تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - 17:16 - 24 May 2023
به بهانه نخستین سالگرد فاجعه متروپل

از بیمارستان سینا تا پاساژ مهستان فاجعه بعدی در کدام منطقه تهران است

دیروز نخستین سالگرد حادثه متروپل آبادان بود؛ حادثه ای تلخ که درصورت عدم پیگیری مجدانه نهادهای مربوطه، هرلحظه امکان وقوع آن در یکی از مناطق 22 گانه تهران احساس می شود.

تیرداد نیوز - متروپل؛ برج های دوقلویی و 10 طبقه در دل آبادان خوزستان که توسط هلدینگ معروف عبدالباقی ساخته شده بود، ظهر روز دوشنبه دوم خرداد 1401 فروریخت. 45 نفر در این حادثه دردناک کشته شدند که تعداد قابل توجهی از آنها را، جوانان تشکیل می دادند. حدود دو هفته پس از این حادثه، اداره کل راه و مسکن خوزستان، طی گزارشی از تخلفات فرآیندی در ساخت این ساختمان خبر داد؛ در این گزارش اعلام شده که حداکثر طبقات مجاز برای این ساختمان، 8 طبقه بوده اما سازندگان بدون توجه به این موضوع و هشدارهای ناظر ترک، اقدام به ساخت 13 طبقه کردند. ظاهرا شهرداری نیز در فرآیند ساخت این ساختمان، ورود نمی کرده و نهایتا نیز، منجر به رخ داد این حادثه تلخ شده است.

ساختمان های 10 طبقه در تهران؛ تنها ظرف چند شب

روز گذشته مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، در حاشیه جلسه شورای شهر تهران، از وضعیت ساخت و ساز غیرمجاز در برخی محلات انتقاد کرد؛ او به این موضوع اشاره کرد برخی مناطق تهران همچون منطقه 18، تا چندی پیش از ساخت و سازهای غیرمجاز پاکسازی شده بود؛ اما با گذشت مدتی، شروع مجدد این ساختمان ها مشاهده می شود که با سرعت بسیاری هم انجام می شود؛ مثلا در منطقه 19 تهران، ظرف چند شب، ساختمان های 10 طبقه ساخته می شود.

لیست ساختمان های نا ایمن تهران منتشر شد؛ اما کسی پیگیری نکرد!

از سوی دیگر، بامداد امروز اداره راه و شهرسازی استان تهران، لیستی از ساختمان های نا ایمن در استان را منتشر کرد که نام بسیاری از اماکن عمومی و مشهور و حتی پرخطر همچون خوابگاه ها و بیمارستان ها در آن دیده می شود؛ بازارچه سنتی ستارخان، مجتمع تجاری و پارکینگ توحید، اداره مالیات غرب تهران، بیمارستان هایی همچون بیمارستان امام خمینی، حضرت رسول اکرم، لولاگر، سینا، و بوعلی، مجتمع تجاری و اداری بوستان، مجتمع ونک پارک، پاساژ مهستان، مرکز تجاری افرا، ساختمان علاء الدین، مرکز گل شهید محلاتی، خوابگاه دانشگاه شریعتی و شاهد و شرکت صنایع نساجی هلال ایران.

نکته فاجعه بار اما اینجاست که این لیست شامل 45 مکان پرخطر ساختمانی، در اسفند 1401 به مرکز تحقیقات وزارت راه برای بررسی فرستاده شده است؛ اما تاکنون این مرکز، گزارش نهایی وضعیت پیگیری آنها اعلام نکرده است.

مسئولین پلاسکو و متروپل را فراموش کردند؟

پس از رخ داد این حادثه که می توان آنرا دومین حادثه تلخ ساختمانی پس از پلاسکو در تهران دانست، کارشناسان بسیاری نسبت به ساختمان های بلند و پرخطر ساخته شده در بزرگ شهرهایی همچون تهران، ابراز نگرانی کردند؛ اما به نظر می رسد این ابزار نگرانی ها، تغییرات چندانی در تعداد و مجوز ساخت و ساز ایجاد نکرده است؛ گویی تنها پس از رخ داد چنین حوادثی، به اندازه مدت زمانی کوتاه، جو بهبود شرایط صدور مجوز ها در نهادهای مربوطه اتفاق می افتد و پس از آن نیز، تا حادثه بعدی به فراموش سپرده می شود!

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز