تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - 21:25 - 30 May 2023
تیم ملی والیبال بانوان به رقابت های آسیایی راه یافت

قفل 50 ساله شکست

پس از 50 سال موفق به حضور در بازی های آسیایی 2023 چین شد. این تیم که در سال های اخیر، خصوصا سال های آخر دهه نود، شرایط سختی را پشت سر گذاشت، امروز یکی از شانس های کسب مدال برای ایران محسوب می شود.

تیم والیبال زنان پس از 50 سال و برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، به مسابقات آسیایی راه یافته و در مهر ماه امسال، به شهر هانگژو چین اعزام می شود. این اتفاق درحالی رخ داده که تیم ملی بانوان والیبال، در سال های اخیر، روزهای سخت و تنگناهای زیادی مالی سختی را پشت سر گذاشته است.

روزهای سخت دهه نود برای تیم ملی والیبال زنان

والیبال زنان سال های اخیر دهه نود را به سختی گذراند؛ نبود منابع مالی و اسپانسر، کمبود تعداد تیم ها، عدم تجهیز ورزشگاه ها برای ورزش بانوان، عدم پوشش رسانه ای مسابقات بانوان، ورزیده نبودن بازیکنان تیم و عدم وجود زیرساخت قوی در تیم های جوانان، نوجوانان و امید... همه و همه موجب شد تا لیگ برتر والیبال به مرز سقوط و حذف برسد. در همین سال، تیم ملی بانوان به دلیل همین مشکلات، مجبور به انصراف از مسابقات جام باشگاه های آسیا نیز شده بود. تعداد بسیاری از تیم های ملی، در همین سال مشغول آماده سازی برای مسابقات المپیک 2020 و کسب سهمیه در آن بودند؛ اما تیم ملی زنان ایران، درگیرودار مشکلات داخلی خود بود و موفق به برگزاری حتی یک بازی تدارکاتی نیز نشد.

شرایط اما برای بانوان بلند قامت کشور در قرن جدید کمی تفاوت کرد؛ تیم ملی والیبال توانست با حضوری موفق در پنجمین دوره بازی های کشورهای اسلامی (تابستان 1401) شرکت و برای اولین بار در عرصه بین المللی، مدال کسب کند؛ هرچند که این مدال به رنگ نقره بود؛ اما تبدیل به گام بلندی در جهت ارتقاء اعضای تیم و ایجاد روحیه و انگیزه برای تمام اعضای فدراسیون شد. این بازی ها را، قونیه ترکیه میزبانی کرده بود.

حل مشکلات ورزش بانوان؛ کلید افتخارآفرینی آنان

نه تنها تیم ملی والیبال بانوان، بلکه تیم های دیگر زنان در رشته های مختلف، علیرغم افتخارآفرینی در عرصه های ملی و جهانی، درگیر مشکلات ریز و درشت بسیاری هستند؛ فوتسال، فوتبال، دومیدانی، شنا، تیراندازی با کمان و... تعداد قابل توجهی از قهرمانان ملی کشور را، بانوان تشکیل می دهند؛ با کمترین امکانات و مشکلات عدیده بسیاری که مطمئنا در صورت تلاش مسئولین برای کاهش، نتایج افراد را بسیار درخشان تر خواهد کرد. متاسفانه این مشکلات موجب فرار و مهاجرت بسیاری از آینده سازان رشته های مختلف نیز شده است؛ مثلا عاطفه احمدی، اسکی باز 22 ساله ایرانی که اسفند ماه سال گذشته به آلمان مهاجرت کرد و یا کیمیا علیزاده که افتخار بزرگی در رشته تکواندو برای ایران به ارمغان آورده بود.

اولین حضور تاریخی تیم ملی والیبال زنان ایران در نوزدهمین رقابت های آسیایی

امروز اما؛ دختران ایران در آستانه یکی از مهمترین تورنومت های تاریخ خود قرار گرفتند؛ نوزدهمین دوره بازی ‌های آسیایی سال ۲۰۲۲ که به دلیل کرونا، یک سال به تاخیر افتاده بود. این بازی ها از تاریخ ۶ تا ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲ در چین برگزار خواهد شد. در این بازی های آسیایی رقابت ها، 16 تیم به رقابت می پردازند. بررسی توانایی و رزومه کادر فنی و افراد دعوت شده به تیم، نشان از امیدها و پتانسیل بالا برای صعود آنان به بالاترین مراحل رقابت های آسیایی چین را نوید می دهد. گفتنی است این رقابت ها در دو بخش مردان و زنان و در رشته های گوناگونی ازجمله واترپلو، والیبال، بسکتبال، کاراته، شنا، بیس بال، تنیس، اسکواچ، بوکس، هندبال، قایق رانی دنبال خواهد شد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد