تیرداد نیوز

کد خبر: ۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 17:27 - 13 November 2019
مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان خبر داد:

ذخیره سازی ۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف در رویان

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه بزرگ‌ ترین زنجیره جمع‌ آوری خون بند ناف در کشور را سامان دادیم، گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف را جمع آوری کردیم که با این تعداد هم توانستیم جایگاه خود را ارتقا دهیم و هم در رده بزرگ‌ترین ذخیره سازی خون بند ناف خاورمیانه قرار گیریم.

تیرداد نیوز - دکتر مرتضی ضرابی روز چهارشنبه در نشست خبری "روز جهانی خون بند ناف، اهمیت و دستاوردها" با اشاره به اینکه ما توانستیم هم نمونه‌های عمومی و هم خصوصی خون بند ناف را جمع‌آوری کنیم، افزود: نمونه‌های خون بند ناف نوزاد از سراسر کشور جمع‌آوری می‌شود به این معنی که ما در ۳۱ استان دفتر نمایندگی داریم.
وی ادامه داد: نمونه‌های خون بند ناف خارج کشور را هم توانستیم جمع‌آوری کنیم و حتی از کشورهای اروپایی هم نمونه خون بندناف داریم. زایمان در کشورهایی مانند نروژ، انگلیس، کانادا، امارات، عراق و ترکمنستان انجام شده و نمونه خون بند ناف به کشور منتقل شده و ما ذخیره سازی نمونه ها را به شکل موفقی انجام دادیم. 
ضرابی افزود: نمونه‌های خون بند ناف در تانک‌های ذخیره مخصوص در دمای کمتر از ۱۹۶ درجه نگه‌داری می‌شود و به همین دلیل می توان  نمونه ها را برای مدت طولانی تا ۲۵ سال نگهداری کرد.
وی به روند رشد جمع آوری نمونه‌های خون بند ناف در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: یک روند کاملا صعودی طی سال‌های گذشته طی کردیم و در حال حاضر نزدیک به ۱۲۰ هزار نمونه را جمع‌آوری کرده‌ایم.
ضرابی افزود: در حال حاضر امکان ذخیره سازی سالانه حدود ۲۰ هزار نمونه جدید را داریم که این عدد تقریبا ۱.۵ تا ۲ درصد زایمان‌های کشور است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان اظهار داشت: سه استان که بیشترین جمع‌آوری نمونه ها را دارند شامل استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی هستند.

امکان انتقال تکنولوژی ذخیره سازی خون بند ناف به سایر کشورها را داریم
وی مهمترین ویژگی بانک خون بند ناف کشور را بومی سازی دانش ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف اعلام کرد و گفت: ما الان امکان انتقال تکنولوژی برای ذخیره سازی خون بند ناف به سایر کشورها را داریم.
ضرابی افزود: کمپانی‌های اروپایی و آمریکایی در عمده کشورهای همسایه ما دفتر بانک خون بند ناف راه اندازی کردند ولی اغلب نمونه را در کشورهای خودشان ذخیره سازی می‌کنند.
وی ادامه داد: کشور هند با ۲۵ میلیون زاد و ولد در طول سال برنامه‌ریزی کرد که تا سال ۲۰۲۵ بزرگ‌ترین بانک خون بند ناف دنیا را ایجاد کند و ما هم باید به سمتی برویم که علاوه بر حفظ ظرفیت خودمان، آن را توسعه دهیم.
ضرابی در مقایسه با بانک های خون بند ناف منطقه افزود: ما به جز کشور چین و هند، در مقایسه با سایر کشور، بزرگ‌ترین بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف منطقه را داریم.

درمان بیش از ۸۰ بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف
وی اظهار داشت: با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف می‌توان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی را به نوعی درمان کرد. اصلی‌ترین بیماری‌هایی که در حال حاضر درمان می‌شود بیماری‌هایی با منشاء خونی هستند مانند تالاسمی، سرطان های خون و نقص سیستم ایمنی.
ضرابی با اشاره به اینکه در دنیا کارآزمایی بالینی مختلفی در این زمینه انجام می‌شود، گفت: بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی در اطفال و بالغین در دنیا در حال انجام است. این موضوع بسیار نوید بخش است که سلول درمانی ظرف سال های آینده به یک روش درمانی موثر و مطمئن در خیلی از بیماری ها تبدیل خواهد شد.
وی افزود: پیش بینی می‌شود ظرف ۳ تا ۵ سال آینده مواردی به خدمات درمانی اضافه شود که شامل بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، ناهنجاری‌های قلبی در نوزادان، دیابت، آلزایمر ، پارکینسون و ضایعات نخاعی است.
ضرابی اضافه کرد: ما هم بزرگ‌ترین کارآزمایی در تاریخ پزشکی کشور را با استفاده از سلول های بنیادی خون و بافت بند ناف و با همکاری مرکز طبی کودکان و دانشگاه علوم پزشکی تهران و ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کودکان ۴ تا ۱۴ سال انجام دادیم. در این طرح  ۱۵۰ بیمار سلول‌ها را دریافت کردند و امیدواریم با اخذ مجوزهای لازم بتوانیم تعداد بیشتری از بیماران را در این طرح وارد کنیم.
 
 
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور