تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۵۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 23:54 - 22 May 2023
سردار کلولی دزفولی، مدیرعامل بنیاد چهار خرداد:

تبیین رشادت های مردم دزفول در جنگ تنها نباید به یک روز خلاصه شود

در آستانه چهارم خرداد که در تقویم به نام روز "مقاومت و پایداری- روز دزفول" نامگذاری شده، نشست خبری بنیاد چهار خرداد، صبح امروز دوشنبه اول خرداد با حضور سردار غلامحسین کلولی دزفولی، مدیرعامل بنیاد در موزه دفاع مقدس برگزار شد.

تیرداد نیوز - سردار کلولی دزفولی در این مراسم ضمن گرامیداشت روز دزفول آن را سمبل اتحاد مردم این شهر جهت تحمیل اراده خود بر رژیم بعث عراق دانست و گفت: از میان شهرهای مختلف از اندیمشک و شوش و اهواز تا ایلام و مهران و بابل و کرمانشاه شهر دزفول به عنوان سمبل مقاومت انتخاب شد.

وی با اشاره به مقاومت مردم دزفول در سال های جنگ گفت: همه آنها خود را مقید می دیدند تا در برابر هجوم دشمن بی تفاوت نباشند و مناطق خود را ترک نکنند و بر این اساس ضرروی است تا هر سال نسبت به گرامیداشت آن اقدام کنیم؛چرا که اگر نتوانیم حال وهوای این روزها رانگه داریم و به نسل های جدید انتقال ندهیم ممکن است به فراموشی سپرده شود.

مدیرعامل بنیاد چهار خرداد با اشاره به رشادت های مردم دزفول در سال های جنگ تحمیلی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خیزش ضدانقلابی در همه کشور از سوی دشمنان شکل گرفت و این خیزش امنیت کشور را سلب می کرد، مردم دزفول اما با فهم درست خیزش به کمک انقلاب آمدند و چون دزفول نزدیک مرز بود جوانان مرزهای جنوبی را در رصد خود قرار دادند و اشرافیت اطلاعاتی کاملی در منطقه به وجود آوردند.
وی افزود: پس از شروع جنگ تحمیلی نیز جوانان دزفولی بودند که در 14 منطقه خطوط پدافندی را در برابر هجوم دشمن ایجاد و شهر را به صورت پادگان نظامی در آوردند. مقاومت مردم دزفول منجر به کینه شدید دشمن نسبت به مردم این دیار شد وتوپخانه های دشمن به کار افتاد.

مدیرعامل بنیاد چهار خرداد اظهار داشت: اما با روحیه رشادت طلبی، مردم دزفول توانستند لشگرهای تادندان مسلح عراق را در خود ببلعند.

سردار کلولی دزفولی با بیان اینکه اولین بمباران دشمن در کشور در 16 مهر 1359 در ساعت 22 و 30 با سه فروند موشک شهر دزفول را مورد هجوم قرار داد گفت: این وضعیت در طول جنگ ادامه داشت.

مدیرعامل بنیاد چهار خرداد درادامه به بیان آمارهایی از میزان شهدا و ایثارگران این شهر که تقدیم انقلاب شده پرداخت و گفت: دزفول در طی 8 سال دفاع مقدس 176 بار وارد حمله موشکی دشمن قرار گرفت. همچنین بیش از 2500 گلوله توپ به دزفول شلیک شد. یکی از گلوله ها، مرکز شهر و بازار را مورد اصابت قرار داد و بیش از 83 نفر را شهید و زخمی کرد.

وی افزود: بیش از 500 بمب و 3300 راکت هواپیما به دزفول شلیک شد. در پی بمباران ها 250 کودک سه روزه تا 10 ساله در دزفول شهید شد.

سردار کلولی دزفولی با اشاره به مقاومت 2700 روزه مردم دزفول گفت: بیش از 2600 شهید، 4200 جانباز، 452 آزاده و نزدیکبه 150 جاویدالاثر تقدیم انقلاب شد. همچنین در زمان حضور داعش نیز جوانان پرشور انقلابی دزفول حضور پررنگ در دفاع از حریم شریفین داشته اند. بر اساس آمارها از 100 نفری که در نبرد با داعش حضور داشتند 70 نفر زخمی و جانباز به وطن خود برگشته و 10 نفر نیز به فیض شهادت نائل شدند که جسد مطهر دو نفر هنوز در مناطق عملیاتی سوریه است.

تبیین رشادت های مردم ذزفول در جنگ تنها نباید به یک روز خلاصه شود

مدیرعامل بنیاد چهار خرداد در ادامه بیان داشت:با توجه به این رشادت ها مسئولان وقت در 4 خرداد 1366 به دزفول آمدند و لوح زرین به مردان این دیار دادند و دزفول را به عنوان پایتخت مقاومت نامگذاری کردند.
وی در ادامه با اشاره به کتابی از دستنوشته های سردار شهید حسن باقری با عنوان «نبرد تنگه ها» گفت: بیش از 150 صفحه از این کتاب به رشادت های مردم دزفول اختصاص دارد.

مدیرعامل بنیاد چهار خرداد در ادامه به چندین نمادمهم دزفول اشاره کرد و گفت: یکی از نمادها آستان متبرکه سبز قبا است که در دروزان جنگ نیز مامنی برای رزمندگان بود. دوم سلسله جلیله روحانیت شیعه از شیخ مرتضی انصاری تا آیت الله نبوی و بیگدلی است. نماد بعدی به برگزاری ایام تاسوعا و عاشورای حسینی است که جز آیین ماندگار این شهر است. همچنین دزفول به حسیسنه ها و تکیه هایش معروف است و شهر هزار مسجد هم نامیده می شود.

سردار کلولی دزفولی در ادامه با اشاره به جندی شاپور به عنوان نمادی دیگر از شهر دزفول گفت: این نگرش علمی هنوز در مردم دزفول وجود دارد و مردم با نگاه حکیمانه مقاومت کردند.

مدیرعامل بنیاد چهار خرداد پل قدیم دزفول و رودخانه زلال و خروشان دز و همچنین شوادون (سرداب محلی) را از دیگر نمادهای دزفول عنوان کرد و گفت: در سال 91 شورای عالی انقلاب فرهنگی با پیشنهاد جوانان غیور دزفول چهارم خرداد را به عنوان روز ملی در تقویم رسمی کشور قرار داد.

مدیرعامل بنیاد چهار خرداد با اشاره به برنامه های انجام شده در این بنیاد گفت: 200 برنامه در حوزه های فرهنگی، ورزشی و افتتاح پروژه ها از 31 اردیبهشت شروع شده و تا 4 خرداد برنامه ها ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد دارای تشکیلات حقوقی غیرانتفاعی با مجوزوزارت کشور و فرهنگ است گفت: بر این اساس موسسه مردم نهاد بالاترین سطح فرهنگی در کشور صورت می گیرد و براین اساس 14 محصول صوتی، تصویری شامل نماهنگ، سرود، مستند، تیزر و ... تهیه شده است.

مدیرعامل بنیاد چهار خرداد در خصوص جزییات برنامه همایش چهار خرداد نیز گفت: در دزفول، تهران، قم، اهواز و کرج همایش ملی برگزار می شود و در تهران نیز روز پنج شنبه 4 خرداد در سالن خلیج فارس موزه دفاع مقدس از ساعت 17 تا 19 همایشی با حضور فرماندهان لشگری و کشور و همچنین نمایندگانی از دولت و مجلس با حضور نمایندگان کشورهای محورهای مقاومت برگزار می شود.

مدیرعامل بنیاد چهار خرداد همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص حمایت دولتها از مردم دزفول در سالهای پس از جنگ از جنگ نیز گفت: هرچند اقداماتی صورت گرفته اما متناسب با نیاز مردم شریف نبوده است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور