به گزارش تیرداد نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری با حمایت سازمان همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی معاونت علمی ریاست جمهوری، استان خوزستان میزبان کمپ بینالمللی سازی شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور شد تا با حضور فعالان عرصه صادرات محصولات این حوزه، زمینه برای ورود دستاوردهای ایرانساخت به بازارهای بینالمللی فراهم شود.
در نخستین روز این رویداد که با حضور بیش از ۵۰ نفر به صورت حضوری و ۲۵ شرکت از طریق بستر آنلاین برگزار شد، اقدامات، دستاوردها و حمایتها در مسیر بینالمللی شدن محصولات دانشبنیان، خلاق و فناور ارائه شد.
سید یحیی میرزایی، رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان به معرفی برنامهها و اقدامات پارک علم و فناوری استان پرداخت و ضمن اعلام ظرفیت بالای استان خوزستان، افزود: پارک در راستای قانون جهش صادرات در حال ایجاد هاب انرژی و تلفیق آن با کریدورهای صادراتی در بصره است و در خصوص آموزش در عراق و بازسازی هم فعالیتهایی را دنبال میکند.
همچنین برنامههای سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی در جهت توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان توسط هاجری معاون برنامه ریزی و توسعه این سازمان ارائه شد.
راضیه کهنسال، مدیر باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان مدل رتبهبندی و ارزیابی آمادگی صادراتی شرکتها ERA را معرفی کرد و به تبیین ابزارهای حمایتی نوزدهگانه سازمان برای شرکتهای حاضر در این کمپ پرداخت.
در این نشست موضوعاتی همچون تضامین در مناقصات و انجام تعهدات، ضرورت وجود سیستمهایی برای معرفی موضوعات شرکتها در مقاصد صادراتی، راهنمایی در خصوص فروش محصول به دیگران، حمایتهای سازمان برای حضور در نمایشگاهها و اعزامها و توسعه بازارهای داخلی، تدوین مدل عارضهیابی شرکتها، شفافسازی فرآیندهای ارسال نمونه محصولات، شکلگیری تعاملات بیشتر با شرکتها و حمایتهای معاونت علمی از شرکتها در توسعه استانداردها و تدوین استانداردهای نانو مطرح شد.
مظفر ناصری، رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران به تبیین اقدامات قبل، حین و پس از صادرات و تبیین موضوعات مختلف صادراتی همچون ارزش کالای صادراتی، تعهد ارزی، ارزش صادرات، درآمد حاصل از فروش، زنجیره ارزش صادراتی ایران، بایدها و نبایدهای صادراتی در ایران کارت بازرگانی و دیگر موضوعات پرداخت.
دومین روز کمپ بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور با حدود 30 نفر حضوری و 15 شرکت به صورت مجازی ادامه یافت. در این روز موضوعات حول محور بازاریابی بینالمللی و اصول و فنون مذاکرات بینالمللی مطالبی بیان شد.
در این رویداد موضوعاتی همچون چرایی و چگونگی صادرات، رتبه بندی بازارهای هدف بین المللی، شناسایی عوامل کامیابی و ناکامی حیاتی، شاخص های فنی و فناوری و شناخت بازارهای بینالمللی مطرح شد.
کمپهای بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان در استانهای مختلف به صورت مستمر و با هدف توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان برگزار میشود. جهت اطلاع از دیگر کمپهای بینالمللیسازی با باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان (IHTECC) با شماره 02163103333 در ارتباط باشند.