تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - 21:41 - 30 May 2023
رئیسی:

ایران و ترکمنستان برای گسترش همکاری در زمینه انرژی مصمم هستند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و ترکمنستان برای گسترش همکاری در زمینه انرژی مصمم هستند، گفت: دو کشور در حوزه انرژی ظرفیت زیادی دارند که می‌تواند زمینه‌ساز همکاری خوبی باشد.

ایران و ترکمنستان برای گسترش همکاری در زمینه انرژی مصمم هستند

به گزارش تیرداد نیوز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر سه شنبه در نشست مطبوعاتی با رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، ضمن خوشامد گویی به «بردی محمداف» درباره نتایج مذاکرات دو جانبه، گفت: در این‌ نشست اسنادی را به امضا رساندیم که جلوه ای از اراده دو کشور برای توسعه روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی و تمدنی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط خوبی با کشور دوست و برادر ترکمنستان داریم، گفت: این میزان‌ از روابط کافی نیست و سطح روابط ایران و ترکمنستان می‌تواند گسترش یابد و مرز دو کشور فرصتی برای همکاری‌ها تلقی می‌شود.

آیت الله رئیسی، سفر رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان را نقطه عطف همکاری ایران و ترکمنستان دانست و افزود: با توجه به تعبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند رابطه ما با ترکمنستان همسایگی نیست یک رابطه خویشاوندی است، تصمیمات ما در جهت همین روابط خویشاوندی دنبال خواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همکاری بعدی دو کشور درباره گسترش روابط در حوزه آب و برق بود که دو کشور می‌توانند در این باره همکاری خوبی داشته باشند و این‌ در جهت منافع دو ملت و کشور و منطقه لحاظ خواهد شد.

آیت الله رئیسی با اشاره به فعال‌تر شدن گمرکات ایران و ترکمنستان، گفت: حمل و نقل و ترانزیت از حوزه‌های مهم‌ همکاری دو کشور است. پس از شیوع ویروس کرونا همکاری خوبی بین دو کشور در جهت تسهیل حمل‌ و نقل صورت گرفت اما با پیگیری‌ها و دستورات، نتیجه بر این شد که گمرکات دو کشور فعال‌تر و به شکل شبانه روزی ترخیص کالا انجام شود. امروز هم اسنادی میان گمرکات دو کشور امضا شد.

به گفته رئیس جمهور، صدور خدمات فنی- مهندسی از دیگر زمینه‌های همکاری است که بعد از این سفر افزایش خواهد یافت.

آیت‌الله رییسی گفت: حوزه مهم دیگر کشاورزی است که دو کشور می‌توانند مورد توجه قرار دهند. همکاری‌ها در این زمینه آغاز شده و در دوسال اخیر افزایش یافته است. پس از این سفر رشد قابل توجهی خواهد داشت.

آیت الله رییسی با اشاره به اینکه مذاکرات خوبی بین دو کشور انجام شد، مطرح کرد: در حوزه انرژی ظرفیت مناسبی در جمهوری اسلامی و کشور ترکمنستان وجود دارد که می‌تواند زمینه همکاری بین کشورها را رقم زند و برای توسعه همکاری در این زمینه‌مصمم هستیم. سواپ گازی پس از اولین سفر من به عشق آباد شروع شد و این همکاری ادامه یافته و میتواند گام های بلندی را رقم بزند.

به گفته رییس جمهور، علاوه بر همکاری دو جانبه، همکاری در سازمان‌های منطقه ای و فرامنطقه ای از دیگر تصمیماتی بود که در جلسات مطرح شد و دو کشور مصمم شدند تا در سازمان ‌ای منطقه ای از قبیل شانگهای همکاری خود را ادامه دهند.

آیت الله رئیسی گفت: در حوزه فرهنگی و تمدنی‌ گفت و گوهایی صورت گرفت و گام‌هایی برداشته خواهد شد زیرا این حوزه می‌تواند تامین کننده نگاه دو کشور در جهت ارتقای سطح فرهنگی باشد.

رئیس جمهور ضمن قدردانی از رییس شورای مصلحت خلق ترکمنستان تاکید کرد: دیدگاه آقای بردی محمد که چند بار تکرار کردند که سیاست‌ جمهوری اسلامی را سیاست صلح و ثبات و امنیت می‌دانند و می‌تواند تضمین کننده صلح و ثبات در منطقه باشد، مواضع خوبی است و معتقدم که نگاه ایران به منطقه نگاه صلح و امنیت و ثبات است.

«قربانقلی بردی محمداف» رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان روز سه شنبه وارد تهران شد و پس از دیدار با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با آیت الله رییسی دیدار کرد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور