تیرداد نیوز

کد خبر: ۷۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - 17:13 - 16 November 2019

برگزیدگان پنجمین جشنواره شعر نیاوران معرفی شدند

پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف و رونمایی از کتاب پایتخت شعر حاوی گزیده اشعار جشنواره، به کار خود پایان داد.
تیرداد نیوز - به گزارش بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، در این مراسم که با حضور شعردوستان و جمعی از مسئولان، برگزیدگان پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران معرفی شدند و از آنها تقدیر، همچنین پنجمین کتاب پایتخت شعر حاوی گزیده اشعار جشنواره رونمایی شد.
در ابتدای این آئین علی باباچاهی، شاعر پیشکسوت و از داوران بخش سپید پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران قطعه شعری برای حاضران خواند. در ادامه محمد سلمانی، دبیر پنجمین جشنواره شعر نیاوران، گزارش کوتاهی از روند برگزاری جشنواره و تعداد شرکت‎کنندگان و افزایش آن نسبت به دوره‎های گذشته ارائه کرد.
در ادامه و بعد از شعرخوانی شماری از برگزیدگان آن؛ از جمله رضا محمودی، آرزو سبزوار قهفرخی و صادق هلشی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران گفت: دولت‎ها و شهرداری ها در پی هویت‎سازی برای کشور خود هستند. به عنوان نمونه کن، شهری درجه چندم در فرانسه است که به دلیل برگزاری جشنواره فیلم کن به شهرتی جهانی دست یافته است. ما نیز با تکیه بر فرهنگ غنی خود می‎توانیم به بهترین شکل ممکن در جهان هویت‏سازی کنیم و در این زمینه ادبیات یکی از دستمایه های قدرتمند ما است.
سیدعباس سجادی افزود: عنوان جشنواره شعر نیاوران برگرفته از جلسات سه‌‏شنبه‎های شعر نیاوران گرفته شده که در محله قدیمی نیاوران برگزار می‎شود.  این جلسات هفتگی یکی از دلگرمی‎های شاعران جوان است که هر هفته از اقصی نقاط کشور برای شرکت در این جلسه به تهران می‎آیند.
وی از حمایت های سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی، معاون فرهنگی این وزارتخانه، شهرداری تهران و پیروز حناچی، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، همچنین از علی مرادخانی معاون پیشین هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر و اظهار امیدواری کرد این جشنواره با طی پنج مرحله موفق با قوت و قدرت برای شناسایی استعدادهای جوان و اشاعه اصالت‎های ادبی و فرهنگی ادامه داشته باشد.

باید روح را به شهر تهران برگردانیم
مشاور عالی و مدیر کل دفتر شهرداری تهران با تبریک میلاد پیامبر اکرم و هفته وحدت در این مراسم گفت: وقتی نام شهرداری به میان می‎آید ساختمان و پل و مانند آن به ذهن می‎رسد. اما نشان شهرداری سنبلی از گل است که کمتر به آن توجه می‌شود. امروز به نمایندگی از شهردار تهران پیامی را به گوش شما می‎رسانم که شما شاعران بهترین پیام رسان هستید. شهر تهران نمادهای تجدد را در خود جمع کرده است اما این شهر برای ساکنان کالبد دارد، روح ندارد.
مصطفی کاظمی افزود: باید بکوشیم روح را به این شهر بازگردانیم. بهره گیری ادبیات یکی از این راه‎ها است و برگزاری چنین جشنواره‎هایی ما را در دست‎یابی به هدفمان یاری می‎کند. در این راستا از سازمان زیبا‎سازی شهر تهران می‎خواهم در و دیوار پایتخت را با شعر پر کنند و لطافت را به شهر تهران بازگردانند.  بخش بعدی آئین به شعرخوانی صدرا کاوه، افسانه سادات حسینی و بابک زمانی اختصاص داشت.
آئین رونمایی از پنجمین کتاب پایتخت شعر با حضور عباس صفاری، یونس شکرخواه، سیدعباس سجادی، محمد سلمانی، امید صباغ نو، امید خاکباز و علیرضا نعمتی انجام شد و تقدیر از برگزیدگان این جشنواره با اهدای لوح تندیس و جایزه نقدی نیاوران بخش بعدی این آئین بود.
اسامی برگزیدگان پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران به شرح زیر است:

بخش کلاسیک
الف) آزاد:
مریم قادری، اصفهان، تیام کیانی، تهران، افسانه سادات حسینی، نیشابور، آرزو سبزوار قهفرخی، چهارمحال بختیاری، فرخ‎شهر، فاطمه عارف‎نژاد، قم
ب) ویژه:
رضا طبیب زاده، صلح، شیراز، محمد مرادی نصاری، محیط زیست، ایلام، ایوان
بخش سپید
آزاد:
الف) فاطمه بیرانوند، لرستان، اکبر آزادپور، اندیمشک، بابک زمانی، ایلام، ونوس بیات، کرمانشاه، اسماعیل احمدی امجزی، کرمان، عنبرآباد
ب) ویژه:
رزا رودینی، کرمان، بردسیر، صادق هلشی، ایلام، ایوانغرب
بخش طنز
علیرضا غلامی، ایلام
بخش ترانه
الف) آزاد
شروین رحیم‎زاده، تهران، مسعود نظرخان، تهران و رضا محمودی، کرمان
ب) ویژه
صدرا کاوه، قم
همچنین در پایان برنامه دبیر پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران، محمد سلمانی تندیس جشنواره را به پاس خدمات فرهنگی شهرداری تهران و نیز حمایت ایشان از این جشنواره به شهردار تهران اهدا کرد.  
پایان‎بخش مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره شعر نیاوران اجرای موسیقی توسط پژمان طاهری، آهنگساز و نوازنده سنتور و اشکان کمانگری، خواننده بود.
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی