تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۹۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - 23:25 - 27 March 2024
مصاحبه اختصاصی سید لفته فردزاده،

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

گروه جهادی به سوی ظهور در راستای طرحی که برای آشنایی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول با گیاهان دارویی و اهمیت آن‌ها در مناطق کمتر‌برخوردار اجرا کرده است، برنده جایزه ملی آبادیران شده است.

به گزارش تیرداد نیوزبه نقل از برنامه ملی آبادیران، مسئول گروه جهادی به سوی ظهور در توضیح معرفی خود گفت: سید لفته فردزاده، مسئول گروه جهادی به سوی ظهور، در معرفی خود گفت: سید لفته فردزاده  هستم. دارای کارشناسی ارشد فیزیولوژی گیاهی، فعال در حوزه علوم زیستی اسلامی، سابقه نگارش مقالات بین‌المللی، سابقه چند ساله جهاد علمی در مناطق کم‌برخوردار به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری دارم همچنین دارای چند اثر به عنوان استادیار و گروه راهنما هستم.

سید لفته فردزاده در خصوص حوزه فعالیت خود و پروژه‌‌ی رتبه آورده در جایزه ملی آبادیران اظهار کرد: ما شعار معروف «به جای ماهی دادن به بچه‌ها ماهی‌گیری یاد دهید» را عملی کرده‎ایم. همیشه معتقد بودم به جای ماهی دادن به بچه‌ها باید ماهی‌گیری را به آن‌ها یاد داد. در مناطق کم‌برخوردار شاهد دور شدن بچه‌ها از خلاقیت‌ها بودم. بسیاری از گیاهان دارویی در این مناطق ناشناخته بودند و یا به صورت خام فروخته می‌شدند.

من به این باور دارم که آموزش و توانمندسازی نسل جوان، کلید حل مشکلات مناطق کم‌برخوردار است. با ترویج فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم به توسعه و آبادانی این مناطق کمک کنیم.

وی تاکید کرد: طرحی که ما در مناطق کم‌برخوردار داشتیم این بود؛ بچه‌های مقطع ابتدایی و متوسطه اول را با گیاهان دارویی و اهمیت داروها آشنا کردیم و نحوه فرآوری کردن و اقتصاد دانش‌بنیان را در مناطق کم‌برخوردار کشور نهادینه کنیم. بچه‌ها با توجه به پتانسیل محیط اطرافشان می‌توانند بدون نیاز به کمک خارجی و نیاز مالی با هزینه بسیار کم، اشتغال بسیار خوبی را در پروژه‌‌های‌علمی استارت بزنند.

وی در خصوص کاربرد طرح برنده در حل مشکلات کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: فعالیت گروه ما در رابطه با جهاد علمی در مناطق کم‌برخوردار است.

در سال ۱۴۰۲، جشنواره علمی "گیاه‌شناس کوچک" را با هدف شناسایی پتانسیل‌های گیاهان دارویی در مناطق کم‌برخوردار برگزار کردیم. از دانش‌آموزان این مناطق خواستیم تا با دقت در محیط اطراف خود، به شناسایی علمی گیاهان دارویی بپردازند و در نهایت ایده‌های خود را برای تولید محصولات دانش‌بنیان مبتنی بر این گیاهان ارائه کنند. خوشبختانه این طرح با استقبال خوبی روبرو شد و بیش از صد اثر از دانش‌آموزان دریافت کردیم. این طرح دیدگاه دانش‌آموزان را نسبت به گیاهان دارویی تغییر داد و آنها را به جای علف هرز، به عنوان منابع ارزشمندی شناختند.

ایشان در خصوص ایده‌ قابل اجرای خود برای توسعه و آبادانی مناطق کمتربرخوردار، اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌های گیاه‌شناسی در مدارس، مساجد و حسینیه‌ها می‌تواند به عنوان یک سکوی پرتاب برای دانش‌آموزان این مناطق عمل کند. در این جشنواره‌ها، دانش‌آموزان علاوه بر فعالیت‌های جهادی سنتی، با فرآوری گیاهان دارویی آشنا می‌شوند و می‌توانند با استفاده از این دانش، ایده‌های خود را برای تولید محصولات دانش‌بنیان ارائه کنند. با توجه به امکانات موجود، این طرح می‌تواند آینده درخشانی برای دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار رقم بزند و در حل مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های آینده نقش مؤثری داشته باشد.

در پایان وی در خصوص حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و دبیرخانه آبادیران در راستای تجاری سازی ایده‌های خود گفت: معرفی گروه ما به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه گیاهان دارویی، آموزش نحوه کاشت و داشت این گیاهان در مناطق کم‌برخوردار، و همچنین اهدای ابزارهای آموزشی برای علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به علم، می‌تواند در پیشبرد اهداف ما بسیار مؤثر باشد. بازدیدهای علمی از دانشگاه‌های مختلف و معرفی گروه ما به آنها، و همچنین تجهیز ما به امکانات آموزشی آزمایشگاهی مانند میکروسکوپ، به ما کمک می‌کند تا خدمات خود را به طور گسترده‌تر به دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار ارائه دهیم.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی