تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 13:01 - 06 May 2023

امشب ماهگل را در آسمان تماشا کنید

شب گذشته و امشب آسمان بسیاری از مناطق جهان شاهد پدیده ماه کامل موسوم به ماهگل یا flower-moon بوده است. پدیده ای زیبا که ریشه ای تاریخی و باستانی دارد.

تیردادا نیوز - اگر شما هم طرفدار نجوم و ستاره شناسی باشید، احتمالا با نام های مرتبط با ماه کامل مانند ماه صورتی، ابر ماه یا ماهگل مواجه شده اید که برای توصیف دوره های مختلف قمر کامل به کار می رود.

در این میان اصطلاح ماهگل عمدتا برای ماه نیمه ای به کار می رود که در ماه می یا اردیبهشت رخ داده و دکتر دارن باسکیل، مدرس نجوم در دانشگاه ساسکس، در رابطه با پدیده فوق، اینچنین توضیح می ‌دهد: نام‌ گذاری ماه‌ های کامل توسط مردم عصر باستان در سراسر جهان برای علامت‌ گذاری رویدادها و همچنین به‌ عنوان تقویم انجام شده است.

همانطور که امروزه و در بین ستاره شناسان نام ‌های متفاوتی برای ماه ‌های مختلف داریم، در گذشته نیز مردم بر اساس شرایط نام ‌های متفاوتی برای ماه‌های کامل مختلف به عنوان تقویمی برای پیگیری گذر زمان استفاده می کردند. پس شاید تعجبی نداشته باشد که نام «ماهگل» به ماه کامل نیمه بهار و مصادف با اردیبهشت اطلاق شود که طی آن تعداد زیادی شکوفه و به ویژه گل‌های وحشی شکوفا می ‌شوند.

گفتنی است نام‌ های دیگر ماه کامل اردیبهشت ماه یا ماه می میلادی در فرهنگ های مختلف شامل «ماه شکوفه» و «ماه کاشت ذرت»، «ماه چاق شدن اسب‌ها» است.

دکتر باسکیل در ادامه توضیحاتش می ‌گوید: در حالی که برخی نام‌ های ماه کامل که امروزه رایج است از آمریکای شمالی سرچشمه می ‌گیرند، تنوع عظیمی از نام‌ ها توسط فرهنگ‌ های بومی در سرتاسر آمریکای شمالی، اروپا و سراسر جهان استفاده می شده است. اصطلاح ماهگل برای نخستین بار توسط مردم بومی مناطقی از نیمکره شمالی بودند و در این زمان از سال درختان شکوفه می ‌دادند استفاده می ‌شد، اما در عین حال سایر فرهنگ‌های باستانی نیز بر اساس شرایط محیطی خود نام هایی برای این پدیده انتخاب می کردند.

برای نمونه مردم بومی آمریکا که اقدام به کشت ذرت می کردند به قمر کامل دومین ماه بهار، ماه کشت ذرت می گفتند و در برخی از بخش‌ های بریتانیا، ماه کامل ماه می به نام ماه مادران نامیده می شد، زیرا در این زمان حیوانات مزرعه زاد و ولد کرده و مشغول مراقبت از بچه ‌های خود بودند.

در خاتمه گفتنی است ماه کامل بعدی در خرداد ماه معمولاً به عنوان ماه توت فرنگی شناخته می شود که احتمالا دلیل این نامگذاری دیگر برای شما عجیب نبوده و می توانید ارتباط این نام و فصل برداشت توت فرنگی را حدس بزنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد