک جذابیت‌های خودش را دارد. تسریع در صدور چک، حذف دخل، تصرف و جعل توسط دارنده چک و کاهش مراجعه حضوری از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. اقدام به صدور چک‌های الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در مبادلات سبب کاهش هزینه‌های مبادلاتی می‌شود. همچنین تسریع و شفافیت در معاملات را می‌تواند به همراه داشته باشد که این مورد می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کنند.

در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.

او افزود: علاوه بر این موارد مطرح شده حتی چک الکترونیکی می‌تواند سبب رونق معاملاتی هم شود رونق معاملاتی که می‌تواند به بهبود حرکت چرخه اقتصادی و تولید کمک بزرگی کند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
الگوی مهاجرت و گسترش گله های میگو در آب های بوشهر شناسایی شد

الگوی مهاجرت و گسترش گله های میگو در آب های بوشهر شناسایی شد

مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری های شناختی راه اندازی می شود

مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری های شناختی راه اندازی می شود

سامانه ارائه خدمات رایگان مشاوره مالکیت فکری راه اندازی شد

سامانه ارائه خدمات رایگان مشاوره مالکیت فکری راه اندازی شد

بیش از 90 درصد دارایی شرکت های دانش بنیان از جنس دارایی های نامشهود است

بیش از 90 درصد دارایی شرکت های دانش بنیان از جنس دارایی های نامشهود است

شگفتی هیئت های تجاری قطر و ترکیه از توانمندی های صادراتی دانش بنیان ها

شگفتی هیئت های تجاری قطر و ترکیه از توانمندی های صادراتی دانش بنیان ها