تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - 22:20 - 30 May 2023

رایزنی آمریکا و کره جنوبی برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران

منابع دیپلماتیک و دولتی کره جنوبی از رایزنی مقامات کره و آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره خبر دادند.

رایزنی آمریکا و کره جنوبی برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از روزنامه کره اکونومیک دیلی، منابع آگاه دیپلماتیک و دولتی در سئول مدعی شدند که مقامات کره جنوبی و آمریکا در حال رایزنی در چارچوب یک کارگروه‌ برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده ایران در بانک‌های کره هستند.

افرادی که در جریان این رایزنی‌ها بوده‌اند، گفتند که آزادسازی این پول‌ها ذیل شرایطی سخت‌گیرانه و تنها به منظور استفاده ایران از این مبالغ برای اموری مانند هزینه‌های عضویت سازمان ملل و خریداری واکسن کرونا انجام خواهد شد.

یک مقام دولتی سئول گفت که «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار داریم که روابط خدشه‌دار شده‌مان با ایران به طور چشم‌گیری بهبود پیدا کند.»

به گفته منابع مطلع، اگر رایزنی‌ها برای آزادسازی این پول‌ها موفقیت‌آمیز باشد، انتقال این مبالغ به شعب بانک‌های ایران در کشورهای خاورمیانه و نه مستقیما به ایران، امکان‌پذیر خواهد بود تا بر گردش و نحوه استفاده از آن نظارت شود.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ در دوران دونالد ترامپ و بازگردانده شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بلوکه شدن پول‌های ایران در دو بانک تجاری کره به نام‌های بانک ووری و بانک صنعتی کره به موجب این تحریم‌ها، روابط میان تهران و سئول با دشواری‌هایی روبه‌رو شد.

بدهی ۷ میلیارد دلاری کره در زمینه واردات نفتی، بیشترین مبلغ پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی است.

کره جنوبی پیش از اعمال تحریم‌ها، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت خام ایران در آسیا بود.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد