تیرداد نیوز

کد خبر: ۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - 14:46 - 17 November 2019

چین با سهم ۲۵ و ۲۶ درصدی اولین مقصد صادرات و واردات ایران است

بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور در هفت ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان مهم‌ترین مقاصد صادراتی و چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان بزرگترین مبادی وارداتی ایران بوده‌اند.
معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی درباره تجارت خارجی کشور نوشته است: آمارهای منتشر شده گمرک نشان می‌دهند که کشورهای چین با سهم ۲۵ درصد، عراق با سهم ۲۱ درصد، امارات با سهم ۱۲ درصد، ترکیه با سهم ۱۱ درصد و افغانستان با سهم ۵ درصد، ۵ مقصد عمده صادراتی ایران در هفت ماهه نخست امسال بوده‌اند.
همچنین ۵ مقصد عمده وارداتی ایران در مدت زمان مشابه نیز کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان به ترتیب با سهم ۲۶ درصد، ۱۸ درصد، ۱۲ درصد، ۹ درصد و ۵ درصد بوده‌اند. تراز تجاری کالایی بدون نفت خام شور نیز طی این مدت با کسری ۷۶۶ میلیون دلاری همراه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۷ میلیارد دلار تضعیف شده است.

۵ مقصد عمده صادراتی
براساس آمارهای گمرک ایران، طی هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۸ حدود ۷۹.۴ میلیون تن کالا (بدون احتساب نفت خام) به ارزش ۲۴.۴ میلیارد دلار از ایران صادر شده است. طی این مدت، چین بزرگترین مقصد صادراتی کشور بوده و ۲۵ درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است. در مدت مشابه سال ۱۳۹۷، بزرگترین مقصد صادراتی کشور عراق با سهم ۲۱ درصد بود و چین به عنوان دومین مقصد عمده صادراتی کشور در آن دوره سهمی حدود ۲۰ درصد از ارزش کل صادرات کشور طی ۷ ماه نخست سال ۱۳۹۷ را به خود اختصاص داده است.
در بازه زمانی مورد گزارش، ارزش صادرات ایران به عراق با افت ۹.۷ درصدی و به افغانستان با افت حدود ۳۲ درصدی همراه بوده است. در هفت ماهه منتهی به مهر ۱۳۹۷، هند پنجمین مقصد عمده صادراتی کشور محسوب می‌شد که در مدت زمان مشابه امسال از فهرست مقاصد عمده خارج شده و ترکیه به این فهرست اضافه شده است.
ارزش صادرات و واردات کشور طی هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب با افت ارزشی ۱۱.۳ درصدی و ۵.۳ درصدی همراه بوده است. این درحالی است که به لحاظ وزنی، صادرات کشور رشد ۱۷.۱ درصدی و واردات کشور رشد۳.۱ درصدی را تجربه کرده است.

۵ مقصد عمده واردات
در هفت ماهه نخست ۱۳۹۸، میزان واردات کشور نیز حدود ۱۹.۸ میلیون تن به ارزش ۲۵.۲ میلیارد دلار بوده است و فهرست ۵ مبدا عمده وارداتی کشور در این مدت نیز نشان می‌دهد که چین همچنان بزرگترین مبدا وارداتی کشور بوده است.
بررسی مقاصد عمده وارداتی در هفت ماهه نخست امسال در مقایسه با هفت ماه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که کره جنوبی از فهرست مبادی عمده وارداتی کشور (به عنوان سومین مبدا عمده وارداتی) خارج شده و ترکیه جایگزین آن شده است. همچنین ۵ مقصد عمده وارداتی ایران در مدت زمان مشابه نیز کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان به ترتیب با سهم ۲۶ درصد، ۱۸ درصد، ۱۲ درصد، ۹ درصد و ۵ درصد بوده‌اند.
 
 
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور